به گزارش پارس" آبس نعمتی" در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، اظهار کرد: با نزدیک شدن فصل بهار، تکاپوی افراد برای خرید و خانه تکانی و در نهایت دید و بازدید سنت حسنه و زیبای ایرانی ها است که فرصت تغییر و نو شدن و همگام شدن با بهار و تغییرات زیبای آن است.

وی افزود: رفتن به خرید و خرید کردن در این ایام یک عمل خوب و عامه پسند است، ولی لازم است افراد با نیازسنجی و با برنامه از قبل تعیین شده و با هماهنگی اعضای خانواده به تهیه مایحتاج خود بپردازند و در این زمینه از چشم و هم چشمی و اسراف پرهیز کنند.

این روان شناس، خاطرنشان کرد: توصیه می شود افراد در صورت عدم نیاز و یا نداشتن شرایط مالی و اقتصادی صبور باشند و خودشان را با دیگران مقایسه نکنند، در غیر این صورت استرس و فشار روانی بر اعضای خانواده وارد می شود و شادی شان از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه در این ایام خانواده ها به خانه تکانی و پاکیزگی منازل شان می پردازند، اظهار کرد: لازم است که کارها با هماهنگی اعضای خانواده و با تقسیم کار صورت پذیرد و این کار را به روزهای آخر موکول نکنند و کارها را در روزهای متوالی انجام دهند تا با حالت خستگی جسمانی و روانی به استقبال سال جدید نروند، در غیر این صورت از لذت تغییر و نو شدن، خصوصاً از فرصت پیش آمده برای ایجاد صله رحم و دید و بازدید دور می مانند.

نعمتی تصریح کرد: افراد لازم است در نظر داشته باشند که ایجاد صله رحم و دید و بازدید موجب گسترش روابط اجتماعی انسان ها، به خصوص کودکان و نوجوانان می شود و یکی از روش های دور شدن از تنهایی و گوشه گیری است. خانواده ها به یاد داشته باشند که در این فرصت پیش آمده لحظه های خوشایندی را برای خود فراهم کنند. لحظه های خوشایندی از قبیل باهم بودن زوجین و گفت وشنود در مورد مسایل زندگی، رفتن به جاهای دیدنی و تاریخی، سر زدن به اقوام دور و نزدیک و یا افراد سالمند، انجام بازی های خانوادگی و تفریحات سالم، بازی با فرزندان و در کنار فرزندان بودن است.