به گزارش پارس،به نقل از تسنیمحجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین آمار ارائه شده از بدهکاران بانکی که در سال گذشته اعلام شد اظهار داشت: در حال حاضر اخرین گزارشات از میزان معوقات بانکی و بدهکاران بزرگ بانکی را مطالعه نکرده‌ام ولی طبق آخرین اخبار برخی از بدهکاران با استمهال از بانک‌های مربوطه ترتیبی برای پرداخت معوقات خود اتخاذ کردند و عده‌ای نیز به دنبال عدم پرداخت معوقات بانکی بازداشت شدند. البته تعدادی نیز نسبت به تسویه معوقات بانکی اقدام کرده‌اند ولی در حال حاضر عدد و رقم دقیقی از این موضوع در دست من نیست.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها باید نظارت بیشتری در اعطای تسهیلات بانکی داشته باشند گفت: متاسفانه در برخی اوقات کارشناسان بانک‌ها توجه لازم را نسبت به کارشناسی وثایق بانکی ندارند و در برخی موارد نیز با تبانی اقدام به درج قیمت کارشناسی بیش از قیمت واقعی وثایق می‌کنند حتی در موردی که در خاطر من است قیمت کارشناسی ملکی بیش از 20 برابر قیمت واقعی آن اعلام شده بود که به نظر می‌رسد با توجه بیشتر بانک‌ها و نظارت بر اعطای تسهیلات، شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.

اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ارزیابی خود از وضعیت امنیتی کشور به دنبال تهدیدات احتمالی گروه‌های تروریستی و آخرین وضعیت دستگیر شدگان چند گروه تروریستی اخیر اظهار داشت: خوشبختانه وضعیت امنیتی کشور و سیستم اطلاعاتی و مرزبانی ما بسیار خوب است و قرارگاه‌های استان‌های مرزی در آمادگی کامل به سر می‌برند ولی این بدان معنا نیست که می‌توان دشمن را کوچک و ضعیف قلمداد کرد و از این رو باید همواره هوشیاری لازم را در برابر تهدیدات احتمالی داشت.

وی ادامه داد: در خصوص دستگیری‌های اخیر نیز نکته قابل تامل آن است که هیچ کدام از دستگیر شدگان از یک گروه تروریستی نیستند و شاخه‌هایی از گروه‌های تکفیری‌اند که از بیرون از کشور تغذیه شده و عمدتا توسط آمریکا حمایت می‌شوند . البته تحقیقات در خصوص دستگیر شدگان اخیر ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بازداشت اخیر خبرنگاران نیز گفت: اطلاعات جدیدی در دست نیست ولی تاکید می‌کنم تمام دستگیر شدگان خبرنگار نیستند.

وی افزود: بخش عمده‌ای از تحقیقات اولیه پرونده تعدادی از دستگیرشدگان به انجام رسیده و با توجه به اظهارنظر مسئولان پرونده، در صورت امکان ارسال جداگانه پرونده متهمان به دادگاه، پرونده دستگیر شدگان به صورت جداگانه به دادگاه ارسال می‌شود.

اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت تحقیقات در مورد حادثه منا نیز اظهار داشت: وزارت خارجه پیگیر موضوع است و این حادثه را از طریق مراجع عربستان و کمیته مشترکی که در این خصوص تشکیل شده پیگیری می‌کند.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: البته برخی‌ها موضوع ربوده شدن تعدادی از مفقودان و زنده بودن آنها را مطرح کردند که در این خصوص نگرانی جدی وجود دارد از این رو باید وزارت خارجه با حساسیت بالایی موضوع را پیگیری کند چرا که در صورت صحت چنین ادعایی موضوع کاملا فرق می‌کند و بحث تنها به ضعف سیستم اجرایی عربستان در تامین امنیت حجاج خلاصه نمی‌شود. البته مدعیان ربوده شدن برخی از مفقودان قرائن و شواهدی را نشان داده‌اند که در حال حاضر موضوع در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مدیران بانک‌های مسکن و صادرات در پرونده فساد بزرگ 3 هزار میلیاردی گفت: طبق آخرین اخباری که من از این پرونده داشتم رسیدگی به پرونده مدیران این بانک‌ها ادامه داشته و بعید می‌دانم رسیدگی به اتمام رسیده و حکم صادر شده باشد.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال دیگر تسنیم درباره ادعای بابک زنجانی در خصوص واگذاری محموله نفتی 5.8 میلیارد یورویی گفت: پرونده‌ای در این خصوص در دستگاه قضایی باز نشده و وزیر نفت نیز مورد بازجویی قرار نگرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برگزاری جلساتی با حضور فتنه‌گران و در حمایت از فتنه 88 در روزهای اخیر خاطر نشان کرد: همانطور که پیش از این نیز تاکید کرده‌ام همه باید در جهت حفظ آرامش کشور تلاش کنیم ولی اگر کسی اهل فتنه بوده و امروز نیز به دنبال فتنه‌گری است وزارت کشور، نیروی انتظامی، دانشگاه‌ها، فرمانداران و سایر مسئولان کشور کشوری توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و اجازه به فتنه‌گری آنها ندهند. همچنین قوه قضائیه نیز به عنوان پیشگیری از وقوع جرم در معاونت پیشگیری این موضوع را دنبال می‌کند و در صورت لزوم تذکرات لازم را نیز خواهد داد.