به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا علیرضا فدوی در گفت‌وگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر و با بیان اینکه اولین نمایشگاه سراسری علوم جانوری که از سوی یک انجمن غیر دولتی حامی حیوانات برگزار شده است، نقش فراموش شده حیات وحش در پایداری اکوسیستم را به شهرنشینان یادآوری می‌کند، اظهار کرد: زندگی مدرن و دور شدن از طبیعت باعث شده تا بسیاری، نقش جانوران را در حریم بوم‌شناسی فراموش کنند و همین عدم توجه باعث شده تا اهمیت حیوانات به عنوان دیگر ساکنان زمین کمتر مورد توجه قرار گیرد، از همین رو برای نخستین بار قرار است در قالب یک نمایشگاه و همایش به صورت تخصصی، جانوران و حیوانات به عنوان محور محیط زیست مورد توجه قرار گیرند.

وی تصریح کرد: تأمین آب، غذا و تاثیرگذاری در گیاهان و درخت‌ها باعث شده تا جانوران نقش بسزایی در بقای انسان داشته باشند؛ ولی گسترش شهرها و شکار تفریحی و حتی شکار ناشی از ترس باعث کم شدن حیوانات و آسیب‌های بسیاری به محیط زیست شده است.

دبیر اجرایی اولین نمایشگاه و همایش سراسری علوم جانوری با بیان اینکه حیات‌وحش، نوعی بیمه طبیعت در برابر حوادث ناگوار به‌ شمار می‌روند، گفت: حیوانات به‌ عنوان شاخصی برای تعیین سلامت محیط‌ زیست یک منطقه به حساب می‌آیند به همین خاطر حفظ و حمایت از آنها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

فدوی در ادامه افزود: به تازگی انجمن بوم‌شناسی آمریکا اعلام کرده که جمعیت پرندگان در سراسر جهان رو به کاهش است به همین دلیل تلاش شده تا در همایش و نمایشگاه علوم جانوری به طور ویژه به موضوع پرندگان پرداخته شود.

وی با تاکید بر اینکه ترس از حیوانات باعث شده تا بسیاری افراد اقدام به کشتن گونه‌های مختلف حیوانات به خصوص خزندگان کنند، اظهار کرد: در این نمایشگاه کارگاه‌های زنده‌ای برای بازدیدکنندگان تدارک دیده خواهد شد تا با آشنایی و لمس حیوانات، ضمن برطرف کردن ترس مراجعه‌کنندگان، از کشته شدن پی در پی آنها نیز جلوگیری شود.

دبیر اجرایی اولین نمایشگاه و همایش سراسری علوم جانوری در پایان خاطرنشان کرد: اولین همایش و نمایشگاه سراسری علوم جانوری و ملزومات دام کوچک از 3 لغایت 6 آذرماه در باشگاه فرهنگی آجودانیه تهران با حضور 60 غرفه برپا خواهد شد.

همچنین امیرحسین خجسته، مسئول برگزاری نمایشگاه و همایش سراسری علوم جانوری و ملزومات دام کوچک نیز با بیان اینکه نمایشگاه و همایش سراسری علوم جانوری قصد دارد از یک سو با نگاه تخصصی به موضوع حیوانات و از سوی دیگر فراهم آوردن فضایی برای آشتی دادن شهرنشینان با محیط زیست، فرهنگ تازه ای را در این حوزه ایجاد کند، گفت: این نمایشگاه با هدف حفظ محیط زیست و همزیستی با دیگر ساکنان زمین برگزار می شود؛ حیوانات بخشی از حیات زمین و چرخه زندگی هستند که عدم آشنایی با آنها می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به اکوسیستم وارد کند.

وی با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه "حیوانات قلب تپنده زمین اند" است، گفت: ظرفیت ها و توانمندی‌های علمی و اقتصادی صنعت جانوری کشور در نمایشگاه و همایش علوم جانوری و ملزومات دام کوچک به معرض نمایش درخواهد آمد. این گردهمایی بزرگ تخصصی با هدف نشان دادن پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های علمی، اقتصادی و زیست محیطی صنعت جانوری ایران تدارک دیده شده است تا ضمن آشنایی علاقمندان به این داشته‌های بی‌بدیل، بستری برای تشکیل بازارهای چندملیتی و حتی بین‌المللی در کشور فراهم شود.

خجسته ادامه داد: صنعت جانوری از جمله موضوعات کمتر شناخته شده ای است که تاکنون در کشور آن طور که باید و شاید به آن توجه نشده، درحالی که در کشورهای پیشرفته به عنوان یک تجارت داغ و پرسود از آن نام برده می شود.

مسئول برگزاری نمایشگاه و همایش سراسری علوم جانوری در تشریح این صرفه اقتصادی گفت: در دنیای امروز، علوم جانوری به عنوان علمی متنوع و صنعتی پویا شناخته می شود به طور نمونه تجارت اسب های مسابقه ای، تربیت سگ های پلیس و گارد و همچنین پرورش مار و عقرب برای مصارف دارویی و پادزهر همواره جزء پرسودترین این تجارت ها محسوب می شود.

خجسته در ادامه تاکید کرد: اولین نمایشگاه علوم جانوری و ملزومات دام کوچک قصد دارد به طور تخصصی و کارشناسانه به مقوله‌های مرتبط با حیوانات بپردازد تا بدین ترتیب دامپزشکان، صاحبان صنایع دامی، کارشناسان، فعالان محیط زیست و همچنین دوستداران حیوانات بتوانند در تعامل با یکدیگر توان علمی و اقتصادی خود را افزایش دهند.

وی در پایان با بیان اینکه در نمایشگاه و همایش علوم جانوری دامپزشکان، روانشناسان، صاحبان صنایع دامی و فعالان محیط زیست در قالب 60 غرفه به ارائه خدمات به علاقمندان و بازدیدکنندگان می پردازند، اظهار کرد: ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی، دارو، غذا و مکمل های حیوانی، پرورش دهندگان اسب، سگ‌های گارد، نگهبان و سایر حیوانات خانگی مجاز و همچنین آشنایی و عکاسی با حیوانات از دیگر غرفه‌های تدارک دیده شده در این نمایشگاه بزرگ است.