به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس پیش از ظهر امروز انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازان بهزیستی کشور،‌ حسین نقدی نژاد معاون امور توانبخشی بهزیستی به همراه اعضای هیأت مدیره و هیأت امنا و مدیرعامل سرای احسان از این مجموعه بازدید کردند.

میرطاهر موسوی مدیر عامل سرای احسان با اشاره به حقوق شهروندی بیماران روانی مزمن خاطر نشان کرد: مهم‌ترین مسئله و اولویت فقدان قانون سلامت روان است که متاسفانه علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته در دولت‌های گذشته اما هیچگاه تصمیم جدی برای این موضوع گرفته نشده است.

مدیر عامل سرای احسان با اشاره به درخواست این مجموعه از رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: بعد از اینکه روحانی موضوع حقوق شهروندی را مطرح کرد: ما نیز رایزنی‌هایی را برای حقوق شهروندی بیماران روانی مزمن داشته‌ایم که امیدواریم وزارت بهداشت و وزارت رفاه جا و فضایی را برای بیماران روانی ببینند.

وی با اشاره به آمار بیماران روانی در دنیا گفت: 35 درصد از جمعیت جهانی دچار بیماری‌ روانی مزمن هستند که البته این آمار در کشور ما و با توجه به شرایط و مسائلی که وجود داشته بالاتر است.

موسوی با اشاره به سیاست سرای احسان برای بازگشت بیماران روانی به جامعه تصریح کرد: ما به دنبال توانمندسازی و توانبخشی این افراد در سرای احسان هستیم و امیدواریم با حمایت سارمان‌ةای دولتی و غیردولتی اینکار انجام بگیرد.

مدیر عامل سرای احسان ادامه داد: بازگشت بیماران روانی مزمن پس از طی کردن یک دوره درمانی کاری بوده که 2 سال پیش به واسطه سرای احسان انجام گرفته است و هم اکنون تعداد قابل توجهی از بیماران روانی مزمن پس از توانبخشی و توانمندسازی به جامعه برگشتند و طبق گزارشات تهیه شده هیچ مشکلی را در این 2 سال نداشتند.

وی همچنین به ازدواج بیماران روانی اشاره کرد و گفت: دو نفر از این افراد نیز با حمایت مجموعه سرای احسان ازدواج کرده‌آند و زندگی خوبی را دارند.

به گزارش فارس مجید یارمند عضو هیأت مدیره سرای احسان نیز در ادامه با اشاره به اینکه ما در بخش‌های درمانی با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم گفت: دو بخش سوختگی و روانی از جمله بخش‌هایی هستند که مهجور و ضعیف هستند که امیدواریم برای تقویت این دو بخش اقداماتی صورت بگیرد.

عضو هیأت مدیره سرای احسان ادامه داد: امیدواریم مشکل این بیماران در کلان جامعه برطرف شود و بلاتکلیفی آنها از بین دو وزارتخانه بهداشت و رفاه مشخص شود.

یارمند ادامه داد: توقع ما از دولت این است که در کارهای خیر دخالت نکنند و دولت باید نقش نظارتی و استاندارد سازی خدمات را داشته باشد ضمن اینکه در پرداخت هزینه‌ها،‌ مجامع خیریه را حمایت کنند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که بایستی در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد توجه به موضوع پیشگیری است و این در حالی است که در کشور ما پیشگیری متولی ندارد و در واقع عاقل‌ترین کار پیشگیری است چرا که هزینه‌های پیشگیری بسیار کمتر از درمان است.

عضو هیأت مدیره سرای احسان همچنین از دولت خواست تا با فرهنگ سازی و فراهم کردن شرایط،‌فضایی را ایجاد کند که امکان برگشت بیماران روانی پس از درمان در جامعه وجود داشته باشد.

یارمند ادامه داد: مشکلات دندانپزشکی بیماران روانی یکی از مواردی است که امیدواریم وزارتخانه‌های مربوطه توجه بیشتری را به آن داشته باشند .

وی در ادامه با اشاره به تعداد بیماران روانی مزمن در سرای احسان گفت: 360 مرد و 120 زن در این مجموعه نگه‌داری می‌شوند که سازمان بهزیستی با تأخیر 2 ماهه یارانه 400 هزار تومانی هر یک از بیماران روانی مزمن را پرداخت می‌کند.

عضو هیأت مدیره سرای احسان تأکید کرد: هم اکنون 70 نفر از بیماران روانی جهت ورود به سرای احسان پشت نوبت قرار دارند ضمن اینکه خدمات در این مجموعه کاملاً رایگان است.