به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی‌اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری هفته سلامت روان که امروز در وزارت بهداشت، درحال برگزاری است با اشاره به گزارش سال 90،‌ اظهار داشت: طبق این گزارش 23.6 درصد افراد جامعه مورد مطالعه که بین 15 تا 64 سال بوده‌اند، به اختلالات روانپزشکی مبتلا بوده‌اند، همچنین شیوع اختلالات روانی در زنان بیش‌تر از مردان بوده است.

وی افزود: طبق گزارش سال 90، 26.5 درصد زنان و 20.8 درصد از مردان به اختلالات روانپزشکی مبتلا بوده‌اند، همچنین شایع‌ترین اختلال، افسردگی بوده است که 12.7 درصد افراد به آن مبتلا بوده‌اند. که در این مورد نیز زنان میزان ابتلاء زنان بیش‌تر از مردان گزارش شده است و براساس آن زنان 10.4 درصد و مردان 10.2 درصد به افسردگی مبتلا بوده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، تصریح کرد: دولت باید اطمینان یابد که مردم به خدمات پیشگیری، ارتقای سلامت، درمان اعم از سرپایی و بستری، توانبخشی و مراقبت‌های تسکینی دسترسی دارد و از آن بهره‌مند می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت دسترسی افراد را به این خدمات، فراهم کرده است، ادامه داد: این طرح تلاش می‌کند تا علاوه بر ارائه بهره‌مندی مردم از خدمات باکیفیت، از آنها نیز حفاظت مالی نیز به عمل آورد و اختصاص یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده و یارانه‌ها نیز به طرح تحول سلامت در همین راستا بوده است.

سیاری با بیان اینکه در بررسی سال 90-89، 44 درصد افرادی که به خدمات روانپزشکی نیاز داشته‌اند، مراجعه و 41 درصد آنها حداقل درمان مناسب را دریافت کرده‌اند، گفت: 66.6 درصد از مبتلایان اختلالات روانی بوده‌اند که به‌صورت سرپایی در مراکز خصوصی درمان شده‌اند و 51 درصد نیز به‌صورت بستری در بخش خصوصی خدمات دریافت کرده‌اند.

وی افزود: افرادی که دچار اختلالات روانپزشکی می‌شوند جز افراد کم‌درآمد و محروم هستند، همچنین در سال 90-89،‌ افرادی که خدمات روانپزشکی دریافت کرده‌اند هزار میلیارد تومان از جیب خود پرداخت کرده که حدود 30 درصد درآمد سرانه آنها را شامل می‌شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه یکی از گروه‌هایی که باید در طرح تحول سلامت در اولویت قرار گیرد، مبتلایان به اختلالات روانپزشکی هستند، اظهار داشت: این افراد در مناطق محروم، حاشیه شهرها و روستاها که آسیب‌های اجتماعی بیش‌تر است، به چشم می‌خورند.

سیاری گفت: 10 میلیون و 300 هزار نفر در برنامه ارائه خدمات روانپزشکی در حاشیه شهرها تحت پوشش قرار گرفته‌اند و تا امروز توانسته‌ایم 180 روانشناس آموزش‌دیده را در این سیستم وارد کنیم و تا پایان سال تعداد این روانشناسان به 660 نفر خواهد رسید.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، بیان داشت: تا امروز مراقب سلامت که کارشناس است، خط اول ارائه خدمت را با 8 سؤال، جهت غربالگری ابتلا به اختلالات روانپزشکی انجام می‌دهد که پس از آن فرد مبتلا را به پزشک عمومی و روانشناس ارجاع می‌دهد.

وی قدم بعدی در این راستا را تأمین تخت‌های مورد نیاز بیماران بستری عنوان کرد و اظهار داشت: بین وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها باید سیستمی برای مراقبت از بیماران وجود داشته باشد، باید علاوه بر روانپزشک، دستیار او که کارشناس ارشد روانشناسی است، به ارائه خدمات روانپزشکی و روان‌شناختی بپردازند.

سیاری ادامه داد: 3 شهر از استان‌های آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و کرمان در طرح پایلوت ما حضور دارند که تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه مبتلایان به اختلالات روان شناختی و روانپزشکی معمولاً به مصرف سیگار، مواد مخدر، قلیان و الکل نیز پناه می‌برند، تصریح کرد: متأسفانه میزان مصرف مواد مخدر به‌ویژه مواد صنعتی در این افراد بیش‌تر است و در برخی واحدهایی که قلیان ارائه می‌دهند، نیز مواد روان‌گردان صنعتی به قلیان اضافه می‌شود که برای جامعه خطرآفرین است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اهمیت دانستن هفته سلامت روان، گفت: باید ابعاد مسئله را برای مردم بیان کنیم و این قشر محروم را بالا آورده در معرض دید قرار دهیم. فردی که مشکل روانشناختی دارد، علاوه بر این مشکل باید برچسب و انگ ناشی از آن را نیز تحمل کند و ممکن است شغل و جایگاه اجتماعی‌اش به خطر بیفتد. نباید فرد مبتلا را سرزنش کرد، بلکه باید در جهت حفظ و کرامت انسانی مبتلایان، تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از ابتلا به اختلالات روانی مربوط به آسیب‌های اجتماعی است و در صددیم با اصلاح سیستم، بهره‌مندی و دسترسی افراد به خدمات روانشناختی و روانپزشکی را افزایش دهیم.