به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، متاسفانه پدیده چشم و هم چشمی در سال‌های اخیر در کشورما به اوج خود رسیده است و گاهی افرادی که شاید نان شب خود را هم به سختی تهیه می کنند به دلایل بعضا غیرمنطقی با وام و قرض هم که شده،اقدام به انجام فلان روش تبلیغی جوان‌سازی و جراحی زیبایی می‌کنند ،آن هم بدون کمترین اطلاع از نتیجه و عوارض آن.امروزه بحث زیبایی و قصد انجام جراحی های مختلف صورت ،نقل محافل زنانه شده و کمتر مهمانی و مجلسی است که از خوب یا بد شدن جراحی زیبایی یک فرد سخنی به میان نیاید.

 
هرچند همه از زیبایی ظاهری برخوردارند و خداوند همه چیز را زیبا خلق کرده اما میل به زیباتر شدن بین همه بخصوص خانم ها یک امر کاملا طبیعی است که امروز بیشتر شاهد آن هستیم و کسانی را می بینیم که به مرحله ظاهر پرستی و خودنمایی رسیده اند، از خود واقعیشان درحال فرارند و با صرف هزینه های گزاف بدون درنظر گرفتن عوارض به این پزشک و آن پزشک مراجعه می کنند تا به اصطلاح زیباتر و همه پسندتر شوند.
 
حدود نیمی از شکایات پزشکی کشور مربوط به زیبایی است که شامل جراحی پلاستیک، ترمیمی، افزایش قد، لاغری و چاقی، گونه گذاری و جراحی بینی است. تقریبا هر روز به طور میانگین، دو زن در ایران زیر تیغ جراحی های زیبایی جان خود را از دست می دهند. نتایج آخرین نظرسنجی های انجام شده در کشور نشان می دهد که 90درصد زنان و 30درصد مردان قسمتی از جوارح خود را نمی پسندند و خواهان تغییر یا اصلاح آن هستند و بدون توجه به اینکه ممکن است، این نازیبایی آنها منشا درونی داشته باشد خود را به دست متخصصان مختلف می سپارند و می خواهند درجهت زیباتر شدن اصلاح شوند.
 
وسواس هایی با پیامدهای جبران ناپذیر
دکتر امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو و زیبایی و معاون آموزشی بیمارستان رازی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران جوان گفت : هرچند پرداختن به مقوله زیبایی موضوع منحصر به فرد کشور یا ملیت خاصی نیست ،اما متاسفانه مردم جامعه ما خصوصا در دهه های اخیر به طور شگفت آوری این مقوله را در اهم برنامه های روزانه خود قرار داده اند و پیر و جوان، زن و مرد به دنبال به‌ دست آوردن چهره و ظاهری بدون ایراد هستند.
 
وی افزود : اگرچه حس زیبایی دوستی به طور طبیعی در سرشت انسان نهاده شده، اما پرداختن به آن به گونه ای که دغدغه آفرین شود می تواند؛ اساس زندگی را مختل سازد، مسلما فردی که بیش از اندازه در این مسئله وسواس به خرج می دهد ؛دائما به دنبال پیدا کردن معایب خود و حتی دیگران است و برای رفع آن هر چیزی را تجربه می کند ؛غافل از اینکه گاه پیامدهای جبران ناپذیری در انتظارش خواهد بود.
 
هشدار! رکورد دار بودن تخلفات را افزایش داده است!
این متخصص پوست و مو و زیبایی اظهار داشت : براساس آمارها میزان مراجعه افراد به متخصصان زیبایی تا 80 درصد طی سال‌های اخیر افزایش یافته و این میزان بالای تقاضا منجر به تخلفات و شکایات زیادی شده است زیرا، از یک سو با توجه به تقاضای بالا و پول‌سازبودن این رشته پاره‌ای از پزشکان عمومی یا متخصص زنان و زایمان اقدام به مداوای بیماران در مطب‌های خود کردند و از سوی دیگر، کلینیک‌ها و مراکز قانونی یا غیرقانونی زیبایی تاسیس شد که با توجه به نداشتن تخصص و تجربه لازم در این زمینه منجر به خسارات زیادی شدند تا جایی که بر اساس آمارهای پزشکی‌قانونی بیشترین آمار شکایات مردمی از پزشکان مربوط به عمل‌های جراحی زیبایی بوده است. این امر به‌خوبی نشان می‌دهد ورود غیرمتخصص‌ها به این رشته مشکل‌ساز شده است.
 
این همه استقبال و این همه نارضایتی! چرا؟
اکثریت افراد با مد شدن جراحی بر روی یکی از اجزای بدن و الگو برداری از افراد معروف مثل بازیگران تشویق می‌شوند که این کار را انجام دهند ، ولی باید از نظر سطح عمومی جامعه بر گسترش عمل جراحی زیبایی در کشور کار شود تا بتوانیم تأثیری که زیبایی و ظاهر بدن بر روی اعتماد به نفس و زندگی افراد دارد را کم کنیم.
 
دکتر باجلان متخصص روانشناسی گفت : فرد در بیماری "بدشکلی بدن" هیچ‌وقت از شکل و بدن خود رضایت ندارد و دائماً ذهنش درگیر این موضوع است و به جراحی‌های زیبایی مختلف می‌پردازد.این افراد احساس می‌کنند که دیگران آن‌ها را دائماً زیر ذره‌بین قرار داده‌اند و از نظر زشتی و زیبایی توصیف‌شان می‌کنند و زمانی می‌توانند احساس رضایت داشته باشند که مورد تأیید همه باشند.
 
اعتماد به نفس پایین ، نازیبایی را القا میکند!
وی در ادامه با اشاره به شخصیت این گونه افراد تصریح کرد: کسانی که دچار این مشکل هستند بسیار دنبال تأیید و توجه دیگرانند و در مورد خود، باورهای درستی ندارند و ویژگی خودپنداری در وجودشان شکل نگرفته و یا بسیار ضعیف است.مسئله‌ای که باعث این وضعیت می‌شود ضعف اعتماد به نفس و یک سری باورهای اشتباه در رابطه با خود است. درواقع افراد با داشتن اختلال ‌بدریختی ، احساس خوبی نسبت به یکی از اعضاء و حتی کل بدن خود ندارند و دست به عمل زیبایی برای پنهان کردن آن قسمت بدن می‌زنند اما از دید ناظر بیرونی آن فرد هیچ مشکل خاصی نسبت به دیگران ندارد و تنها به دلیل داشتن مشکلات روانپزشکی همیشه در حال تغییر ظاهر است.
 
زیبا شدن با اعمال شاقه! 
این روانشناس اظهار داشت: تصور اینکه افرادی که به دنبال جراحی زیبایی می‌روند دچار افسردگی می‌شوند باور اشتباهی است، چراکه بعضی افراد به دلیل اضطراب ناشی از زیبایی ظاهر احساس نارضایتی می‌کنند و حتی بعد از عمل هم احساس رضایت از نتیجه عمل و ظاهر جراحی شده خود ندارند.بنابراین قبل از انجام جراحی های زیبایی باید ارزیابی اولیه در مورد سلامت روان فرد انجام شود تا افرادی که دچار اختلال بدشکلی هستند، درمان شوند. 
 
وی گفت : متأسفانه از آن‌جا که این افراد باور ندارند که مشکل‌شان بیشتر روانی است اقدام به عمل‌های زیبایی دیگر توسط پزشکان نامی می‌کنند تا بتوانند از خود راضی شوند و به ندرت به سراغ روانشناسان برای حل مشکل خود می‌روند مگر این‌که اصرار و یا راهنمایی از جانب پزشکشان باشد که جهت رفع مشکل به روانشناس مراجعه کنند. و اولین اقدام روانشناسان با این افراد ،صحبت کردن با آن‌ها و شناخت باورها و فکرهایی است که در رابطه با ارزش خودشان دارند تا با راهکارهای افزایش اعتماد به نفس باورهای درست را جایگزین باورهای نادرست کنند.
 
کبدتان در پرتگاه نابودی است
همچنین دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی و محقق طب اسلامی ایرانی در این باره گفت: در طب سنتی عملکرد پوست و مو، ناخن ها و لب ها به کبد در بدن برمی‌گردد و اعتقاد بر این است افرادی که مشکلات کبدی مثل ضعیف بودن آن را دارند، بیشتر به عوارضی مثل ریزش مو ، بیماری های مو و پوستی نازیبا دچار می‌شوند.در واقع این طب وقتی با راهکارهای خود ضعف کبدی و یبوست های شدید را درمان می‌کند ، فرد می‌بیند که به صورت ریشه ای و آرام مشکلات پوست و موهایش هم از بین می‌روند.
 
وی عنوان کرد: یکی از مهمترین راهکارها برای درمان یبوست و اصلاح کبد و در نتیجه برطرف شدن عوارض گفته شده اصلاح عادات غذایی است چراکه با تغذیه نامناسب سلول ها به یک عامل محیطی، سریع پاسخ منفی می‌دهند و نمی‌توانند کارشان را به درستی انجام دهند مثلا با سرد شدن هوا عده‌ای به سرعت دچار شکنندگی ناخن ها و خشکی پوست می‌شوند که در واقع تغذیه‌ نادرست و کار نکردن صحیح سلول ها و کبد علتی برای آن است.
 
پول ساز بودن این رشته وسوسه تان نکند!
از آنجایی که متخصصان پوست و مو در کشور به اندازه کافی هستند دیگر نیازی نیست که پزشکان غیرمتخصص مثل متخصصان زنان و زایمان، بیهوشی و پزشکان عمومی وارد این حوزه شوند. 
دکتر احسانی با انتقاد از برخی پزشکان که از عناوین غیرواقعی در تابلوهای خودشان استفاده می‌کنند، گفت: ما بطور کلی با جامعه پزشکان عمومی مشکلی نداریم اما تعدادی از پزشکان عمومی با گذراندن دوره‌های چند‌روزه و کوتاه‌ مدت، عنوان فلوشیپ جراحی پوست را در تابلوی مطب خودشان درج می‌کنند که واقعیت ندارد و چنین مشکلاتی را برای متخصصان پوست و مو به‌وجود می‌آورند که باید با آنها برخورد شود.
 
وی افزود: پزشکان عمومی در جریان تحصیل خود واحد درسی مربوط به تمام رشته‌های دیگر نظیر چشم یا گوش و حلق و بینی را می‌گذرانند اما، این دوره فقط یک ماه است و قابل مقایسه با دوران چهار ساله‌ای که یک پزشک متخصص می‌گذراند، نیست.
 
بنابراین نباید عنوان پول‌ساز رشته پوست، مو و زیبایی منجر به این شود که پزشکان عمومی و دیگر متخصصان حوزه های دیگربه این رشته روبیاورند زیرا امور مربوط به پوست و مو چه در بحث زیبایی و چه در بحث درمانی با توجه به متقاضیان زیادی که امروزه پیدا کرده است نیازمند تخصص و تجربه و دقت کافی می باشد و تنها اگر اقدامات زیبایی توسط متخصصان مربوطه انجام شود میتوان گفت که تا 99 درص عوارض آنها قابل حل هستند.