به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس وقوع روزانه 2 تا 3 زلزله خفیف در تهران آن هم به استناد دستگاه‌های مرکز لرزه نگاری کافی است برای این که بدانیم خطر همان زلزله بالای 7 ریشتری که طی سال های اخیر بسیاری از کارشناسان و مسئولان شهری نسبت به احتمال وقوع آن هشدار داده‌اند تا چه حد جدی است.

پیش بینی مرگ 60 درصد شهروندان زیر آوار مانده در همان 2 ساعت اولیه وقوع زلزله هرچند دردناک، اما شاید حداقل برای شهروندان تهرانی عادی شده باشد، اما آنچه در این میان بر نگرانی‌ها می‌افزاید، اظهارنظر رئیس جمعیت هلال احمر که طلایی ترین نقش را در امداد رسانی دارد است که بصراحت اعلام می‌کند آن‌ها فقط یک صندلی در مدیریت بحران دارند و وظیفه‌ای در زلزله تهران ندارند و منتظر دستور شهرداری می‌مانند برای امداد رسانی هستند.

پایتخت با 12 میلیون جمعیت و 3 میلیون جمعیت سیار قطعا اگر در این کلان شهر زلزله رخ دهد فقط یک سازمان وظیفه ندارد و باید ارگان‌ها ذی ربط ورود کنند تا تلفات به حداقل برسد.

ضیایی رئیس جمعیت هلال احمر می گوید که آنها وظیفه‌ای ندارند و وظیفه شان در حد داشتن یک صندلی است.

در مواقع بحران مهم نیست وظیفه با کدام ارگان است مهمترین وظیفه کمک به مردم بی دفاع است که زیر خروارها خاک گرفتار شدند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفته است: برای یک حادثه بزرگ در تهران آماده نیستیم.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم بگوییم اصلاً، چون اقداماتی در تهران بزرگ انجام شده و اما این آمادگی‌ها برای شهری به این وسعت اصلاً کافی نیست.

وی در پاسخ به این پرسش که حالا با این شرایط کشور نیاز به یک وزارتخانه برای بحران ندارد که مانند روسیه وظیفه را عهده‌دار باشد؟ آموزش دهد، برنامه تهیه کند، مانورهای متعدد داشته باشد، روی سازه‌ها نظارت کند، گفت: شاید در واقع ما نیاز داشته باشیم که بخشی در حد یک وزارتخانه که دغدغه دائمی‌اش حادثه باشد و کار دیگری نکند. این‌که ما بگوییم شهرداری تهران مسئول این موضوع است، خب، شهرداری هزار کار دیگر هم انجام می‌دهد. همیشه هم ما ایرانی‌ها این طور هستیم که چیزهایی که فکر می‌کنیم، نمی‌آید را عقب می‌اندازیم. این عادت ما ایرانی‌ها است. بحث فرهنگی ما است. اگر یک دستگاهی مسئول و مخصوص این کار ایجاد شود،‌ شاید بتواند در کشوری که بحران‌ها مسئله هر روز آن است، برخلاف برخی کشورها، چون از 44 بحران طبیعی ما 33 تا را در سال تجربه می‌کنیم. خب این می‌طلبد که جدی باید کار کنیم.

ضیایی در خصوص مسئولیت زلزله تهران با کیست؟ گفت: مسئولیت با شهرداری تهران است.

وی در پاسخ دیگر خبرنگار فارس که آن وقت سازمان امداد و نجات بعد از وقوع زلزله در چه جایگاهی قرار می‌گیرد؟ گفت: در ستاد مدیریت بحران تهران یک صندلی برای هلال‌احمر است.

این در حالی است که هلال احمر نقش کلیدی در امداد رسانی در حوادث دارد و نباید به این راحتی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

بر اساس این گزارش، شهردار تهران رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران است و 14 کارگروه زیر مجموعه این شورا وجود دارد که شهرداری وظیفه هماهنگی به عهده دارد نه اینکه وظایف این کارگروه ها را انجام دهد.

احمد صادقی رئیس مدیریت بحران شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: محمد باقر قالیباف شهردار تهران رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران است و وظیفه هماهنگی را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: شهرداری تهران به تنهایی مسئول مدیریت بحران شهر تهران نیست.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون مسئولیت درمان در مواقع بحران با وزارت بهداشت، شریان های حیاتی با وزارت نیرو و امنیت و انتظامات با وزارت کشور و امداد رسانی با هلال احمر است، گفت: شهرداری وظیفه هماهنگی این سازمان ها را در مواقع بحران دارد.

وی با تاکید بر این موضوع که شهرداری متولی زلزله تهران نیست، گفت: در سطح محلی حوادث با شهرداری ولی در سطح استانی با استاندار و در سطح عالی با رئیس جمهور است.

صادقی گفت: هلال احمر در مواقع بحران نقش مهمی در امداد رسانی دارد و حضورش طلایی است.

وی با بیان اینکه در مباحث مدیریت بحران سطح بندی داریم، گفت: اگر سطح حادثه محلی باشد مسئولین محلی پاسخگو هستند.

وی گفت: زلزله تهران با بعد وسیعی که دارد یک مقدار فکر کنیم این حادثه سطحش محلی است یا بین المللی؟ باید شهردار پاسخگو باشد یا رئیس جمهور؟

تهران بر روی گسل قرار دارد و هر لحظه امکان دارد که این گسل‌ها فعال شود و زلزله رخ دهد. بر روی این گسل‌ها ساختمان‌های بلند مرتبه زیادی ساخته شده است و در مواقع بحران تلفات زیادی رخ می دهد.

غلامرضا انصاری عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: نکته اساسی آن است که تهران روزی خواهد لرزید و ابرشهری زلزله خیز است و وجود بافت های فرسوده و متراکم بودن بافت جمعیتی آن اثرات این پدیده را مخرب تر خواهد کرد.

وی درخواست کرد استراتژی مناسبی برای کاهش خطرپذیری شهر تهران اندیشیده شود و در سناریوهای مختلفی میزان خسارات و حوادثی که پیش خواهد آمد برآورد شود.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه وقوع چنین حادثه‌ای را در شهر تهران محتمل می دانیم، گفت: حتی یک لرزه کوچک نیز نظم این ابرشهر را برهم خواهد زد. شما می‌بینید بعد یک شایعه و یک خبر امنیت روانی شهروندان را برهم می زند. بنابراین زلزله و ویرانی چه بر سر این شهر خواهد آورد. مطمئنا کشته های چندصد هزار نفری و بی خانمانی های گسترده در پی خواهد داشت.

زلزله تهران مشکلات امنیتی به همراه دارد.اگر خدای ناکرده زلزله ای در تهران رخ دهد با حجم عظیم جمعیت امنیت ملی به مخاطره خواهد افتاد اینها بخشی از صحبت‌های اسماعیل نجار معاون وزیر کشور است.

وی ادامه داد: زلزله در پایتخت فاجعه بین المللی و لکه تاریخی خواهد بود.

وی ساخت و سازهای موجود، بافت فرسوده، وضعیت امداد و نجات را مورد توجه قرار داد و گفت: آیا برای یک حادثه بین المللی در پایتخت فکر کرده ایم؟ نیروهای امداد و نجات برای امدادرسانی چه وضعیتی دارند؟ آیا مسیرها برای آن ها باز است؟ اگر توجه کنید یک بارندگی جزئی ذر تهران ترافیک سنگینی ایجاد می کند حال تصور کنید زلزله ای در تهران بیاید واقعا امدادرسانی سخت و طاقت فرسا خواهد بود.

نجار گفت: باید هماهنگی ویژه ای با نیروهای مسلح داشته باشیم و پدهای هلیکوپتر در نقاط مختلف تهران شناسایی کرد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه آموزش های ویژه مدیریت بحران در زلزله و بحران های دیگر به مردم و مسئولین باید انجام شود، افزود: اولین امدادگران خود مردم هستند. تهران مرکز سیاسی کشور بوده و حساسیت ویژه ای دارد مسئولین ممکن است دچار حادثه شوند پس این نگرانی یک حق است که مردم و مسئولین باید داشته باشند.

به گزارش فارس، پیامدهای زلزله در تهران بسیار زیاد است. مشکلاتی چون ناامنی و آشوب بعد از زلزله نیز وجود دارد .قطع لوله های آب و شبکه برق، آتش سوزی ناشی از ترکیدن لوله های گاز و بسیاری مشکلات دیگر بر مشکل زلزله دامن زده و بحران را جدی تر می کند. اما هنوز معلوم نیست که متولی زلزله در تهران با این همه تلفات کیست؟ شهرداری یا دولت!