به گزارش پارس،به نقل از تسنیممحمدباقر لاریجانی در همایش بین‌المللی راهبردی دیابت که با حضور چندین وزیر بهداشت و مسئولان بلندپایه سازمان بهداشت جهانی در حال برگزاری است، درباره وضعیت دیابت در کشورمان اظهار داشت: هم اکنون وقتی آمارهای ابتلا به بیماری دیابت در جهان را رصد می‌کنیم با آمار 400 میلیونی این بیماران مواجه می‌شویم که نشان از آن است که رشد بیماری دیابت در دنیا نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مهمترین علل مرگ و میر ایرانیان بیماری و عوارض دیابت است که بیشترین آمار این بیماری در استانهای شمالی و مرکزی کشورمان گزارش می‌شود. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: عوارض بیماری دیابت بالغ بر 300 هزار سال عمر مفید ایرانیان را تهدید می‌کند و از طرفی نیز این عوارض 50 درصد از بیمه‌ها بار مالی دارد کما اینکه داروهای بیماری دیابت نیز 30 درصد بار مالی دارد. 

لاریجانی ادامه داد: بنابر این با حمایت رئیس جمهور، معاونان و برخی از وزرای دولت این تعهد داده شده است تا با تدوین و رونمایی از سند جامع بیماری‌های غیرواگیر بتوانیم طی 10 سال آینده با گسترش تحقیق، توسعه و آموزش بیماری‌هایی مانند دیابت را در کشور کنترل و کاهش دهیم. 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هم اکنون ایران در بحث تحقیقات متابولیک در سطر کشورهای منطقه قرار دارد، افزود: براین اساس توسعه درمان دیابت، معاینات دوران بالینی و پوشش این بیماری از اهداف نظام سلامت خواهد بود تا بتوانیم تا اجرای سند راهبردی دیابت صددرصد آمار بیماران دیابتی را در کشور ثبت کنیم. 

لاریجانی در خاتمه خاطرنشان کرد: براین اساس در تلاشیم آموزش بیماران در سطوح مختلف پزشکان و متخصصان را ساماندهی کنیم همچنین با راه‌اندازی کلینک مجازی برای بیماران و متخصصان و سامان یافتن راهنماهای بالینی برای بیماری دیابت بتوانیم سند ملی دیابت را با آغاز به کار این همایش کلید زنیم.