به گزارش پارس به نقل از فارس، خسرو صادق نیت گفت: به دلیل افزایش غبار صبحگاهی و بروز پدیده اینورژن و تداوم آن تا نیمه‌های امروز، انتظار  می‌رود افزایش کیفیت  آلاینده‌های ذرات معلق به مقادیر بالاتر از 166 رسیده و در محدوده ناسالم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه تاثیر آلودگی هوا بر سلامت به عواملی نظیر نوع آلاینده‌های هوا، غلظت آلاینده‌های هوا‌، تداوم آلاینده‌های هوا و نوع گروه جمعیتی در معرض خطر وابسته است، گفت: آلاینده‌های عمده در هوا شامل منوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دی  اکسید گوگرد، ازون  و  ذرات معلق PM10,PM2.5   است که  هریک از این آلاینده‌ها با توجه به خصوصیات و ترکیبات آن پیامدهای سلامتی مختلفی را در بر خواهند داشت.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تصریح کرد: روز گذشته شاخص کیفیت هوا در شهر تهران 166 و آلاینده مسئول PM2.5 بود که که تا نیمه های روز دوشنبه نیز شرایط یکسان است و در این شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل اجتناب ورزند و افراد دیگر باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به دلیل افزایش غبار صبحگاهی و بروز پدیده اینورژن و تداوم آن تا نیمه های روز دوشنبه 23 آذرماه، انتظار  می‌رود افزایش کیفیت  آلاینده های ذرات معلق به مقادیر بالاتر از 166 رسیده و در محدوده ناسالم قرار گیرد.

صادق نیت افزود: براساس پیش بینی سازمان هواشناسی به دلیل وجود توده هوای بارشی انتظار می رود از  عصر  امروز از غلظت آلاینده‌های هوا کاسته شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت به شهروندان تهرانی  توصیه کرد: هرگونه فعالیت بدنی خارج از منزل که افراد بطور متناوب و طی مدت چندین ساعت انجام می دهند که باعث افزایش ریتم دم و بازدم شده و یا ضربان قلب را شدت می بخشد پرهیز کنند.

صادق نیت افزود: در شرایطی که افراد به جهت شغلشان موظف هستند در محیط آزاد شهری حضور یابند  و زمان حضورشان حداقل 8 ساعت در روز می باشد توصیه می‌شود از تجهیزات حفاظتی نظیر ماسک‌های تنفسی استاندارد FFP1 , FFP2  استفاده نمایند.

وی تاکید کرد:  این ماسک ها حفاظت کامل در برابر آلایندگی ایجاد ننموده و تنها در صورت اجبار برای حضور در فضای آزاد توصیه می شوند.