به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارستلاش برای تسکین آلام بشری، یکی از اهداف جمعیت هلال‌احمر است. شنیدن این جمله در ابتدا تصویر ناخوشایند جنگ‌ها را به یاد می‌آورد، جایی که جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر وارد عمل می‌شوند تا به جنگ‌زده‌ها کمک کنند و از درد و رنج آنها کم کنند.

اما این هدف معانی دیگری هم دارد، شاید جنگ بارزترین تصویر از آلام بشری باشد اما همین که در جایی از این سرزمین رویای کودکی داشتن یک اسباب‌بازی کوچک باشد باز هم این هدف جمعیت هلال‌احمر یعنی تلاش برای تسکین آلام‌بشری پررنگ می‌شود.

حالا این بار کودکان در خط مقدم قرار گرفتند و با شرکت در طرح دست‌های مهربان تلاش کردند تا بچه‌های مناطق دورافتاده و کمتربرخوردار را خوشحال کنند. در این طرح که یکی از اصلی‌ترین برنامه های سازمان جوانان در هفته کودک بود، کودکان اسباب‌بازی‌های سالم خود را به چادرهای محل استقرار جوانان هلال‌احمر تحویل می‌دادند تا میان کودکان مناطق دورافتاده توزیع شود.

تمرین فرهنگ نیکوکاری و بشردوستی، هدف اصلی طرح دست‌های مهربان بود چراکه با این کار، آنها از مهمترین دارایی خود به نفع همسالانشان، گذشت کردند.

سعید بابایی، معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان هلال‌احمر با اشاره به اینکه این سازمان برای برگزاری هرچه بهتر برنامه‌های هفته کودک سه کارگروه جداگانه با وزارت آموزش‌وپرورش، کانون پرورشی فکری کودکان‌و‌نوجوانان، سازمان بهزیستی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکیل داد، افزود: سازمان‌‌های مختلفی در عرصه کودک‌ونوجوان فعالیت می‌کنند و همین گستردگی‌ها در حوزه کودک نشان می‌دهد که کشور نیازمند یک تصدی‌گر و تصمیم‌ساز مشخص در حوزه کودک ‌و نوجوان است.

بابایی گفت: پیشنهادی که می‌‌توان برای حل این مسأله عنوان کرد، تشکیل شورایعالی کودک‌ونوجوان در کشور است.

وی با بیان اینکه طرح دست‌های مهربان یکی از برنامه‌های اصلی هفته کودک بود، ادامه داد: در این طرح کودکان اسباب‌بازی‌های خود را که سالم بودند به چادرهای محل استقرار جوانان هلال‌احمر تحویل می‌دادند تا پس از جمع‌آوری، میان کودکان مناطق کم‌برخوردار استان توزیع شود.

معاون پیش‌دبستانی و دانش‌آموزی سازمان جوانان، طرح دست‌های مهربان را برگرفته از اهداف جمعیت هلال‌احمر دانست و خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح تمرین فرهنگ نیکوکاری است، شاید در نگاه اول موضوع ساده به نظر برسد اما عروسک جزو دلبستگی یک کودک به شمار می‌آید و او با هدیه آن، از مهم‌ترین دارایی‌های خود به نفع کودک دیگر می‌گذرد که بی‌شک این کار باعث تقویت حس نوع‌دوستی و هم‌نوع‌دوستی میان کودکان می‌شود.

بابایی با ابراز خرسندی از حضور کودکان در طرح دست‌های مهربان گفت: خوشبختانه طرح دست‌های مهربان با استقبال خوبی از طرف کودکان و خانواده‌های آنها روبه رو شد و در طول اجرای طرح، مردم با مراجعه به پایگاه‌های سازمان جوانان در تمام استان‌ها، در این کار نیک مشارکت کردند.

اما معاونان امور جوانان استان‌ها با ابراز شگفتی از استقبال کودکان و خانواده‌هایشان از این طرح، از حضور آنان قدردانی کردند.

بیژن فتاحی‌راد، معاون امور جوانان استان خوزستان در این رابطه گفت: برای اجرای هرچه بهتر طرح دست‌های مهربان، کارگروهی را در استان تشکیل دادیم و با آغاز هفته کودک اجرای طرح در دستور کار قرار گرفت. تصاویر ارسالی همکاران ما در شعب نشان‌دهنده حضور پررنگ کودکان و خانواده‌های آنان در طرح دست‌های مهربان است چیزی که بیش از هرچیز بخشش و گذشت کودکان را اثبات می‌کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد این طرح جزو برنامه‌های خوب و قابل‌توجه سازمان جوانان باشد تا جاییکه قصد داریم با اتمام دهه اول محرم اجرای طرح دست‌های مهربان را در شهرستان‌هایی که بهتر کار کرده بودند ادامه دهیم چراکه هر قدر به چنین فعالیت‌هایی بیشتر پرداخته شود به اهداف سازمانی‌مان نزدیک‌تر شده‌ایم.

محمدرضا حاجی‌زاده، معاون امور جوانان استان آذربایجان‌غربی نیز خاطرنشان کرد: طرح دست‌های مهربان به صورت یک جشنواره فرهنگی در تمام شعب استان اجرا شد. همزمان نیز کار توزیع اقلام با حضور خود کودکان در یکی از روستاهای دورافتاده آغاز شد.

وی افزود: اما این طرح در شهرستان ارومیه با ابتکار جالبی برگزار شد و کودکان با حضور در پارک اصلی شهر، ابتدا ته‌سیگارها را جمع آوری و سپس اسباب‌بازی‌هایشان را اهدا کردند. درکل اجرای طرح دست‌های مهربان کمک کرد تا کودکان مفاهیمی مانند بخشش و بشردوستی را یاد بگیرند، چیزی که شاید در قدم اول برای آنها سخت باشد اما انجام آن در قالب جشن موجب شد تا آنها داوطلبانه مشارکت کنند.

علی‌اصغر علی‌اکبری، معاون امور جوانان استان ایلام نیز گفت: طرح دست‌های مهربان به مناسبت روز جهانی و هفته ملی کودک به صورت شاخص در یکی از پارک‌های استان و همزمان در مهدهای کودک برگزار شد. برای اجرای این طرح به کودکان و خانواده‌های آنان اعلام شده بود که اسباب‌بازی‌های دست دوم را که قابل استفاده است برای اهدا بیاورند.

وی خاطر نشان کرد: به این شکل حتی بچه‌هایی که عضو غنچه‌های هلال نبودند نیز در طرح مشارکت کردند. همچنین با هماهنگی واحدهای مختلف جمعیت هلال‌احمر در استان سعی کردیم تا مردم و فرزندانشان را بیش‌ازپیش با جمعیت هلال‌احمر و اهداف و وظایف آن آشنا کنیم. هدف اصلی ما در اجرای طرح دست‌های مهربان این بود که کودکان از خودگذشتگی را بیاموزند تا برای انجام کارهای نیک آماده شوند. اسباب‌بازی‌های جمع‌آوری شده همزمان با اعزام کاروان‌های نیکوکاری به مناطق محروم در ماه محرم و دهه‌فجر بین کودکان توزیع می‌شود.

فاطمه جمشیدی، معاون امور جوانان استان زنجان در مورد اجرای طرح دست‌های مهربان در این استان گفت: با حضور مردم در 7 پایگاه اصلی سازمان جوانان در استان زنجان، کار جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها انجام شد. در تمام این مدت کودکان خوشحال بودند که می‌توانستند دارایی‌شان را با دیگران تقسیم کنند و از این کار لذت می‌بردند. اما همزمان با اجرای طرح دست‌های مهربان، یک کاروان نیکوکاری با همکاری معاونت جوانان، داوطلبان و توانبخشی به یکی از روستاهای استان اعزام شد که بخشی از اسباب‌بازی‌های جمع‌آوری‌شده توسط همین کاروان توزیع شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد اجرای چنین طرح‌هایی کمک می‌کند تا کودکان از خردسالی با حس نوع‌دوستی آشنا شوند. ضمن اینکه بسیاری از این وسایل بدون مصرف در منازل باقی مانده بود و حتی ممکن بود دور انداخته شود اما با اجرای طرح دست‌های مهربان توسط سازمان جوانان هلال‌احمر زمینه‌ای فراهم شد تا این اسباب‌بازی‌ها در اختیار کودکان مناطق کمتربرخوردار قرار گیرد.

اسماعیل شاه‌بیگی، معاون امور جوانان استان خراسان‌رضوی هم یادآور شد: استقبال مردمی از برگزاری طرح دست‌های مهربان بیش از حد انتظار بود به‌گونه‌ای که تا قبل از اتمام اجرای طرح بیش از 700 عروسک به پایگاه‌های ما تحویل داده شد. همچنین کودکان حاضر در این طرح پس از اهدای اسباب‌بازی‌هایشان یک کیف حاوی وسایل امدادی هدیه می‌گرفتند تا به این شکل تشویق شوند و ارتباط خود را با سازمان جوانان حفظ کنند.

وی گفت: برای توزیع اسباب‌بازی‌های جمع‌آوری‌شده نیز سه روستا انتخاب شده است تا نیمه آبان‌ماه و همزمان با اعزام کاروان‌های نیکوکاری به این مناطق علاوه بر سایر اقلام، اسباب‌بازی‌ها نیز توزیع شود. اما پیشنهاد ما این است که اجرای طرح دست‌های مهربان به هفته ملی کودک محدود نشود و آن را به صورت فصلی اجرایی کنیم که قطعا در این صورت نیز باز هم شاهد حضور پررنگ کودکان و والدین آنها خواهیم بود.

نادر میرزایی، معاون امور جوانان استان قزوین با بیان اینکه طرح دست‌های مهربان علاوه بر پایگاه‌های سطح شهر به صورت مجزا در مهدهای کودک نیز اجرا شده است گفت: با وجود فرصت کم برای تبلیغات در همان روزهای اول اجرای طرح، اسباب‌بازی‌های زیادی جمع‌آوری شد که برای ما غیرقابل پیش‌بینی بود. نکته قابل‌توجه اینکه بسیاری خانواده‌ها، اسباب‌بازی نو خریداری کرده بودند و هدیه کردند.

وی افزود: تجربه نشان می‌دهد هر طرحی که نوآورانه باشد مورد استقبال قرار می‌گیرد و حضور پررنگ مردم در طرح دست‌های مهربان بار دیگر نشان داد که مردم همیشه در صحنه هستند و برای کمک به هموطنان خود پیشقدم می‌شوند. اما با پایان‌یافتن این طرح و اعزام کاروان‌های نیکوکاری استان در ابتدای آذرماه، کار توزیع اسباب‌بازی‌ها در نقاط دورافتاده انجام می‌شود.

مریم آلبوغبیش، معاون امور جوانان استان بوشهر هم خاطرنشان کرد: برای اجرای هرچه بهتر طرح دست‌های مهربان هماهنگی‌ها با مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک انجام شد تا کودکان اسباب‌بازی‌های سالم خود را در این طرح هدیه کنند. به این شکل زمینه آشنایی آنها با اصول و اهداف هلال‌احمر فراهم شد و با برپایی ایستگاه‌های سازمان جوانان در سطح شهر، کودکان به همراه والدین خود مراجعه و اسباب‌بازی‌هایشان را اهدا کردند.

وی ادامه داد: جالب اینکه بسیاری از خانواده‌ها همان زمان اسباب‌بازی خریداری و اهدا کردند و علاوه بر کودکان، پدرومادرها نیز با اصول و اهداف هلال‌احمر آشنا شدند. اما پیشنهاد ما این است که طرح دست‌های مهربان به فواصل زمانی اجرا شود تا برای کودکان تمرین و اثرگذاری بیشتری داشته باشد. به این ترتیب با ورود آنها به کانون‌های دانش‌آموزی به خوبی با اصول هلال‌احمر آشنا و برای انجام فعالیت‌ها آماده هستند.

مهدی علی‌آبادی، معاون امور جوانان استان خراسان‌شمالی نیز گفت: در جلسه شهریورماه معاونان امور جوانان استان‌ها، طرح دست‌های مهربان را به مدیران ستادی سازمان ارائه کردیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های لازم، طرح برای اجرا در هفته ملی کودک به استان‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: همچنین با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردیم تا این طرح علاوه بر پایگاه‌های سازمان جوانان در شهرستان‌ها، در مهدهای کودک نیز اجرا شود. خوشبختانه در استان خراسان‌شمالی با همکاری امور اجتماعی استانداری و دستگاههای اجرایی طرح اجرایی شد و با تبلیغات خوبی که در صداوسیمای استان صورت گرفت، کودکان و خانواده‌های آنان در جریان طرح دست‌های مهربان قرار گرفتند. برای تسهیل نیز کار تیم‌هایی از جوانان استان با سرکشی به مهدهای کودک کار جمع آوری اسباب‌بازی‌ها را انجام دادند تا والدین مجبور به مراجعه به پایگاه‌ها نشوند.

علی آبادی ادامه داد: در واقع هدف‌گذاری ما این بود که یک کار ماندگار انجام دهیم و نگاهمان به طرح دست‌های مهربان، به صورت پایلوت نبود لذا پیشنهاد ما این است تا در مناسبت‌های پیش‌رو باز هم این طرح اجرا شود و خانواده‌ها در تمام ایام سال، اسباب‌بازی‌های بلااستفاده را برای توزیع در مناطق کمتربرخوردار اهدا کنند. اما با پایان مهرماه و اتمام جمع آوری اسباب‌بازی‌ها توزیع این اقلام آغاز شده است که یکی از مراکز هدف و اصلی ما برای توزیع اسباب‌بازی‌ها کانون فراگیر غنچه‌های هلال در شهرستان مرزی رازوجرگلان است که حدود 200 کودک در آن فعالیت دارند.

وی گفت: تمام تلاش ما این بود تا طرح دست‌های مهربان را به خوبی اجرا کنیم و برای این کار از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردیم. به نظر می‌رسد اجرای طرح‌هایی از این دست کمک می‌کند تا آموزش‌های ما تنها به آموزش تئوری محدود نشود و همین موجب می‌شود تا اعضای سازمان جوانان در برنامه ها مشارکت موثری داشته باشند. از طرفی مردم ما نشان داده‌اند که در طرح‌های خیرخواهانه نظیر جشن عاطفه‌ها پیشقدم هستند، در کمک‌های مردمی به مناطق زلزله زده نیز حضور مردم چشمگیر و قابل‌تامل است.