به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا علی عابدینی با بیان اینکه در زمان حاکمیت شرایط جوی ناپایدار، دو عامل باعث ایجاد هوای خوب و نسبتا پاک می‌شود، گفت: عامل اول اینکه در شرایط ناپایداری، هوا به سمت سطوح بالاتر صعود می‌کند و آلودگی در حجم بیشتری توزیع می‌شود و معمولاً در این شرایط وزش باد نیز وجود دارد که سبب تهویه هوای شهر می‌شود. عامل دوم اینکه در شرایط ناپایدار وجود رطوبت کافی بارش، موجب شسته شدن هوا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حالت برعکس درصورت حاکمیت شرایط پایدار در جو، جریان هوا ضعیف است و صعود هوا اتفاق نمی‌افتد، اظهار کرد: هنگامی که یک توده هوای پرفشار حاکم باشد و زمین نیز به علت تابش موج بلند، سردتر شود هوای مجاور سطح نیز به تدریج از پائین سرد شده و یک وارونگی هوا در سطوح پائین جو شکل می‌گیرد که موجب انباشته شدن آلاینده‌ها می‌شود، این آلاینده‌ها در حجم کمتری در سطح پائین توزیع شده و غلظت آلاینده‌ها بالا می‌رود.

معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور گفت: طی روزهای چهارشنبه، 13 آبان تا جمعه 15 آبان شاخص کیفیت هوا نسبت به روزهای پیشین در سطح نسبتاً پایین‌تری پیش‌بینی شده است.