به گزارش پارس خبرگزاری مهر خبرنگارِ حوزه سینما بودن در عین جذاب بودن، سخت است. ذات صنعت سینما جذاب است و به همین دلیل این حوزه از مخاطب های زیادی برخوردارست که همین مساله حساسیت های بسیاری را برای کار در این حوزه ایجاد می کند. اما کار کردن برای یک خبرنگار سینمایی زمانی سخت تر می شود که بداند قرارست با مدیری درباره یک موضوع خبری ارتباط برقرار کند و مدیر مورد نظر اتفاقا از جمله مدیران سخت گیر در پاسخ گویی است.

البته برخی از مدیران سینما نیز به خوبی پاسخگوی سئوال های خبرنگاران در شرایط مختلف هستند که این ویژگی تا اندازه ای از آگاهی مدیر پاسخگو درباره فضای رسانه و اطمینان از عملکردشان نشات می گیرد.

همکاران ما در رسانه های مختلف همه تلاش خود را به کار می بندند تا بتوانند بهترین، درست ترین و سریع ترین خبرها را از حوزه کاری خود به اطلاع مردم برسانند و در این راه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند. چه بسیار مدیرانی که تلفنشان را روی آنها قطع می کنند، پاسخ های سر بالا می دهند، حرف های خودشان را تکذیب می کنند، بین رسانه ها خط کشی کرده و به برخی خبرنگاران به بهانه های مختلف پاسخ نمی دهند، وعده پاسخگویی در ساعتی دیگر را می دهند ولی دیگر تلفن خود را جواب نمی دهند، خبرنگار را به مدیران مختلف حوزه شان ارجاع می دهند و… خلاصه دردسرهای کار خبر کم نیست.

حال تصمیم گرفتیم یک سال گذشته سینمای ایران و مدیران این حوزه از منظر خبرنگاران سینمایی را مورد بررسی قرار بدهیم. تعدادی از خبرنگاران به این سوالات جواب دادند و عده ای هم همان رفتارهای مدیریتی را با همکار خود در پیش گرفته و سوالات ما جواب ندادند.

در این گزارش که در روز پایانی سال تهیه شد، نظر تعدادی از خبرنگاران سینمایی را درباره بهترین و بدترین مدیر سینمایی از جهت پاسخگویی می خوانید.

مدیران سینمایی از منظر خبرنگار خبرگزاری ایسنا

مسعود نجفی خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بهترین مدیر پاسخگو به سئوالات خبری خود را سید علیرضا سجادپور مدیریت وقت اداره کل نظارت و ارزشیابی و معاون سابق فعالیت های سینمایی سازمان سینمایی وزارت ارشاد دانست و گفت: سجادپور از جمله مدیرانی بود که پس از هر تماس تلفنی پیگیر سئوال خبرنگار بود و به درستی پاسخ می داد. یادم هست یکبار درباره همین موضوع با او صحبت کردم و سجادپور در پاسخ گفت که همیشه به تماس خبرنگاران اهمیت می دهد و حتی زمانی که برای نماز خواندن می رود نقطه های کور نمازخانه را پیدا کرده و تلفن همراه خود برای مطلع شدن از تماس ها در جای مناسب می گذارد.

این خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری ایسنا همچنین مجید شاه حسینی مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی را تنها مدیری عنوان کرد که هیچگاه پاسخگوی خبرنگاران نبوده است و دلیل اصلی پاسخگو نبودن این مدیر سینمایی را عدم آشنایی او به قدرت رسانه دانست.

نوبت به خبرنگار روزنامه جام جم رسید

آزاده کریمی سپهر خبرنگار روزنامه جام جم هم معتقد است که تنها مدیر پاسخگو در زمان مدیریت اش سید علیرضا سجادپور بوده است. این خبرنگار حوزه سینما در ادامه درباره پاسخگو نبودن برخی مدیران سینمایی نیز گفت: مدیر سینمایی ای که کمتر پاسخگوی رسانه ها در سال ۹۱ بود، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی بود. به این معنا که حوادث سینما پی در پی در طول سال رخ داد و در این بین جواد شمقدری تنها مدیر با اطلاعات کامل برای پاسخگویی بود که همواره با عدم پاسخگویی او مواجه می شدیم.

کدام مدیر پاسخ خبرگزاری ایرنا را نمی داد

مرتضی رنجبران خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) نیز سید علیرضا سجادپور را از جمله مدیران پاسخگوی سینمای ایران در سال ۹۱ دانست و گفت: جدا از سجادپور معتقدم که حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم هم از دیگر افرادی بود که همواره در ارتباط با اصحاب رسانه از هیچ تلاشی فروگذاری نمی کرد.

خبرنگار ایرنا همچنین درباره بدترین مدیر سینمایی در حوزه پاسخگویی به دو مدیر سینمایی اشاره و گفت: ارتباط با جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی در سال ۹۱ بسیار دشوار بود و در این سال تلاش های من به عنوان خبرنگار برای ارتباط با این مدیر سینمایی بی نتیجه ماند. همچنین سید احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز از جمله مدیرانی بود که هیچگاه یافت نشد و در نهایت ارتباط با این مدیر سینمایی بسیار دشوار بود.

خبرنگار خبرگزاری ایلنا به چه کسی نمره قبولی داد

علی زادمهر خبرنگار خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره تعریف خود از مدیر پاسخگو گفت: وقتی این سئوال از من به عنوان خبرنگار سینما پرسیده شد از خود سئوال کردم که آیا به صرف اینکه مسئولی در هر حوزه پاسخگوی سوالات یک خبرنگار باشد و تلفن همراه و محل کار خود را جواب بدهد، می توان او را به عنوان مدیر پاسخگو انتخاب کرد و یا اینکه مدیر پاسخگو باید کسی باشد که نه تنها تلفن خود را جواب می دهد بلکه پاسخ سوالات را کامل و شفاف بدهد و فردای آن روز حرفش را تکذیب نکند. به همین دلیل ترجیح می دهم غیر پاسخگوترین مدیر سینما را نام نبرم.

زادمهر در ادامه بهترین مدیر سینما را فرهاد توحیدی رئیس هیات مدیره و سخنگوی هیات مدیره خانه سینما دانست و گفت: یکی از بهترین مدیران سینمایی در سال ۹۱ فرهاد توحیدی بود؛ چراکه او به سوالات خود در حوزه مسئولیت اش درباره خانه سینما به شکل تلفنی و حضوری پاسخ مناسب می داد و بعد در هنگام دیدار با نمایندگان صنوف سینمایی و سینماگران نیز همان پاسخ ها را می داد.

انتخاب خبرنگار روزنامه عصر ایرانیان چیست؟

سپیده حیدرآبادی خبرنگار روزنامه عصر ایرانیان بهترین مدیر سینمایی را سید احمد میرعلایی مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی عنوان کرد و درباره دلایل انتخاب میرعلایی گفت: بهترین و خوش اخلاق ترین مدیر سینمایی سید احمد میرعلایی است. یادم هست روزهایی که خبر رفتن این مدیر سینمایی را از فارابی شنیدم با او تماس گرفتم، با اولین زنگ تلفن را جواب داد و با خوش رویی صحبت کرد. آن روزها دوست نداشت مصاحبه کند و به من هم گفت نمی خواهد حرف هایش جایی چاپ شود اما از اینکه صادقانه صحبت کرد بسیار لذت بردم. البته ناگفته نماند بخشی از موفقیت یک مدیر سینمایی به مدیر روابط عمومی او برمی گردد. در اینجا باید از زحمات جعفر گودرزی که در طول این سال ها در کنار سید احمد میرعلایی بوده است، تشکر کرد.

خبرنگار روزنامه عصر ایرانیان همچنین غیرپاسخگوترین مدیر سینمایی را جواد شمقدری عنوان کرد و گفت: با وجود ارسال نامه برای مصاحبه و چند ماه پیگیری از دفتر این مدیر سینمایی، مسئول دفتر شمقدری جواب داد که امکان این مصاحبه نیست و آقای شمقدری فرصت مصاحبه با این روزنامه را ندارد.

رای خبرنگار هنرآنلاین برای…

سام بهشتی خبرنگار هنر آنلاین پاسخگوترین مدیر سینمایی در سال ۹۱ را سید علیرضا سجادپور عنوان کرد و گفت: پاسخگو بودن به اهالی رسانه و برخورد درست با خبرنگاران از ویژگی های خوب این مدیر سینمایی بود.

این خبرنگار سینمایی همچنین به این سوال که کدام مدیر سینمایی در سال ۹۱ به خوبی و به اندازه کافی پاسخگوی شما نبود؟ اینگونه جواب داد: جواد شمقدری و مهدی عظیمی میرآبادی. عظیمی پس از سجادپور در سمت مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی هیچگاه پاسخگو نبوده است. همچنین جواد شمقدری هم عملکرد خوبی نداشت.

خبرنگار سایت سوره سینما چه می گوید

زینب عسگری خبرنگار سینمایی سایت سوره سینما نیز معتقد است که قضاوت درباره عملکرد مدیران سینمایی نیاز به زمان و تحلیل جدی و عمیقی دارد که در این فرصت محدود نمی توان به آن پرداخت. اما رابطه با رسانه ها و نمایندگان آنها امتیازی است که همه مدیران ندارند.

وی افزود: بسیاری از مسئولان ترجیح می دهند خود را در معرض مواجهه با رسانه ها قرار ندهند تا از آماج سوال و انتقاد دور باشند. در این فضا محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر و علیرضا سجادپور مدیر سابق اداره کل نظارت و ارزشیابی و معاون وقت فعالیت های سینمایی سازمان سینمایی وزارت ارشاد نسبت به سایر مدیران سینمایی رفتار بهتری با نمایندگان رسانه ها داشته اند.

خبرنگار سایت سوره سینما درباره دلایل خود برای انتخاب عباسیان به عنوان بهترین مدیر گفت: در گرماگرم برگزاری جشنواره فیلم فجر از پاسخگویی به سوال ها طفره نمی رفت و معمولا ابهامات و نقدها را بدون پاسخ نمی گذاشت. همچنین علیرضا سجادپور هم اگرچه به سبک و شیوه خود پاسخگوی خبرنگاران بود و گاهی جوابی قانع کننده به نمایندگان رسانه ها نمی داد اما این توجه به خبرنگاران و موظف بودن به احترام به اصحاب رسانه از اخلاق مدیریتی سجادپور بود که هنوز هم آن را حفظ کرده است.

خبرنگار سینمایی سایت سوره سینما، جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی را مدیری دانست که پاسخگو نبود. وی معتقد است شمقدری با رسانه هایی خاص صحبت می کند و دسترسی خبرنگاران به او بسیار سخت است.