به گزارش پارس به نقل از ایرنا، رهایی از شر شپش بسیار دشوار است. برای این منظور معمولا در ابتدا نوعی شامپو یا لوسیون سمی روی سر شخص آلوده به شپش مالیده می شود؛ سپس با استفاده از یک شانه مخصوص، شپش های مرده از روی سر برداشته می شوند؛ اما تخم های باقی مانده شپش با این روش از بین نمی روند و بنابراین پس از بیرون آمدن شپش ها از تخم، مجددا باید این روش درمان تکرار شود.

محققان آلمانی برای حل این مشکل شانه ای تولید کردند که مجهز به دندانه هایی است که رسانای الکتریسیته هستند و هنگام ارسال پالس های الکتریکی، مانند الکترود عمل می کنند و هوای موجود در میان دندانه ها را یونیزه (باردار) می کنند و در نهایت پلاسما ایجاد می کنند. این پلاسما به سادگی تمامی شپش ها و تخم های آن ها را از بین می برد.

پلاسما که در واقع حالت چهارم ماده است، به گاز شبه خنثی گفته می شود که یونیزه شده و بخش قابل توجهی از اتم های آن یک یا چند الکترون خود را از دست داده اند و به یون های مثبت تبدیل شده اند.

به دلیل این که در شانه جدید از پالس های بسیار کوتاه الکتریکی استفاده می شود، پلاسمای تولید شده با این روش دمایی در حدود دمای اتاق دارد و هیچ خطری برای بیمار ندارد.

یک بار درمان با این روش، بیش از نصف شپش ها را بلافاصله از بین می برد و نصف دیگر آن ها ظرف مدت یک روز می میرند. این شانه به گونه ای طراحی شده است که امکان جایگزینی دندانه ها و استفاده از آن برای کشتن شپش حیوانات نیز وجود دارد.

قرار است این شانه به زودی به بازار عرضه شود.

پیش از این محققان دانشگاه یوتا نیز روشی را ابداع کردند که در آن با استفاده از هوای گرم و بدون نیاز به مواد شیمیایی امکان نابود کردن شپش ها فراهم می شود.

اکثر افراد معتقدند که شپش فقط در افرادی دیده می شود که بهداشت را رعایت نمی کنند، اما این نظر درست نیست و به واقع، افرادی نیز که به نکات بهداشتی اهمیت می دهند، ممکن است به این مشکل دچار شوند؛ زیرا ما با اجتماع بزرگی از انسان ها در تعامل و ارتباط هستیم.

شپش (Pediculus) حشره کوچکی است که در لابلای موی سر زندگی می کند و از خون انسان تغذیه می کند. این حشره کوچک گاهی لابلای ابرو و مژه نیز دیده می شود.

***علایم و نشانه ها

اکثر افراد از وجود شپش در سر خود بی اطلاعند. با این حال برخی از مهمترین علایم آن عبارتند از :

•خارش و قلقلک پوست سر و گردن (خارش در اثر واکنش آلرژیک به بزاق حشره است)

•ایجاد برجستگی های قرمز کوچک روی پوست سر و گردن

•حضور شپش یا تخم آن در لابلای موها

•اختلال در خواب

معمولا در پوست سر افرادی که شپش دارند، زخم هایی ایجاد می شود که ناشی از وجود باکتری و خارش مداوم است.

یک گزارش منتشر شده در نشریه Emerging Infectious Disease در ماه می سال 2013 میلادی نشان می دهد که شپش در جمهوری کنگو باعث گسترش بیماری طاعون شد.

مطالعه دیگری که در همان مجله و یک سال بعد چاپ شد، نشان می دهد که شپش پاتوژنی را در بدن انسان حمل می کند که منجر به بیماری تب خندق (trench fever) می شود که بیماری غیر شایعی است و باعث ضعف و ناتوانی فرد می شود.

***روش های تشخیص

به گزارش آکادمی اطفال آمریکا، بهترین راه برای تایید آلودگی شپش، یافتن یک شپش زنده روی سر است. از آنجا که حرکت شپش بسیار سریع است، بهتر است موها خیس شوند تا حرکت این حشره کند شود تا بتوان از وجود آن اطمینان حاصل کرد.

در سایر نقاط دنیا وسیله ای به نام شانه شپش وجود دارد که برای تشخیص از آن استفاده می شود.

***پیشگیری

مهمترین راه برای اجتناب از این حشره موذی، رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل شخصی است. شانه، کلاه، رختخواب و روسری مشترک مهمترین دلایل انتقال شپش هستند.

استفاده از خانه های مبله و هتل در تعطیلات نیز ممکن است باعث انتقال شپش شوند. تماس مستقیم سر با فرش نیز یکی دیگر از روش های انتقال بیماری است. در صورتی که مجبور به استفاده مشترک از این وسایل هستید، بهتر است ابتدا با مواد شوینده و آب داغ آنها را کاملا بشویید و بعد از چند روز از آنان استفاده کنید زیرا در این صورت می توان مطمئن بود که حشره از بین رفته است.

یکی از مهمترین روش های کنترل شپش، “ گفتن نه” به دوستانی است که بدون درنظر گرفتن این شرایط خواهان استفاده از لوازم شخصی شما هستند.