به گزارش پارس،به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان مهندس نقشینه در خصوص علت وارونگی دما می‌گوید: کلا ما در سطح کره زمین دو منطقه پر فشار و کم فشار است که در مناطق کم‌فشار صعود هوا رخ خواهد داد و نتیجه آن ناپایداری هواست.

 

وی همچنین ادامه می‌دهد: به طور معمول گردش باد در مناطق کم‌فشار به سمت عکس عقربه‌های ساعت است و به قول هواشناسان، هواچرخنده است. 

 

این کارشناس می‌گوید: همه‌ی این عوامل موجب سکون شبی هوا یا پایداری هوا می‌شود اما به خاطر وزش کم باد، وهمچنین سرعت کم باد در شهرهای پر تردد افزایش آلاینده‌ها گزارش می شود و با گذر هوای ناپایدار،‌و کم فشاری سطح زمین، موجب پایداری هوا خواهد شد. 

 

وی همچنین درباره سرد شدن هوا می‌گوید: در هوای گرم، هوا منبسط شده و آلودگی به سمت بالا می‌رود اما در هوای سرد، با افزایش چگالی هوا، در لایه‌های نزدیک به سطح زمین، وارونگی هوا رخ می‌دهد و این هوای آلوده به نوعی محبوس خواهد شد و راهی برای خروج از لایه‌های پائینی پیدا نمی‌کند. 

 

وی همچنین برای اطلاع از وضع آب و هوای کشور گفت: همطونان عزیز با توجه به ناپایدار بودن هوا در این فصل، می‌توانند با شماره 134 تماس حاصل نمایند و از وضع آب و هوای کشور مطلع شوند.