به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حسین کربلایی صبح امروز در جلسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در زمینه کشاورزی، امور دام و منابع طبیعی یکی از قطب‌های اساسی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: علیرغم وجود ظرفیت‌های خوب در استان، در بخش کشاورزی و منابع طبیعی با تنگناها و چالش‌هایی روبه‌رو هستیم به منظور رفع این چالش‌ها و محدودیت‌ها مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان علاوه بر انجام طرح‌های مختلف تحقیقاتی و تامین هسته‌های اولیه بذری برای توسعه و عمران و آبادانی استان برنامه‌های مدونی در دست اجرا دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و منابع طبیعی جهاد کشاورزی اردبیل یادآور شد: آنچه که بخش کشاورزی را از سایر بخش‌های اقتصادی متمایز می‌کند مخاطرات و عوامل طبیعی است که همه ساله آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به تولیدکنندگان وارد می‌کند که سرمازدگی و یخبندان از جمله این عوامل محسوب می‌شود بنابراین محققان در تلاش هستند تا با اصلاح و معرفی ارقام مختلف محصولات کشاورزی بتوانند توان ژنتیکی آنها را نسبت به این عوامل افزایش دهند.

کربلایی افزود: با توجه به پدیده مهم خشکسالی، مرکز در زمینه معرفی ارقام مقاوم به شوری طرح‌های مختلف تحقیقاتی را در دست اجرا دارد و رعایت الگوی کشت برای تمام مناطق استان تعریف شده است سوق دادن زراعت‌های بهاره به پائیزه، اجرای سیستم‌های مدرن آبیاری و قطره‌ای و تیب جزو اولویت‌های اساسی کارهای تحقیقاتی است.

این مسئول در خصوص فعالیت‌های مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه گیاهان دارویی عنوان کرد: جمع‌آوری گیاهان دارویی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی سامیان با بیش از 130 گونه گیاهی صورت گرفته است که کلکسیون ارزشمندی از گیاهان دارویی مهم استان محسوب می‌شود و تکثیر و پرورش گیاهان دارویی اقدام موثری در راستای استفاده بهینه و تجاری از این محصولات و فراهم آوردن اشتغال و درآمد پرسود برای پرورش‌دهندگان است.

رئیس مرکز تحقیقات و منابع طبیعی جهاد کشاورزی اردبیل در پایان سخنان خود گفت: اهمیت محصول امن در تامین امنیت غذایی مردم و مبارزه تلفیقی با آفات و کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در راستای سالم‌سازی محصولات و راهکارهای مقابله با پدیده سرمازدگی در باغات میوه جزو طرح‌هایی است که محققان با جدیت آن را دنبال می‌کنند.