به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، تنهایی سبب می‌شود ژن‌های الگویی که کارشان دفاع در برابر عفونت‌ها است تضعیف و در مدت زیاد کارایی خود را از دست بدهند.

 تنهایی سبب بروز یک خطر بهداشتی و درمانی می‌شود که این مسئله باعث افزایش خطر ابتلای فرد به مرگ زودرس است.

براساس تحقیقات پژوهشگران دانشگاه شیکاگو، تغییرات سلولی باعث تضغیف سیستم دفاعی و توانایی می‌شود و بدن فرد توان خود را برای مقابله با ویروس کاهش می‌یابد و سلامت فرد را به مخاطره می‌اندازد.

در یک پروژه تحقیقاتی که بر روی 141 نفر از سالمندان صورت رفته مشخص شده که تنهایی رابطه‌ای مستقیم با الگوی ژن‌های سلول‌های سفید خون دارد.

محققان دریافتند که افرادی که به تنهایی مزمن دچارند، این مسئله تأثیر زیادی یر ژن‌های دفاعی بدن دارد ولی در افرادی که از تنهایی حاد رنج می‌برند ژن‌های سلولی کمتری به مبارزه با عفونت و التهاب می‌پردازند.

جان کاسیریو روان‌شناس دانشگاه شیکاگو با توجه به رابطه تنهایی و ژن‌های دفاعی درگیر اظهار داشت: ارگانیسم دفاعی بدن طوری طراحی شده که به مبارزه با باکتری‌ها بپردازد و در این راه هزینه‌هایی را می‌پردازد.

وی بیان کرد: در افراد تنها ژن‌ها به محافظت از باکتری‌ها پرداخته و در برابر ویروس‌ها زیاد مقاومت نشان نمی‌دهند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که تنهایی سبب می‌شود الگوی ژن در طول زمان مشخصی منتشر می‌شود اما در افراد تنها این ژن بعد از گذشت یک سال هنوز در بدن فرد بوده و باعث آزار آن می‌شود.

در پژوهشی دیگر که بر روی میمون انجام شده است دانشمندان متوجه شده‌اند که الگوی ژن دفاعی در اثر تغییر اندک و ملحق شدن به اجتماع از پروتئین‌های بالایی برخوردار و تغییرات التهابی ژن‌ها در سطح بالایی صورت می‌گیرد و این میمون‌ها دیرتر مریض و عمرشان بیشتر است.