به گزارش پارس، منوچهر جهانیان در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: طی ۶ ماه نخست امسال ۲ میلیون و ۴۶۹ هزار و ۲۴۶ نفر گردشگر خارجی به ایران وارد شده است که در مقایسه با مدت مشابه ۴۱ درصد رشد را نشان می دهد.

وی در ادامه افزود: درآمد حاصل از ورود این گردشگران معادل ۴.۵ میلیارد دلار است و متوسط اقامت شب حضور در ایران ۳.۵ شب بوده است.

به گفته معاون گردشگری کشور بیشترین گردشگران، از کشورهای عراق، آذربایجان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عربستان، کویت، هند و بحرین بوده است.

جهانیان ادامه داد: از کشور عراق ۷۰۵ هزار و ۴۰۱ نفر، از آذربایجان ۳۸۹ هزار و ۵۸۴ نفر، از ترکیه ۲۲۶ هزار و ۸۸۳ نفر، از افغانستان ۱۹۷ هزار و ۱۶۱ نفر، از پاکستان ۱۰۵ هزار و ۷۴۹ نفر، از ترکمنستان ۸۰۰ هزار و ۶۱۶ نفر، از عربستان ۷۹ هزار و ۲۱۹ نفر، از کویت ۴۰ هزار و ۸۴ نفر، از هند ۳۶ هزار و ۶۱۵ نفر و از بحرین نیز ۳۰ هزار و ۷۲۰ نفر وارد ایران شده اند.

وی تأکید کرد: عمده گردشگران ورودی به ایران گردشگران زیارتی، سلامت، تاریخی، طبیعی و تجاری بوده اند.

مقصد مسافران خارجی در ایران

معاون گردشگری کشور بیشترین استان هایی را که این گردشگران بازدید کرده اند به ترتیب خراسان رضوی، ایلام، آذربایجان غربی، اردبیل، آذربایجان شرقی، تهران، خوزستان، گیلان، سیستان و بلوچستان و کردستان اعلام کرد.

ایرانی ها چقدر به خارج از کشور رفته اند؟

جهانیان آمار گردشگران خروجی از ایران طی ۶ ماه نخست امسال را ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد که ۱۴.۷ درصد رشد منفی داشته است.

وی درباره میزان تأثیرگذاری تبلیغات و شناخت از ایران گفت: ۸۱ درصد گردشگران ورودی شناخت قبلی و آشنایی با ایران داشتند، ۱۴.۵ درصد از طریق تورهای گردشگری و رایزنان به ایران جذب شده اند، ۴ درصد بر اثر تبلیغات ماهواره ها و تنها نیم درصد از طریق نمایشگاه های خارجی تمایل به سفر به ایران را پیدا کرده اند.