به گزارش پارس علیرضا عبدالملکی در گفتگو با مهر اظهار داشت: هر ساله با فرارسیدن ایام پایانی سال، مراسم چهارشنبه سوری به عنوان یکی از رسومی که طی چندین سال اخیر، نفوذ برخی فرهنگهای ناپسند و اشتباه به منظور افزایش هیجان این مراسم، خسارات و آسیبهای جبران ناپذیری را به بار آورده است.

این مسئول عنوان کرد: در واقع به کار گیری انواع مواد محترقه پرخطر و بازیهای ناایمن، مراسم چهارشنبه آخر سال را از فرهنگ دیرینه و تاریخی خود دور کرده است و موجب بروز حوادث بسیار تلخ در آستانه سال نو شده است.

عدم آگاهی و کنترل والدین زمینه ساز خسارات جبران ناپذیر

وی ادامه داد: حوادث چهارشنبه آخرسال بخش عمده ای از خسارات جانی و مالی را در آستانه سال جدید به وجود می آورند، خساراتی که گاه جبران ناپذیر هستند و افراد و خانواده هایشان را در حسرت و افسوس همیشگی می گذارند.

عبدالملکی اطلاع رسانی در مورد عواقب منفی اینگونه بازیها به جوانان و نوجوانان را زمینه ساز کاهش حوادث و تلفات دانست و افزود: در این میان افزایش آگاهی والدین نیز نقش بسیار موثری در کنترل فرزندان و جلوگیری از وقوع حوادث جبران ناپذیر خواهد داشت.

وقوع خسارات جانی و قطع عضو در نتیجه بازی با آتش

این مسئول با اشاره به اینکه خسارات جانی مهمترین بخش حوادث چهارشنبه سوری است، بیان کرد: خسارتهای بر جا مانده از حوادث پایانی سال به سه گروه خسارات جانی، مالی و نامحسوس تقسیم می شود که ناراحتیهای اعصاب، سوختگی یا قطع عضو، آتش سوزی منازل، هزینه های درمانی، رعب و وحشت عمومی و… را به دنبال دارد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریاری گفت: فرهنگسازی و افزایش آگاهی عمومی مردم به ویژه نسل جوان، نقش بسیار موثری در کاهش تلفات این مراسم دارد، همچنانکه کاهش آمار حوادث طی سالهای گذشته نشان دهنده ارتقای فرهنگ عمومی در خصوص بازیهای چهارشنبه آخر سال است.

آماده باش نیروهای آتش نشانی، اورژانس و پلیس در چهارشبنه آخر سال

وی افزود: در گذشته چهارشنبه آخر سال از ایام خاص و به عنوان یک جشن محسوب می شد که مایه شادی افراد بود ولی چندی است که با نفوذ فرهنگهای غلط، این مراسم مایه دلهره و نگرانی خانواده ها شده است.

این مسئول عنوان کرد: در این راستا از چند روز قبل از چهارشنبه آخر سال تمام نیروهای امدادی وامنیتی در آماده باش کامل هستند، در این ایام تعامل بسیار مطلوبی میان آتش نشانی، نیروهای امدادی و اورژانس، نیروی انتظامی و سایر دستگاه های مربوطه برقرار می شود که امید میرود با تلاشهای صورت گرفته، امسال نیز شاهد کاهش اینگونه حوادث باشیم.

حفظ سلامت شهروندان رسالت ما است

عبدالملکی یادآور شد: مراسم چهارشنبه آخر سال یکی از رسوم دیرینه کشور است که می تواند زمینه ساز شادی و نشاط مردم در آستانه سال نو شود، اما عدم رعایت اصول ایمنی و استفاده از مواد محترقه خطر ساز، حوادث تلخ و جبران ناپذیری را رقم می زند.

این مسئول ادامه داد: دستگاه های ذیربط نشان داده اند که به هیچ وجه مخالف برگزاری این مراسم نیستند، تنها خواستار رعایت اصول ایمنی و حفظ سلامتی شهروندان هستند.

ضرورت افزایش آگاهی دانش آموزان از عواقب منفی مواد محترقه پرخطر

وی گفت: صدای مهیب مواد محترقه باعث وخامت حال بیماران، رعب و وحشت کودکان، آسیب دیدن ناظرین بیگناه و… می شود که این عوامل نشان می دهد چهارشنبه سوری یا همان جشن آخرین چهارشنبه سال، همانند آیین و رسوم اصلی خود برپا نمی شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شهریاری متذکر شد: برنامه های آموزشی برای مدارس در اولویت اقدامات فرهنگی این سازمان و سایر دستگاه های ذیربط قرار دارد، چراکه دانش آموزان بیشترین گروه سنی مرتبط با مواد محترقه و بازیهای غیر ایمن چهارشنبه سوری هستند که در صورت عدم کنترل و اطلاع رسانی صحیح و به موقع، در معرض خطرات جدی قرار می گیرند.