به گزارش پارس،به نقل از تسنیم با انتقاد شدید از عدم وجود مدیریت یکپارچه در حل معضل آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: وزارت کشور به عنوان قرارگاه اصلی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود و سایر سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری‌ها، تحت مدیریت این قرارگاه بوده و تنها جزئی از فرایند حل معضل آسیب‌های اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه حل معضل آسیب‌های اجتماعی در مسئولیت مستقیم برخی از سازمان‌ها از جمله بهزیستی قرار دارد، گفت: وظیفه ذاتی سازمان بهزیستی رسیدگی به آسیب‌دیدگان اجتماعی و پیشگیری از بروز این آسیب‌ها است و شهرداری‌ها تنها متولی جمع‌آوری نمونه‌های آشکار این معضلات در شهر هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه متاسفانه 9 سال است مطالبه رهبری در حل برخی آسیب‌های اجتماعی بدون پاسخ مانده است، افزود: ماه گذشته جلساتی به منظور بررسی شرایط موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی برگزار و گزارشاتی به مقام معظم رهبری در این خصوص ارائه شد که متاسفانه وضعیت موجود نتوانست پاسخگوی مطالبه رهبری در این زمینه باشد.

شاکری بزرگترین مانع در برابر حل معضل آسیب‌های اجتماعی را عدم وجود متولی اصلی در این حوزه خواند و اظهار داشت:‌ متاسفانه در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی در تهران و سراسر کشور نتوانسته‌ایم مدیریت واحدی را اعمال کنیم و این در حالی است که از منظر قانونی، وزارت کشور به عنوان قرارگاه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: نتایج عملکرد سال‌های اخیر نشان می‌دهد که وزارت کشور و ستاد آسیب‌های اجتماعی نتوانسته است پیوند ارگانیکی را میان دستگاه‌های مسئول ایجاد کند و عدم کاهش آمار آسیب‌هایی همچون طلاق، اعتیاد، کودکان کار و زنان خیابانی موید این موضوع است و باید توجه داشت که اگر این سازمان‌ها و دستگاه‌ها تحت مدیریت منسجم و واحدی، همچون پازل‌ در کنار هم قرار گیرند، شاهد رفع آسیب‌های اجتماعی در خروجی کار خواهیم بود.

*برخی طرح‌های شهرداری برای حل آسیب‌های اجتماعی، در قد و قواره شهرداری نیست

عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از ورود بدون مطالعه شهرداری تهران به موضوع حل آسیب‌های اجتماعی گفت: در حال حاضر اعضای شورای شهر تهران معترضیم که شهرداری با کدام مطالعه و آسیب‌شناسی، اقدام به راه‌اندازی مراکز حل آسیب‌های اجتماعی کرده است چراکه به هرحال بودجه راه‌اندازی این مراکز از سرمایه‌های شهرداری که سرمایه مردم است تامین می‌شود.

شاکری گفت: متاسفانه گاهی اوقات دوستان ما در شهرداری تهران طرح‌هایی را ارائه می‌دهند که به هیچ وجه در حد و اندازه و قد و قواره شهرداری تهران نیست؛ به عنوان مثال ورود به خانواده آسیب‌دیدگان اجتماعی، ورود به فضای خانه آن‌ها، ارائه مشاوره‌‌های روانشاسی، اشتغال آفرینی برای آن‌ها و مواردی از این دست از جمله این اقدامات است که شهرداری تهران نه امکان، نه توان، نه بودجه و نه ساختاری برای اجرای آن‌ها را دارد.

وی در پایان با اشاره به ناکارآمد بودن برخی اقدامات دستگا‌های مختلف در حل این مشکلات و وجود نمونه‌هایی از زنان خیابانی و آسیب‌دیدگان اجتماعی که به کرات جمع‌آوری شده و دوباره به حیطه آسیب‌های اجتماعی بازگشته‌اند، خواستار آسیب‌شناسی ستاد آسیب‌های اجتماعی کشور شد.