به گزارش پارس،به نقل از تسنیمدکتر محمد باقر لاریجانی در حاشیه کنگره بین المللی "دکتر یلدا" که به بررسی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهش در دانش پزشکی ملکولی، سلولی و بالینی می‌پردازد، با اشاره به لزوم پیشگری از بیماری‌های غیر واگیر در کشور عنوان کرد: یکی از موارد جدی برای سلامت جامعه ما بیماری‌های غیر واگیر است به‌طوریکه 70 تا 80 درصد مرگ و میر و بار بیماری‌ها در کشور مرتبط به این حوزه است.

وی با بیان اینکه در کشور برنامه ریزی‌های مفصلی برای تحول جدی در کنترل و درمان بیماری‌های غیر واگیر انجام شده است، اظهار کرد: متاسفانه همچنان کشور ما در میزان ابتلا به این نوع بیماری‌ها با رشد مواجه است. این موضوع در ریسک فاکتورها همانند تحرک بدنی، استفاده از دخانیات و تغذیه نامناسب و غیره بیشتر به چشم می‌خورد.

هدف گذاری ویژه برای کاهش آمار اعتیاد و حوادث جاده ای در ایران

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلب و عروق، چاقی، دیابت و انواع سرطان‌ها و برخی بیماری‌ها همانند بیماری‌های تنفسی و آسم در رأس بیماری‌های غیر واگیر در کشور ما است، عنوان کرد: چهار هدف گذاری برای کنترل و درمان بیماری‌های غیر واگیر شامل دیابت، بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی و آسم انجام شده است. در کشور ما با توجه به بالا بودن نرخ اعتیاد و نیز آمار بالای حوادث جاده ای و ترافیکی هدف گذاری ویژه و جداگانه ای نیز برای کاهش این موارد انجام شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه این هدفگذاری ویژه شامل بیماری‌های روحی و روانی نیز می‌شود، عنوان کرد: همچنین در تلاشیم مصرف نمک و چربی‌های غیر اشباع را نیز در جامعه کاهش دهیم.

بیماری های قلبی و عروقی و دیابت بالاترین بار بیماری در کشور را دارند

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت جز بالاترین ریسک فاکتورها و بار بیماری‌ها در کشور ما است، اظهار کرد: تحرک بدنی و بهبود وضعیت تغذیه در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر به تفصیل بررسی شده است.

لاریجانی ادامه داد: برای تمام بیماری‌های  ذکر شده چهار مورد پیگیری می‌شود با این مضمون که در حیطه قانونگذاری و کنترل‌های کلی می‌توان به چه اقداماتی دست زد؛ همچنین کاهش ریسک‌ها، نحوه ارائه خدمات و نحوه پایش این بیماری‌ها و اقدامات انجام شده در آنها از دیگر مواردی است که در حیطه کنترل و پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر دنبال می‌شود.‌

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دلیل تاکید ما بر بیماری‌های غیر واگیر به معنی بی‌توجهی به بیماری‌های واگیر نیست، گفت: در برخی موارد شیوع اپیدمی‌ها نوپدید می‌تواند یک کشور را با چالش‌های جدی مواجه کند.

لاریجانی با اعلام خبر نهایی شدن سند بیماری‌های دیابت در هفته آینده در سمینار بین المللی دیابت عنوان کرد: این موضوع در سایر بخش‌ها همانند انواع بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه و سبک زندگی نیز به مرور پیگیری می‌شود. همچنین با تصمیم‌های کشوری در صدد هستیم موضوع کاهش مصرف نمک و چربی‌های غیر اشباع را به جد در دستور کار قرار دهیم.

لاریجانی با ابراز تاسف نسبت به این که مبارزه با بیماری های غیر واگیر سخت تر و زمان بر تر است، اظهار کرد: همچنین نتایج آن در بازه زمانی طولانی تری به دست می آید.

33 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه پزشکی است

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت آموزش پزشکی در کشور اشاره  و خاطرنشان کرد: در سال های اخیر دانشگاه های علوم پزشکی در کشور ما توسعه یافته است. لذا در حال حاضر 60 دانشگاه علوم پزشکی و 500 مرکز تحقیقات ، 18 هزار عضو هیئت علمی و 200 هزار دانشجو در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه 33 درصد تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه پزشکی است، عنوان کرد: رتبه تولیدات علمی پزشکی کشور در برخی از بانک های اطلاعاتی جهانی  17 است. چالش اساسی این است که بر اساس برخی اطلاعات، ایران در یک دوره، رشد سریعی در دنیا در حوزه پزشکی داشته است اما در حال حاضر رشد علمی در حوزه پزشکی کشور به سرعت گذشته پیش نمی رود. لذا  باید برنامه ریزی های مفصلی برای حفظ آن داشته باشیم.

به گزارش وزارت بهداشت، لاریجانی گفت: اُفت و خیزهایی در بخشی از حوزه‌های پزشکی داریم اما با برنامه ریزی‌هایی که در حال انجام است و با حرکت دانشگاه‌ها به سمت ماموریت گرایی و نیز نگاه آمایشی که به دانشگاه‌ها داریم امید است در سال‌های آتی رشد در حوزه پزشکی را همانند گذشته افزایش دهیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به وضعیت استناد به تحقیقات حوزه پزشکی کشور اظهار کرد: استناد به تحقیقات نسبت به آمار انجام تحقیقات پایین تر است. ایران در منطقه کشور اول در برخی حوزه‌ها در حیطه تولیدات علمی و کشور اول در حوزه استناد است اما در دنیا کشور هفدهم در حوزه تولیدات پزشکی  و کشور بیستم در حوزه استنادات است.

لاریجانی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما ارجاع و استناد دادن بین محققان چندان جا نیافتاده است. از سوی دیگر بانک‌های اطلاعاتی کشور محدود است و به همین دلیل محققان کمتر به آن استناد می‌دهند. اما کشور نیازمند حمایت جدی تر تحقیقات عمیق و پایه برای افزایش روند استناد به تحقیقات علمی کشورمان هستیم.

وی با اشاره به دانشجویان ایرانی که در خارج از کشور در حوزه پزشکی تحصیل می‌کنند، گفت: تعداد این دانشجویان نسبت به 200 هزار دانشجوی گروه پزشکی داخل کشور بالا نیست. اما با توجه به اینکه ایران دهمین کشور از نظر تحصیلات دانشگاهی پزشکی در دنیا است تعداد دانشجویان ایرانی در کشورهایی که سطح علمی پایینی دارند در روند رشد علمی ایران تاثیر ندارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: دانشجویان ایرانی که در کشورهایی همانند فیلیپین و امارات برای تحصیل در رشته پزشکی مراجعه می کنند پس از بازگشت به کشور با چالش های جدی برای پذیرفته شدن مواجه هستند.

وی با اشاره به بودجه بخش پژوهشی حوزه پزشکی در کشور گفت: با توجه به تعداد بالای دانش آموختگان می‌توان سرمایه گذاری بیشتری انجام داد اما کشور مشکلات خاص خود را دارد. از سال‌های گذشته مقرر بوده است 2 درصد از میزان تولید ناخالص ملی را به پژوهش در حوزه پزشکی اختصاص دهیم، اما هنوز این عدد کمتر از یک درصد است. این در حالی است که برخی از کشورها تا 4 درصد را به این موضوع اختصاص می دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در تلاشیم در برنامه ششم توسعه و نیز در بودجه‌های سالانه این موضوع منعکس شود و بتوان حمایت بیشتری انجام داد.