به گزارش پارس،به نقل از مشرقموضوع مطالبات بیمارستان های دولتی از بیمه ها، با سروصدای زیاد وزیر و معاونان وزارت بهداشت همراه شد. بطوریکه در هفته های گذشته بیشترین حجم انتقادات رسانه ای وزیر بهداشت و معاونانش، مربوط به تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان های دولتی و دانشگاهی بوده است.

تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان های وزارت بهداشت و دولتی، باعث شد تا صیر وزیر بهداشت سر آید و گلایه های خود را بروز دهد. بطوریکه در یک ماه گذشته، مصاحبه ای نبود که وزیر بهداشت از مطالبات بیمارستانی گلایه نکند. ادامه این وضعیت، باعث شد تا سرانجام روز ۲۳ آبان امسال جلسه ویژه ای در دولت تشکیل شود که ریاست آن بر عهده معاون اول رئیس جمهوری بود.

در پایان این نشست که معاون اول رئیس جمهوری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، وزیر بهداشت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت و مدیرعامل بانک رفاه کارگران نیز حضور داشتند، تصمیم گرفته شد ظرف یک هفته بعد از جلسه، ۱۰۰۰ میلیارد تومان از مطالبات بیمارستان های وزارت بهداشت و دولتی پرداخت شود.

همچنین در این جلسه به این نتیجه رسیدند که روش پرداخت بدهی سازمان تامین اجتماعی به مراکز درمانی تغییر کند. بطوریکه معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به پیشنهادات مطرح شده برای حل مشکل بدهی بیمه به بیمارستان ها با استفاده از تسهیلات بانک های تجاری توسط سازمان های بیمه‌گر، این طرح را مثبت ارزیابی کرد و از رئیس کل بانک مرکزی خواست گروهی را تعیین کند تا به همراه نمایندگان دستگاه های ذی ربط، جزئیات و مسائل فنی موضوع را به دقت مورد بررسی قرار دهند و نتیجه را اعلام نمایند.

بعد از پایان این جلسه بود که روزشمار مهلت یک هفته ای شروع به شمارش کرد اما بعد از پایان مهلت مقرر، هیچ پولی به حساب بیمارستان ها نیامد. بطوریکه وزیر بهداشت، روز دوم آذر بود که در جمع خبرنگاران از بدقولی بیمه ها گلایه کرد.

بر اساس آنچه که دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت گفته است، مطالبات بیمارستان های وزارت بهداشت از سازمان های بیمه گر پایه ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است.

وی عنوان داشته است؛ بیمه ها در سال جاری تقریبا پرداختی به مجموعه وزارت بهداشت نداشته اند و کمتر از ۷ درصد از اسناد سال ۹۴ پرداخت شده است. این در حالی است که برخی از سازمان های بیمه گر هیچ پرداختی در سال جاری نداشته اند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بیش از ۷ هزار میلیارد تومان خدمات در این مدت ارائه شده است، گفت: موعد بیش از ۴ هزار میلیارد تومان از این اسناد سپری شده است. در صورتی که این مشکل حل نشود در ماه های آتی چالش های بیشتر در بیمارستان های وزارت بهداشت خواهیم داشت. این در حالی است که نیمی از این مطالبات مربوط به بیمه سلامت ایرانیان و نیمی دیگر مربوط به بیمه تامین اجتماعی است.

پس از این کشمکش ها، جلسه دوم به میزبانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که این جلسه با حضور وزرای بهداشت و تعاون و همچنین معاونان دو وزارتخانه و مدیران عامل سازمان های تامین اجتماعی و بیمه سلامت بود.

اما تفاوت این جلسه شبانه با جلسه اول که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، این بود که خروجی قابل قبولی برای رسانه ها نداشت و هم چیز «مسکوت» ماند.

حالا، پس از گذشت ۱۳ روز از ماه آذر، معاون درمان وزارت بهداشت از آغاز پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستان های وزارت بهداشت خبر داد و گفته است که همه چی به خوبی پیش می رود.

آقاجانی افزود: بر اساس توافقی که چندی پیش حاصل شد قرار بود بیمه ها مبلغ یک هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کنند که بخش کمی از این مبلغ در روزهای اخیر واریز شده است.

وی افزود: هنوز اعداد و رقم میزان واریزی بیمه ها به حساب نظام سلامت جمع بندی نشده است به همین علت نمی توانم رقم دقیقی بیان کنم اما روز شنبه (امروز) عدد نهایی که مبلغ کمی از یک هزار میلیارد تومان وعده داده شده است، اعلام می شود.

آقاجانی گفت: سازمان تامین اجتماعی از نظر اعتباری مشکل خاصی برای پرداخت بدهی های خود ندارد اما مشکل نقدینگی دارد که امیدواریم با کمک بانک ها این مشکل نیز حل شود.

معاون وزیر بهداشت درباره عامل سوم برای تسهیل پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستان های دولتی، گفت: این موضوع در حال پیگیری است که امیدواریم هر چه زودتر بانک مرکزی دستورالعمل لازم را صادر کند.

این نرمش وزارت بهداشت در برخورد با بدهی سازمان تامین اجتماعی، بعد از جلسه دوم حاصل شده است. جلسه ای که می تواند توافق شبانه و پنهانی بر سر پرداخت مطالبات بیمارستان ها باشد. اما، نکته قابل تامل، عقبگرد وزارت بهداشت از مواضع تند و انتقادی است که تا چند روز قبل علیه سازمان تامین اجتماعی اتخاذ کرده بود.