۱- ۵ تا فرغون ماسه که برد برای ساختن خانه بهداشت طرح «بسیج سازندگی»، خداقوتی گفتم و پرسیدم چند سالته؟

گفت: «13سال و 2‌ماه و 9روز» گفتم چرا حالا اینقدر دقیق؟ پاسخ داد: «نمی‌خوام بگم 14 سالمه. می‌خوام ببینم منم در این 365روز که از 13سالگیم می‌گذره، چقدر می‌تونم مثل حسین فهمیده باشم.»بیش از 4سال از عید سال90 گذشت. در مراسم مدافعان حرم جلو آمد حال و احوالی کرد. نشناختم در همان حالی‌که چشمان بارانی داشت، لبخندی زد و گفت: «من همان طفل 13ساله هستم» و مرا قسم و آیه می‌داد که هر طور شده با توجه به مسئولیتی که در بسیج دارم کاری کنم تا او هم «مدافع حرم» باشد.

راستی «آقا روح‌الله» و نفس گرم «امام خامنه‌ای» با فرزندان این دشت زرخیز چه کرده که اینگونه مست و شیدای حسین(ع) هستند؟

2-بسیج یک حرکت اجتماعی است که در هر زمان، شرایط و جامعه‌ای با توجه به فرهنگ آن مقطع، به اشکال مختلفی ظهور و بروز پیدا می‌کند. روزی در قالب لشکر 20میلیونی، به دفاع از مرزهای اعتقادی و تمامیت ارضی کشور می‌پردازد، دیگر روز، «بسیج سازندگی» را شکل می‌دهد و عمران و آبادانی مناطق محروم را در دستور کار قرار می‌دهد و این روزها هم در کنار سازندگی، «مدافع حرم» شده و در مقابل متجاوزان به حریم و مرزهای امت اسلامی ایستاده است.

3-حدود سال 91به‌دلیلی، بایستی تمام سخنان امام(ره) و رهبر حکیم انقلاب در مورد بسیج را مورد مطالعه قرار می‌دادم. در نهایت این پروژه مطالعاتی به چند ویژگی بسیج در کلام این بزرگان و راهبران امت اسلامی رسیدم:

«ولایتمداری، تقوا و پرهیزگاری، داوطلبانه بودن، پرهیز از تحجرگرایی و مقدس‌نمایی، نام و نشان در گمنامی داشتن، جوانی، شرافت بر کاخ‌نشین‌ها، حفظ و حراست از انقلاب اسلامی، نرفتن زیر بار ظلم، عمل به تکلیف، آرمانگرایی واقع بین، شهادت‌طلبی، اخلاص و خدمت در راه حق، فراگیر بودن، استقامت و بردباری، ایثار و فداکاری و...»امروز نیز از دل جریان مؤمن و انقلابی کشور، همین‌ها می‌جوشد.

4-بایستی بصیرت خود را بالا ببریم و مانع از آن شویم که به بهانه برخی رفتارها روحیه انقلابی و مجاهدت را از جناح جوان، مؤمن و انقلابی کشور بگیرند. هر چند بسیج به مرام است و نه صرفا برگه‌ای پر کردن اما مناسب است این روحیه پرارزش برای مبارزه با هرگونه فساد و کاستی در جامعه تقویت شود. بر همین اساس حکیم‌مان می‌فرماید: «بسیجی اصلا احتیاج به محافظه‌کاری ندارد و به‌دنبال از دست دادن چیزی نیست؛ یک کارت عضویت در بسیج دارد و آن‌هم سند شهادتش است.»

هفته بسیج بر همه بسیجیان مبارک باد.

  • عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران

 

                                                                                                                        منبع: همشهری