به گزارش پارس به نقل از مهر، خانه طباطبایی ها از جمله این خانه هاست که در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه امامزاده سلطان میراحمد (ع) قرار دارد و به دلیل اینکه سنگ بنای این خانه تاریخی را شخصی به نام سید جعفر طباطبایی نطنزی، بنا نهاده به خانه طباطبایی ها موسوم و مشهور شده است.

این خانه در زمینی به مساحت چهار هزار و ۷۳۰ مترمربع احداث و در حدود سال ۱۲۵۰ (ه. ق) با مهارت و هنرمندی معمار معروف کاشانی استاد علی مریم، ساخته شده است.

این خانه شامل چهار صحن و حیاط است که حیاط مرکزی آن متعلق به قسمت بیرونی و حیاط های دیگر متعلق به اندرونی خدمه بوده است.

در طرفین تالار بزرگ دو حیاط خلوت و نورگیر به صورت قرینه احداث شده که دارای تابلوهای بدیع نقاشی است و از نفایس آثار هنری این دیار به شمار می آیند.

خانه طباطبایی ها دارای پنج در ورودی است که ورودی اصلی به دو ورودی اندرونی و بیرونی در قسمت هشتی تقسیم می شود. علت پیچ و خم های موجود در راهروهای ورودی جهت شکستن اختلاف ارتفاع ها و نداشتن دید مستقیم به داخل خانه است.

تزیینات متنوع گچبری که در تمامی فضاهای خانه به کاررفته است شکوه خاصی به آن بخشیده است.

خانه تاریخی بروجردی

این خانه توسط بازرگانی به نام حاج سید حسن نطنزی، در سال ۱۲۷۵ (ه. ق) در دوره قاجاریه ساخته شده و به حاج آقا حسن بروجردی مشهور شده و خانه ای هم که متعلق به وی بوده به خانه بروجردی معروف شده است.

معمار این خانه یکی از نوابغ معماری کاشان و از طراحان معروف ساختمان به نام   استاد علی مریم   بوده که در ایجاد دو بنای تاریخی دیگر کاشان یکی خانه تاریخی طباطبایی ها و دیگری تیمچه امین الدوله نقش داشته است.

نقاشی های این بنا در شیوه های متنوع و با رنگ و روغن و آبرنگ زیر نظرهنرمندان نامدار نقاشی ایران در دوره قاجاریه ازخاندان غفاری کاشانی ترسیم شده و طرح های گچبری این خانه نیز با نظارت تهیه و با انجام رسیده است.

بخش سرپوشیده این بنا که شامل عمارت کلاه فرنگی با معماری منحصر به فرد، تزیینات یزدی بندی و نقاشی ها و گچبری های بسیار زیبا است این بنا را در زمره با ارزش ترین خانه های تاریخی ایران قرار داده است. این خانه در محله سلطان میر احمد در خیابان علوی کاشان واقع شده است.

خانه های عباسیان

این خانه تاریخی در کوی سلطان میراحمد قرار دارد و در سال ۱۲۵۲ (ه. ق) به وسیله مرحوم حاج محمد ابراهیم، یکی از نجار خوشنام کاشان با استفاده از طرح ویژه گودال باغچه و بهره گیری بهینه از فضاها و حجم های موجود در آن این بنا را به یکی از منحصرترین خانه های تاریخی ایران تبدیل کرده است.

دراین خانه تزیینات متنوع معماری مانند گچبری و آیینه کاری نیز با ظرافت خاصی استفاده شده است.

این مجموعه به تحقیق و طبق نظر کارشناسان نخبه معماری، جزو برجسته ترین آثار معماری و یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین بناهای مسکونی ایران اسلامی است.

  خانه عامری ها

یکی از قدیمی ترین و وسیع ترین مجموعه های مسکونی کاشان خانه عامری هاست که قدمت آن به دوره زندیه برمی گردد. این خانه در دوره قاجاریه توسط سهام السلطنه عامری بازسازی و توسعه یافت.

مساحت عرصه این مجموعه هفت هزار مترمربع و شامل شش حیاط مرکزی به صورت بیرونی اندرونی و مهمانخانه است.

این خانه در سال های اخیر از طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور مرمت و بازسازی و تغییر کاربری آن به اقامتگاه گردشگری در طرح پردیسان قرار گرفت.

  خانه آل یاسین

این خانه در خیابان امام خمینی (ره) ، متعلق به مرحوم حاج سید محمد تقی پشت مشهدی است و در زمان محمد شاه قاجار ساخته شده و به صورت موروثی در اختیار کاشانی (آل یاسین) اولین نماینده مردم کاشان در مجلس شورای ملی بعد از نهضت مشروطه قرار گرفت.