به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگارانپیامبرخدا(ص) فرمودند: سزاوار نیست برای مرد مسلمان شبی را سحر کند مگر اینکه وصیت او زیر سرش باشد، کسی که بدون وصیت بمیرد به نادانی از دنیا رفته است.

 
وصیت‌نامه، واژه‌ای که هر زمانی پدر و مادرها به کار می‌برند با دلخوری و ناراحتی فرزندشان روبه‌رو می‌شوند اما با توجه به صورت تنظیم وصیت‌نامه به عنوان یک اصل شرعی و فرهنگی برای هر فرد مسلمان در نظر داریم در این گزارش در خصوص تنظیم صحیح وصیت‌نامه توضیحاتی را ارائه کنیم.
 
**شاید دیگر زمانی نباشد...
 
مصطفی ترک همدانی وکیل و مشاور حقوقی درباره چگونگی تنظیم وصیت‌نامه می‌گوید: نوشتن وصیت‌نامه بسیار آسان است حتی نیاز به جملات و واژه‌های نامأنوس و یا سنگین حقوقی و عربی ندارد اما تنها لازم است چند نکته را بدانیم.
 
وی افزود: آسان‌ترین روش تنظیم وصیت‌نامه "خود نوشت" است، همین‌که وصیت به خط و قلم خودتان نوشته شود و امضا، تاریخ (روز،ماه،سال) داشته باشد، در همه جا پذیرفته می‌شود، البته وصیت‌نامه سری و یا رسمی هم می‌توان نوشت که تنظیم آن مستلزم تشریفات ویژه از جمله رفتن به اداره ثبت اسناد محل و یا دفترخانه رسمی است.
 
** انواع وصیت‌نامه
 
تنظیم وصیت‌نامه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ذیل 3 نمونه آن بررسی شده است.
 
1- وصیت‌‌نامه رسمی؛ وصیت‌نامه‌ای است که مطابق ماده 277 قانون امور حسبی تنظیم شده است.
 
2- وصیت‌نامه خود نوشت(عادی)، وصیت‌نامه‌ای است که موصی به خط خود می‌نویسد و به این اعتبار وصیت‌نامه مزبور را خود نویس نامیده‌اند. این نوع وصیت‌نامه دارای تاریخ، روز، ماه است. البته ناگفته نماند که امضا موصی در این نوع وصیت‌نامه می‌تواند درحضور مأمور گواهی و در صورت لزوم به عنوان یک سند رسمی معرفی شود.
 
3- وصیت‌نامه سری: وصیت‌نامه‌ای است که طبق مقررات مربوط به تودیع اسناد امانت گذاشته می‌شود.
 
** نکاتی که موصی باید رعایت کند
 
هرشخصی چنانکه بخواهد از اجرایی شدن وصیت خود پس از مرگش اطمینان حاصل کند باید شرایط و تشریفات قانونی تنظیم وصیت‌نامه را رعایت کند.
 
همانطور که گفته شد، وصیت‌نامه طبق قانون امور حسبی سه نوع است که موصی موظف است هنگام تنظیم وصیت به نکاتی در این باره توجه کند. در همین راستا موصی(وصیت‌کننده) باید از کمال (عقل و بلوغ) برخوردار باشد و از روی اختیار وصیت‌ کند. (وصیت بچه 10 ساله ممیز صحیح است) همچنین وصیت در بیشتر از 3/1 (ثلث اموال و دارایی) مشروط به اجازه وارث است و این اجازه در زمان حیات وصیت‌کننده کفایت می‌کند.
 
در پایان گفتنی است، در تنظیم وصیت‌نامه شخص باید بداند که بعضی از واجبات مانند حج واجب شده و بدهکاری و حقوقی را که همچون خمس و زکات و مظالم، ادا کردن آن‌ها واجب است از اصل مال پرداخت شود. البته ناگفته نماند کسی که مورد وصیت قرار می‌گیرد باید در زمان قرائت وصیت‌نامه حضور داشته باشد و مالک شدن برای او ممکن باشد