به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سیدتقی نوربخش شامگاه دیروز در کارگروه تخصصی اشتغال، کمیسیون کارگری و ستاد رفع موانع تولید، اظهار کرد: تا به امروز بیش از 500 هزار نفر در استان تحت پوشش بیمه تامین‌اجتماعی هستند که ضریب پوشش بیمه در استان برابر با 53 درصد است که 30 هزار نفر از آن‌ها مستمری‌بگیر اصلی هستند که با احتساب خانواده‌هایشان این آمار افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به حوزه فعالیت تامین‌اجتماعی در استان زنجان، افزود: در حال حاضر 10 واحد بیمه‌ای، دو بیمارستان و سه مرکز خدمات سرپایی در استان زنجان زیر نظر سازمان تامین‌اجتماعی ارائه خدمت می‌کنند. همچنین ارائه هزار تسهیلات بانکی بدون بهره از هفته آینده به مستمری‌بگیران این حوزه آغاز می‌شود تا بتوان از این طریق تا حدی مشکلات مستمری‌بگیران را حل کرد.

نوربخش تصریح کرد: این سازمان ماهانه سه‌هزار میلیارد تومان مستمری بدون اتکا به بودجه دولت پرداخت می‌کند، همچنین در ماه یک‌هزار میلیارد تومان در حوزه درمان صرف می‌شود؛ به‌طوری‌ که در خصوص نرخ مستمری در دولت تدبیر و امید افزایش بیش از 65 درصدی را شاهد بوده‌ایم، لذا امیدواریم

بتوانیم در جهت رفع مشکلات مستمری‌بگیران گام‌های موثرتری برداریم.

در ادامه این جلسه فرماندار شهرستان ابهر با اشاره به وضعیت صنایع در این شهرستان، عنوان ‌کرد: شهرستان ابهر دارای 230 واحد صنعتی با 11 هزار نفر نیروی کار است. در حال حاضر چهار طرح اقتصادی بزرگ در سطح شهرستان در حال اجراست که اکثر واحدهای صنعتی فعال در شهرستان، دارای مشکلاتی هستند که این مشکلات خود مسائل کارگری را نیز به دنبال دارد که باید در صدد رفع آن‌ها بود.

ولی‌الله ایمانی یادآور شد: مشکلات این واحدها بخشی مربوط به مسائل مالی و پرداختی‌ها است از طرفی هم چون بسیاری از کارگران قراردادی بوده و ثبات شغلی ندارند از شرایط خود گله‌مند هستند، همین امر موجب ایجاد مشکلاتی و در نهایت به تعدیل نیرو ختم می‌شود که در سال‌های اخیر این فرایند روند افزایشی داشته است.

در ادامه این جلسه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: استان زنجان دارای رتبه 12 معدنی و رتبه 15 صنعتی و در مجموع دارای رتبه 14 است که 900 مجتمع تولیدی در استان مشغول فعالیت هستند که نزدیک به 37 هزار نفر در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند و تاکنون 2400 فقره جواز تاسیس صادر شده است. همچنین فعالیت‌های چشم‌گیری در سایر بخش‌ها در استان شاهد هستیم.

ناصر فغفوری بیان کرد: بر اساس برنامه راهبردی، 12 راهبرد تدوین شده است تا سالیانه 12 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان انجام شود تا رتبه استان به جایگاه یازدهم برسد و بر اساس رصدی که انجام شده بیش یک‌هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان محقق شده که مجموع اشتغال در این سرمایه‌گذاری 1400 اشتغال به‌صورت مستقیم است.

این مسئول عنوان کرد: همچنین پروژه‌هایی را داریم که بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند. متاسفانه در حال حاضر 24 درصد از واحدهای تولیدی در استان تعطیل هستند که قبلا این رقم 31 درصد بوده که در پایش جدید به 24 درصد رسیده‌ایم. در ضمن 32 پروژه بزرگ استانی را مشخص کرده و هر هفته وضعیت آن‌ها رصد می‌شود، لذا با همه این تفاسیر به دنبال فعالیت مجدد واحدهای تولیدی در سطح استان هستیم.

در ادامه مدیرکل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان نیز عنوان ‌کرد: از جمعیت یک میلیونی استان، 344 هزار و 368 نفر جمعیت فعال اقتصادی را شامل می‌شوند که در گروه سنی 15 تا 24 ساله نرخ بیکاری 18.6 درصد است؛ یعنی از هر پنج نفر یک جوان بیکار است. طبق آمار 89 درصد از جمعیت استان فعال و تنها 11 درصد بیکار هستند.

احمد غریوی تاکید کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته نرخ بیکاری در بهار امسال 8.5 درصد بوده که این رقم در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است، همچنین این رقم در سطح کشور برابر با 10.8 درصد است که از میانگین کشوری نیز در جایگاه پایین‌تری قرار دارد. در خصوص نرخ مشارکت اقتصادی نیز در بهار امسال 38.5 درصد در سطح استان و 38 درصد در سطح کشور بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

در ادامه مدیرعامل صندوق توسعه کارآفرینی امید در استان زنجان نیز یادآور شد: به دنبال حمایت از کسب ‌و کارهای خرد هستیم که برای کسب‌وکارهای کوچک حمایت از سوی صندوق و برای کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ شبکه بانکی و صندوق توسعه ملی وارد عمل می‌شود از این‌رو نگاه و رویکرد ما باید بازارگرایی باشد.

اصغر نورالله‌زاده متذکر شد: ما در صندوق اعتبارات در حوزه اشتغال را طی امسال 70 درصد افزایش داده‌ایم که بیشتر این کسب و کارها می‌تواند در حوزه خدمات باشد، همچنین در کنار حمایت‌های مالی توجه به ایجاد بازار و ساخت بازارهای جدید نیز باید جزو اولویت‌ها باشد تا مثمرثمر واقع شود که این مهم منوط بر همکاری دستگاه‌ها و ارگان‌های ذی‌ربط است.