به گزارش پارس به نقل از فارس، مبارزه با اعتیاد باید در درون جامعه پا بگیرد و به قول وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شود.

بخشی از اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر در پذیرش مددجویانی که قصد بازگشت به دامان جامعه را دارند، در جامعه است.

بی شک جامعه باید آغوش خود را به روی کسانی که از دره تباهی نجات یافته و خود را رها کرده‌اند، باز کند و آنها را پذیرا باشد، چرا که به عقیده روانشناسان یکی از دلایل اصلی بازگشت به اعتیاد همین عدم پذیرش بهبود یافتگان در جامعه است.

حال جمعی از مددجویان مرکز ترک اعتیاد شوش که از کارشکنی عده‌ای در روند بهبودی خود ناراضی هستند، در پیامی خطاب به علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت نوشته‌اند، ضمن تشکر از فعالیت‌ها و حمایت‌های وی، از مسئولان تقاضا کرده‌اند تا شرایط بازگشت به جامعه را برای آنها فراهم کنند.

در بخشی از این نامه آمده است:

«اینجانبان مددجویان بی خانمان استفاده کننده از خدمات مرکز کاهش آسیب سروش توسعه سلامت واقع در میدان شوش، بدینوسیله تشکر خود را از حضور شما و هیات همراهتان اعلام می‌داریم.

در طی این چند سال افتتاح این مرکز، بارها و بارها دیدیم درد ما برای بعضی کارشناسان و مسئولان دانشگاهی اهمیتی ندارد.

قطع شدن مکرر سهمیه دارویی متادون مرکز شوش، برخوردهای شدید و تهدید آمیز از سوی معدودی از بازرسان با ما مدد جویان یا کارکنان مرکز، دیدن معدود بازرسانی که بجای کمک به کم شدن دردهای افراد بی خانمان و چشم پوشی از بعضی کاستی ها و کمک به کارکنان در صدد بزرگ کردن نقایص مرکز و زیر سوال بردن کار کارکنان مرکز شوش بودند.

تلاش های بی وقفه مدیر مرکز برای جلب رضایت یکی از کارشناسان کارشکن دانشگاه که ما بارها از نزدیک شاهد برخوردهای زشت و زننده و تهدید آمیز او با خودمان و کارکنان بودیم؛ و تلاش آن فرد برای اجبار به خروج تعداد زیادی از ما از پوشش درمانی این مرکز و ارجاعمان به جاهای دیگر علیرغم مقاومت و مخالفت با این موضوع، تنها بخشی از نگرانی های ما در کنار دردهای بی پایان بیکاری، دوری از خانواده، بی خانمانی و کارتن خوابی و بسیاری رنجهای دیگر بوده است.

ما از نزدیک از یک سو شاهد تلاش فراوان مدیر و کارکنان مرکز شوش برای درمان و تغذیه و ارائه سرنگ و سوزن و آموزش مسایل خطرآفرین به خودمان، علیرغم کارشکنی برخی افراد در دانشگاه و شکایت همسایگان، بوده و هستیم.

از سوی دیگر هر بار که آن کارشناس برای بازدید به این مرکز آمد تاکید کرد که این محل به دلیل داشتن تعداد زیاد بیمار تخلف کرده و مشکل قانونی دارد و ممکن است تحت پیگرد قرار گیرد و در جواب اعتراض ما را تهدید به مداخله پلیس و زندان کرد. ما واقعا متوجه نشدیم آیا تلاش های اینگونه مراکز برای پوشش درمانی و حمایت بیشتر از معتادان تخلف است یا سختگیری کارشناسانی که به هر دلیل سعی در اخراج بیماران بی بضاعت از پوشش درمان این مرکز بدون تعیین تکلیف و تعیین محل مراجعه مشابه با هزینه مشابه هستند تخلف محسوب میشود؟

ما چندین بار برای نشان دادن اعتراض و شکایت خود از این رفتارها و سختگیریها و اعمال فشارهای سنگین برای تعطیلی مرکز شوش و ایجاد مشکل برای ادامه درمانمان، تصمیم داشتیم صدای خود را به شکلی به گوش مسئولین برسانیم که با حضور شما توانستیم مشکلات را بی واسطه بگوئیم و امیدواریم این مشکلات کاهش یابد.

استدعا داریم به هر طریق ممکن، به بازگشت ما به دامان اجتماع ، یافتن شغل و رسیدن به سروسامان کمک کنید . بسیاری از ما از بد حادثه دچار این معضلات شده ایم . در بین ما استادکار و فرد ماهر کم نیست و اگر شغلی داشته باشیم حتما تلاش میکنیم فرد مفیدی برای اجتماع باشیم . در خاتمه نیز خواهشمندیم تذکر بفرمایید ارائه کارت تحت پوشش درمان مرکز با تاریخ معتبر مورد قبول نیروی محترم انتظامی قرار گیرد .