به گزارش پارس به نقل از فارس، روزبه کردونی ظهر امروز در کارگروه اجتماعی استان گلستان اظهار کرد: آسیب‎های اجتماعی یک پدیده جهانی است در تحلیل مسائل اجتماعی اولین نکته‎ای که باید دقت کنیم اینکه مسائلی نظیر خودکشی، خشونت علیه کودکان، طلاق و آسیب‎های نوپدید جزو آسیب‎های جهانی است.

وی تصریح کرد: فقط کشور ایران درگیر آسیب‎های اجتماعی نیست، از تجارب و مطالعات بین‎المللی برای کاهش آسیب‎های اجتماعی کمک بگیریم، روند برخی آسیب‎ها در کشور نامطلوب است اما با وجود روندهای نامطلوب وضعیت ما نسبت به شاخص‎ها از خیلی نقاط جهان بهتر است.

آسیب‎های اجتماعی را نه انکار و نه  سیاه‎نمایی کنیم

مدیرکل دفتر امور آسیب‎های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید نگاه واقع‎گرایانه به آسیب‎های اجتماعی داشته باشیم، در این زمینه نه حق داریم انکار کنیم نه اینکه آسیب‎های اجتماعی را بزرگ و سیاه‎نمایی کنیم و باید رویکرد سیاستی به موضوع داشته باشیم.

کردونی بر لزوم شناسایی نقاط پرخط تاکید کرد و گفت: 12 سال است روند صعودی کامل طلاق را بدون کاهش در کشور داریم، درصد خودکشی در ایران نسبت به جهان پایین‎تر است نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی در دنیا 12 تا 14 در هزار نفر و در ایران 5 تا 6 در هر هزار نفر است.

وی وضعیت مرگ و میر ناشی از خودکشی را در برخی نقاط کشور نگران‎کننده دانست و افزود: این وضعیت احتیاج به مداخله دارد باید متناسب با مناطق مختلف الگوهای متفاوتی برای پیشگیری از خودکشی درنظر گرفته شود.

دستگاه‎های ملی در سطح کلان اختلافات اجرایی دارند

مدیرکل دفتر امور آسیب‎های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: باید از کلی‎گویی در مسائل اجتماعی اجتناب کنیم تا به وضعیت واقعی برای مواجهه برسیم.

کردونی با اشاره به اینکه در مسائل اجتماعی یکسری مشکلات و نگرانی‎هایی وجود دارد، گفت: ضعف‎های هماهنگی افقی که مربوط به مدیران می‎شود دستگاه‎های ملی در سطح کلان اختلافات اجرایی دارند و نمی‎توانند با یکدیگر به هماهنگی برسند.

وی عدم هماهنگی بین دستگاهی را یکی از مشکلات عمده در بخش آسیب‎های اجتماعی ذکر کرد و افزود: پراکندگی بودجه نیز مشکلاتی در این زمینه به وجود آورده است 17 الی 20 دستگاه اجرایی بابت پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی منابع می‎گیرند اما فعالیت آنها با یکدیگر همپوشانی ندارد.

جامعه نسبت به برخی آسیب‎های اجتماعی به بلوغ رسیده است

مدیرکل دفتر امور آسیب‎های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه نمی‌توان با روش‎های سنتی به جنگ پدیده‎های مدرن رفت، افزود: 14 میلیون نفر در کشور عضو تلگرام هستند 80 درصد جوانان 19 تا 30 سال عضو شبکه‎های اجتماعی هستند لذا شیوه‎ها و راهبردهای نوین از جنس پدیده باید در برخورد با آسیب‎ها به کار گرفته شود.

کردونی بیان داشت: در گزارشی که از مردم گرفته شده است 70 درصد آنها اعتقاد دارند که برای استفاده از شبکه‎های اجتماعی باید آموزش ببینند و 67 درصد معتقد هستند که گروه‎های اجتماعی محلی برای اغفال است این آمارها نشان می‎دهد جامعه نسبت به برخی آسیب‎های اجتماعی به بلوغ رسیده است.