به گزارش پارس،به نقل از فارساین روزها تأخیر جزو برنامه‌های روزانه خطوط مترو شده است اما این تأخیرها برای خودش به سناریویی تبدیل شده است.در میان این همه فشار، قطار در ایستگاهی توقف می‌کند و چندین بار درها باز و بسته می‌‌شوند اما خبری از حرکت نیست؛ پس از چند دقیقه از بلندگو اعلام می‌شود که مسافران پیاده شوند و با قطار بعدی بروند. اما انگار مسافرها خسته‌تر از ان هستند که پیاده شوند؛ انگار دیگر توان این همه فشار، تأخیر و اذیت را ندارند.

نفس‌ها به سختی بالا می‌آید؛ جا برای ایستادن هم نیست؛ همه به هم فشرده چسبیده‌اند و در هر ایستگاه به ازای دو، سه نفری که پیاده می‌شوند، چندین نفر سوار می‌شوند؛ اما همه به امید سریع رسیدن، فشارها را تحمل می‌کنند ولی تأخیرهای طولانی مدت در هر ایستگاه با این همه فشار، از صبر ایوب نیز خارج شده است.

این روزها تأخیر جزو برنامه‌های روزانه خطوط مترو شده است اما امروز این تأخیر برای خودش به سناریویی تبدیل شد؛ سناریوی مسافران معترض و قطارهای خراب.

در واگن بانوان، زنی به سختی روسری‌اش را روی سرش می‌‌کشد و آن یکی، از درد کمر می‌نالد؛ زنی دیگر نیز از اینکه هر روز دیر به محل کارش می‌رسد، گله‌مند است؛ اوضاع واگن‌های دیگر نیز بهتر از واگن بانوان نیست.

پیرمردی از زانو درد به ستوه آمده و مدام شکایت می‌کند؛ چند جوانی با شوخ طبعی عنوان می‌کنند که «له شده اند» اما چند مرد میانسال به خنده آنها چشم غره می‌روند و با صدای بلند اعتراض می‌کنند. انگار دیگر کسی حوصله حرف شنیدن و خندیدن را هم ندارد.

در میان این همه فشار، قطار در ایستگاهی توقف می‌کند و چندین بار درها باز و بسته می‌‌شوند اما خبری از حرکت نیست؛ پس از چند دقیقه از بلندگو اعلام می‌شود که مسافران پیاده شوند و با قطار بعدی بروند. اما انگار مسافرها خسته‌تر از ان هستند که پیاده شوند؛ انگار دیگر توان این همه فشار، تأخیر و اذیت را ندارند.

***

خط سه متروی تهران به طول 37 کیلومتر با 14 ایستگاه از ایستگاه قائم آغاز و تا ایستگاه آزادگان ادامه دارد.

این خط در حال حاضر در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک و در ایستگاه ولیعصر با خط چهار تقاطع دارد. این خط از ایستگاه قائم واقع در شهرک قائم در شمال شرق تهران آغاز شده و در طول بزرگراه ارتش ادامه می یابد. سپس به سمت جنوب غربی متمایل شده و به میدان نوبنیاد می‌رسد.

در ادامه و با عبور از زیر بزرگراه صیاد شیرازی به صورت شمال به جنوب به میدان گلبرگ رسیده و به سمت غرب در طول خیابان شهید بهشتی امتداد مسیر داده و سپس وارد خیابان ولعیصر شده و در طول خیابان ولیعصر به سمت جنوب تا میدان راه‌آهن ادامه مسیر داده و سپس به سمت فرودگاه قلعه مرغی و بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران متمایل شده و به ایستگاه آزادگان منتهی می‌شود.

خط سه مترو در ایستگاه شهید بهشتی با خط یک، در ایستگاه میدان ولیعصر با خط در حال احداث شش، در ایستگاه ولیعصر با خط چهار و در ایستگاه دانشگاه امام علی (در دست ساختمان) با خط دو تقاطع خواهد داشت. ایستگاه متروهای احداث شده در خط سه مترو تهران عبارتند از:شهرک قائم، نوبنیاد، شهید زین الدین، شهید بهشتی، شهید دکتر فاطمی، میدان ولیعصر، ولیعصر، منیریه، راه آهن، جوادیه، زمزم، شهرک شریعتی، عبدل آباد، آزادگان.

مدتی است خط 3 متروی تهران افتتاح شد ولی تمامی ایستگاه ها افتتاح نشد.

در زمان افتتاح هابیل درویش مدیر عامل شرکت گفت: با بهره برداری از ظرفیت کامل آن تعداد 45 هزار مسافر در ساعت در هر جهت با هدوی یا سرفاصله 2 دقیقه توقف هر قطار در سطح شهر جابه جا می شوند. ضمن اینکه در طرح نهایی خط 3 تعداد 60 ست قطار برای این خط پیش بینی شده و تعداد سه پست برق به صورت همسطح، 28 هواکش و یک پایانه و تعمیرگاه به مساحت 54 هکتار با ظرفیت 60 قطار در تقاطع بزرگراه آزادگان و آیت الله سعیدی و برای پشتیبانی این خط در نظر گرفته شده است.

 

وی افزود: فاصله حرکت قطارها در این بخش از خط سه نیز مانند همه خطوط دیگر در برنامه ریزی های نخست با فاصله نسبتا بیشتری در مقاسه باخطوط در حال بهره برداری خواهد بود و به حول و قوه الهی در ماه های اینده ضمن افزایش قطارهای جدید و نیز پیوستن چندین ایستگاه دیگر که در حال حاضر عبوری است، این خط نقش موثر خود را در تسهیل تردد مسافران و شهروندان ایفا خواهد کرد.

مدیرعامل مترو تهران همچنین گفت: به امید خدا و با حمایت جدی دولت و شهرداری تهران، فاز سوم خط سه از ایستگاه شهید بهشتی تا میدان قائم و نیاوران تا پایان سال در دسترس شهروندان تهران خواهد بود. البته امکان توسعه این خط از شمال غربی به سمت لواسانات و از جنوب غربی به سمت اسلامشهر و فرودگاه حضرت امام (ره) هم در دست بررسی و امکان سنجی است.

کمبود قطار، طولانی بودن زمان رسیدن قطار، ازدحام جمعیت و بعضا بی نظمی در قطارها از جمله مشکلات شهروندان در این خط است.

کمالی یکی از شهروندان به خبرنگار فارس گفت: بخش شمالی خط 3 مترو تهران برای ساکنان این منطقه از تهران به خصوص کارمندان و دانشجویان چنان خوشحال‌کننده است که علی‌رغم مشکلاتش همگی از راه افتادن این خط ابراز خوشحالی می‌کنند اما این خوشحالی چندان دوام ندارد وقتی با تمام مشقت و اضطراب خود را به ایستگاه می‌رسانند تا به قطارهایی که هر نیم ساعت یکبار به سمت ایستگاه قائم می‌روند، برسند اما بیشتر مواقع با تاخیرهای عجیب و غریب و بی نظمی حرکت قطارها مواجه می‌شوند، تاخیرهایی که گاه تا 50 دقیقه هم می‌رسد.

وی ادامه داد: آن وقت است که با خود می‌گویند کاش از مسیر قبلی خود می رفتند و زودتر می‌رسیدند.

فاطمی دانشجو معماری گفت:  با راه افتادن این خط تغییری در ساعتی که در راه منزل بودم اتفاق نیفتاده اما آرامشش بیشتر شده، دیگر در ترافیک نمی‌مانم و قطارهای این خط خلوت‌تر است و هنوز خبری از دست‌فروش‌ها نیست اما هرچه تلاش می کنم خودم را با ساعت‌های حرکت قطارها هماهنگ کنم، نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد: مخصوصا اگر ساعت از 6 بعداز ظهر بگذرد. من که از چهارراه ولی عصر سوار می‌شوم از 10 دقیقه به 6 به این ایستگاه میایم. یکبار قطار 6 به سمت قائم حرکت می‌کند، یک‌بار 6:10 یک‌بار 6:20 یک بار 6:30 یک‌بار 6:40 و یک‌بار 6:50 . اما بر اساس جدول زمان‌بندی باید هر نیم ساعت یک‌بار یک قطار به سمت قائم برود؛ گاهی تا 3 قطار فقط تا ایستگاه شهید بهشتی می‌رود.

وی توضیح می‌دهد: وقتی به راهبر قطار می‌گویی هر کدام جوابی می دهند که نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای حرکت قطارها بر اساس یک برنامه مشخص نیست حداقل برای بعدازظهر اینطور است و واقعا آن آرامشی که گفتم تبدیل به ناآرامی می‌شود.

ملیحی کارمند بانک با شکایت از تاخیرهای بیش از حد قطار می‌گوید: با استرس فراوان خود را به ایستگاه می‌رسانیم تا از قطار جا نمانیم بعد می بینم در هر ایستگاه زیاد توقف دارد بعد راهبر قطار اعلام می‌کند که قطار با تاخیر حرکت می‌کند؛ برنامه کارم بهم می‌ریزد.

وی با اشاره به اینکه راهبران قطار می‌گویند با 1888 تماس بگیر گفت: این سامانه هم کلی آدم را معطل می‌کند بعد هم حتما ساعت دقیق روز دقیق از شما می خواهد وقتی کلی می‌گویید می‌گویند، چه روزی این اتفاق افتاده؛ هر روز اینطور است.

بهاری دانشجو دانشگاه علامه معتقد است: بهتر بود به جای افتتاح در ابتدای مهر، 2 ماه دیگر این خط افتتاح میشد اما درست افتتاح می شد. اگر کمبود قطار است آن تامین می‌شد.

وی گفت: زمانی که از من در این چند وقت تلف شده ارزشش خیلی بیشتر از هزینه‌ای است که برایم کمتر شده است. من الان در ایستگاه ولی‌عصر از ساعت 6:05 دقیقه نشسته‌ام و الان ساعت 6:45 است و نمی‌دانم بالاخره کدام قطار به سمت قائم می‌رود.

مهتابی که رادیولوژیست است علی‌رغم اینکه تمام این ناراحتی را قبول دارد می‌گوید: با همه اینها باز هم خدا پدرشان را بیامرزد که این خط را راه انداختند اما کاش برنامه ریزی درستی داشتند که اینقدر علاف نمی‌شدیم.

وی با اشاره به اینکه در سکوهای تمام ایستگاه‌های به سمت قائم اکثر مواقع مامور ایستگاه نیست، ادامه داد: بالاخره برای این ایستگاه‌‌های جدید تعدادی کارمند جدید استخدام کرده‌اند، باید اینها را در ایستگاه‌های قدیمی می‌گذاشتند تا کار یاد بگیرند و قدیمی‌تر ها که واردترند در ایستگاه‌های جدید مشغول می‌کردند که بتوانند به مردم خدمات بدهند.

البته مهتابی هم امیدی ندارد که 1888 مشکلات را حل کند و در مورد تجربه خود در مورد یکی از خط‌های اتوبوس که با عده‌ای از مسافران نامه نوشته و امضا کردند می‌گوید که راه به جایی نبرد.

نکته مورد اشاره مهتاب در اکثر ایستگاه‌های به سمت قائم درست و اکثر مواقع کسی نیست که مسافران را راهنمایی کند.

خانم احسانی پرستار، همانند بسیاری دیگر از سرمای منجمدکننده قطارها شکایت دارد و می‌گوید: نمی‌دانم چرا دمای تهویه‌ها را اینقدر سرد می‌کنند ما داریم منجمد می‌شویم یک نگاه به همه مسافران بیندازید. همه از سرمای هوا شکایت دارند.

وی می‌افزاید: به راهبرها که می‌گویم، می‌گویند برخی از گرما شکایت دارند. آخر یک حساب کتاب ساده است. چند ایستگاه ابتدا مسافر کم است قطعا دما باید بیشتر باشد و در ایستگاه‌هایی که شلوغ می‌شود باید دما خنک باشد اما این راهبرها هم فکر کنم تازه کارند واقعا این را نمی‌دانند شاید چون تهویه ایستگاه‌ها هنوز خوب نیست این را کار می‌کنند اما واقعا مسافرها دارند اذیت می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فارس، این نکته در قطارهای مختلف قابل مشاهده است و مسافران زیادی به ویژه اکنون که دمای هوا سرد شده است از این موضوع شکایت دارند.

سوهانی از مسافران مترو هم می‌گوید: اتمام ساعت کار قطارها به سمت قائم تا ساعت 7 هست درحالی‌که برخی تازه کارشان ساعت 7 تمام می‌شود و می‌خواهند مسیر کوتاه‌تری را انتخاب کنند. هر دفعه یک مشکلی در ایستگاه‌ها پیش می‌آید، چند روز پیش اعلام کردند، مترو مشکل دارد و در مترو بسته بود؛ بعضی اوقات پله برقی‌ها خاموش است. گاهی هم می‌گویند، مشکل فنی داریم قطار دیرتر می‌آید. حرکت قطارها ساعت دقیقی ندارد.

شادی محمدی دانشجو می‌گوید: این خط تازه راه افتاده است، نمی‌شود زیاد توقع داشت اما همین که قطارها خیلی دیر می‌آید و معطلی زیادی در ایستگاه‌ها دارد، خیلی بد است.گاهی ایستگاه بهشتی پیاده می‌کند و اعلام می‌کند که قائم نمی‌رود و 20 دقیقه باید منتظر بمانیم.

جهانی فرد دانشجو در رابطه با افتتاح مترو  خط 3 می گوید: زمانی‌که مترو  افتتاح شد وقتی ما فردای آن روز به مترو مراجعه کردیم گفتن هنوز راه نیفتاده تازه بعد از چند روز شروع به کار کرد. این چه افتتاحی است که فرداش مردم را زا به راه می‌کنند. تازه الان هم لطف کردن و ساعت کاری را تا 7 اضافه کردند.

صبا نقی زاده و مینا آموزگار دانشجویان  که با دوستان خود از پله‌های ایستگاه نوبنیاد می دویدند تا از قطار جا نمانند، می‌گویند: نمی‌شود در ساعات اوج مثل صبح که همه سرکار و دانشگاه می‌روند قطارها هر 5 دقیقه یک‌بار بیایند؟ اصلا حرکت قطار ها نظم ندارد.

مینا آموزگار با اشاره به استرسی که دارند تا از قطارها جا نمانند، افزود: تهویه ایستگاه‌ها هم خیلی بد است. نمی‌شود نفس کشید. هوای اینجا پر از گرد و خاک است.

یکی دیگر از این دخترهای دانشجو توضیح داد: گاهی عجله داریم ولی ناگهان اعلام می‌کنند که قطار نقص فنی دارد و از ایستگاه خارج شوید و بیشتر این در ایستگاه قائم رخ می‌دهد.

خانم قنبری که شاغل و کارمند است و دومین باری است که سوار بخش تازه راه افتاده خط 3 شده است، از سردرگمی خود می‌گوید: مشخص نیست که در کدام ایستگاه مسافرگیری می‌کنند. تمام ایستگاه‌ها در نقشه مشخص شده اما برای افرادی که مثل من تازه سوار این خط شده اند مشخص نیست که کدام ایستگاه راه افتاده است یا مثلا ایستگاه امام علی که در خط آبی (خط 2)است در برخی نقشه‌ها با خط 3 تلاقی دارد و در برخی ندارد آدم نمی داند برود آنجا یا نرود.

وی ادامه داد: ساعت حرکت قطارها مشخص نیست و در کل اطلاع رسانی بسیار ضعیف است. مشخص نیست که ایستگاه‌ها در تاریخی افتتاح می شوند.

حیدری دیگر مسافر مترو که همانند اکثر مسافران این خط شاغل و دانشجوست می‌گوید:نمی‌شود اطمینان کرد که چه موقع به مترو بیایی و چه موقع به محل کار خود برسی. من یک بار آمدم که 8:30 صبح سوار قطار شوم اما از طریق بلندگو اعلام کردند که قطار 9 حرکت می‌کند دوباره برگشتم بالا و دیر رسیدم.

وی ادامه داد: شب‌ها آخرین سرویس خیلی معطلی دارد؛ نظم ندارد. پله برقی‌ها هنوز یک ماه نشده یکی در میان کار می کند.

قرار است ساعات کاری در خط 3 متروی تهران افزایش یابد.

محسن نایبی مدیر عامل شرکت بهره‌برداری شرکت مترو و حومه با بیان اینکه تردد و مسافرگیری قطارهای خط سه مترو تهران، حدفاصل ایستگاه‌های شهید بهشتی تا قائم، از ساعت 5:30 تا ساعت 19 انجام می شود اظهار کرد: این در حالی است که پیش از این ساعت شروع کار مترو در این بخش از ساعت 7 صبح تا 19 بود؛ در واقع در حال حاضر یک ساعت و سی دقیقه در زمان مسافرگیری افزایش سرویس دهی داریم.

وی افزود: ساعت حرکت قطارها در نیمه جنوبی خط سه حد فاصل ایستگاه آزادگان تا شهید بهشتی از ساعت 5:30 تا 22:30 با سرفاصله حرکت هر قطار پانزده دقیقه است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران با بیان اینکه نیمه شمالی خط 3 مترو تهران به صورت کامل راه اندازی نشده است و هنوز برخی ایستگاه ها در مرحله ساخت قرار دارند تصریح کرد: در حال حاضر فاصله گذر قطار در نیمه شمالی این خط هر 30 دقیقه یکبار است که در صورت تامین واگن و سایر تجهیزات مورد نیاز این زمان کاهش می یابد.

مشکلات مردم در خط 3 متروی تهران بسیار زیاد است و امید است هر چه سریعتر مسئولان فکری به حال مشکلات کنند.