~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس موزه ملی افغانستان یکی از غنی‎ترین موزه‎ها و ارزشمندترین گنجینه‎های منطقه به شمار می‎رود و گویای واقعیت‎های تلخ و شیرین و پر فراز و نشیب تاریخ این سرزمین است.

موزه ملی افغانستان در سال 1919 میلادی در ساختمانی واقع در «باغ بالا» گشایش یافت و تعدادی از آثار تاریخی این کشور شامل اسلحه، لباس‎های دست‌دوز، سلاح و برخی نسخ خطی در آن نگهداری می‎شد.

برجسته‌کاری‌های مرمرین بودایی، عاج‌های هندی، آثار سنگی متعلق به ماقبل تاریخ، برنزهای رومی، مسکوکات دوره‌های مختلف، مجسمه‌های قبل از میلاد، بخشی از آثار موزه ملی را تشکیل می‌دادند.

از مهم‌ترین آثار هنری دیگر موزه ملی افغانستان نیز می‌توان به آثار مینیاتوری از استاد «کمال‌الدین بهزاد» اشاره کرد.

درسال 1925 میلادی موزه با تمام آثار شامل در آن به «قصرکوتی باغچه» کاخ ریاست جمهوری منتقل شد اما به دلیل کوچک بودن این قصر، بار دیگر این آثار گرانبها به ساختمان فعلی موزه ملی منتقل شد که از آن زمان تاکنون در این مکان نگهداری می‎شوند.

در این موزه از زمان تأسیس تا سال 1992 میلادی 100 هزار اثر باستانی از دوره‎های مختلف به خصوص دوره‎های «سنگ قدیم» و «اسلامی» حفظ و نگهداری می‌شد اما پس از این سال به دلیل جنگ‎های طولانی در این کشور بیش از 70 درصد آثار برتر و منحصر به فرد این موزه تخریب شده یا به سرقت رفت.

در دوران سیاه طالبان این کانون فرهنگی، به دلیل شکسته شدن بیش از 2 هزار مجسمه‎ دوره‎های مختلف توسط این گروه ضربه مهلک دیگری را تجربه کرد.

هم اکنون روزانه صدها نفر از شهروندان این کشور و توریست‌هایی از نقاط مختلف جهان، از آثار گران‌بها و منحصر به فرد این موزه بازدید می‎کنند.

به گفته مسئولان، بیش از 10 هزار قطعه اثر به سرقت رفته از این موزه دوباره به این موزه منتقل شده‌اند.