سردار اسکندر مومنی در پاسگاه پلیس راه رشت لاهیجان با اشاره به سفر سرزده خود به گیلان، اظهار کرد: بخش عمده ای از مسیر را سرزده و غیرمحسوس آمدم و استقرار همکاران و دستگاه های هلال احمر و اورژانس خوب بود و رعایت مسائل رانندگی توسط مردم نسبت به سال های گذشته بهتر بود.


وی با بیان اینکه رانندگان آرام تر رانندگی می کردند، تصریح کرد: وضعیت جوی نیز شرایط خوبی برای استان های شمالی به ویژه گیلان و مازندران ایجاد کرد و در ۲۴ ساعت گذشته چند مورد تصادف رانندگی رخ داد.
رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: تصادفات مربوط به رانندگان جوانی بود که هنوز یک سال از گواهینامه آنها نگذشته بود و اجازه رانندگی در جاده ها و شهرها را نداشتند.
وی به والدین توصیه کرد که اصرار به رانندگی جوانان نداشته باشند و خودرو را در اختیار آنها قرار ندهند زیرا این امر مخاطراتی را به همراه دارد.


مومنی، با اشاره به اینکه رانندگی بدون گواهینامه جرم است، تصریح کرد: جوانان در یک سال نخست اخذ گواهینامه اجازه رانندگی ندارند و در صورتی که در این مدت حادثه رانندگی رخ دهد به منزله رانندگی بدون گواهینامه تلقی می شود و جرم است.


وی حفظ خونسردی رانندگان را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: رانندگان هنگام سفر آرامش داشته باشند و سفر خود را مدیریت کنند و از زیبایی های ایران بزرگ لذت ببرند و سالم به مقصد برسند.
رئیس پلیس راهور ناجا، با تصریح بر اینکه اکنون ترافیک پرحجم و روانی در جاده های کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: ترافیک سنگین و ایستا در محورهای کشور وجود ندارد اما همچنان محورهای منتهی به مشهد مقدس، مسیرهای شمال کشور، اصفهان، شیراز و خوزستان از حجم ترافیک بیشتری نسبت به بقیه نقاط کشور برخوردار هستند.


مومنی، با اشاره به اینکه در نوروز امسال سوانح و حوادث رانندگی در جاده های کشور نسبت به سال گذشته کمتر بوده است، اذعان کرد: روز گذشته سه فقره تصادف جرحی داشتیم که در یک حادثه رانندگی در آذربایجان شرقی تعداد پنج نفر کشته شدند.


وی، انحراف به چپ را منشا بسیاری از تصادفات رانندگی در چند روز گذشته اعلام کرد و تصریح کرد: گاهی اتفاق می افتد نیم متر تجاوز به چپ موجب ایجاد حادثه بزرگی می شود.


این مسئول، سرعت، سبقت، انحراف به چپ، خستگی و خواب آلودگی را چهار عامل وقوع بسیاری از تخلفات رانندگی و حوادث مرگبار عنوان کرد.


وی متذکر شد: در صورتی که این چهار عامل رعایت شود بیش از ۸۰ درصد سوانح و حوادث رانندگی کاهش می یابد.