به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس الهه حسن پور رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار داشت: در مدارس چیزی به نام بوفه نداریم، زیرا در بوفه‌ها هر نوع خوراکی عرضه می شود و به جای آن باید از واژه پایگاه تغذیه سالم مدارس استفاده کرد، زیرا در این پایگاه‌ها صرفاً خوراکی‌های سالم به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: با انعقاد قرارداد همکاری بین وزارت آموزش و پرورش و بهداشت و درمان و با امضای دو وزیر، دستورالعمل اجرایی پایگاه تغذیه سالم در مدارس تدوین و در این دستورالعمل شرایط مطلوب ساختمان فیزیکی، عرضه کننده مواد خوراکی و نیز مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز در مدارس قید شده است.

* فروشندگان پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در خصوص شرایط و ویژگی‌های افرادی که به فروش مواد خوراکی در پایگاه تغذیه سلامت در مدارس اقدام می‌کنند، گفت: این افراد باید به مراکز بهداشت و درمان منطقه خود مراجعه کرده، آزمایش‌های مختلفی را انجام دهند و کارت سلامت دریافت کنند.

وی ادامه داد: این افراد بعد از دریافت کارت باید آموزش‌های لازم را بگذرانند تا بتوانند در مدارس به فروش مواد خوراکی سالم بپردازند.

* اسامی مواد خوراکی مجاز برای فروش در مدارس

حسن‌پور به اعلام مواد خوراکی مجاز و غیر مجاز در پایگاه های تغذیه سالم مدارس پرداخت و افزود: انواع خشکبارها، شیر و فرآورده های لبنی ترجیحاً کم چرب و نیمه چرب، انواع میوه‌های شسته شده و بسته‌بندی شده، بیسکوئیت و کیک بدون کِرِم، انواع لقمه‌های سالم مانند نان، پنیر، سبزی و خرما از جمله مواد خوراکی مجاز فروش در مدارس هستند.

وی در خصوص خوردنی‌های غیر مجاز، اظهار داشت: فروش غلات و ذرت‌های حجیم شده، چیپس‌ها، بستنی‌های یخی با هر نام تجاری، نوشابه های گازدار، دوغ گازدار، آدامس‌های دارای قند زیاد، سوسیس و کالباس، همبرگرهای دستی، انواع سالاد الویه، لواشک، آلو و آلوچه بدون بسته بندی و استاندارد و بصورت فله‌ای و باز، فلافل و سمبوسه، پیراشکی، پاستیل، خیار شور و انواع سس‌ها، در مدارس ممنوع است.

* نظارت بر پایگاه تغذیه سالم مدارس

رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران از همکاری کارشناسان سلامت مدارس و کارشناسان بهداشت و محیط شبکه‌های بهداشت و درمان مناطق برای بازدید از پایگاه‌های تغذیه سالم مدارس خبر داد و گفت: براساس ماده 13 آیین‌نامه بهداشت محیط و بر اساس ماده 3 آیین نامه اجرایی تأمین ارتقای سلامت جسمی و روانی دانش آموزان، در صورت مشاهده عرضه مواد خوراکی غیر بهداشتی، در دفعه اول به عاملان تذکر داده شده و در صورت تکرار با همکاری حراست منطقه و اداره کل، آن پایگاه تغذیه پلمب می‌‌شود.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان و نیز اولیا و مربیان در صورت مشاهده فروش مواد خوراکی ناسالم و یا عدم رعایت بهداشت در پایگاه‌های تغذیه در مدارس می‌توانند به کارشناسان بهداشت در ادارات آموزش و پرورش و نیز ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها مراجعه کنند.

* جمع‌آوری دستفروشان اطراف مدارس توسط مأموران شهرداری

حسن‌پور در خصوص جمع آوری دستفروشان دوره گرد اطراف مدارس گفت: کارگروه سلامت و امنیت غذا و دارو در سطح استان تشکیل شده و مقرر شده است، مأموران شهرداری با این دستفروشان اطراف مدارس برخورد کرده و آنها را جمع‌آوری کنند.