به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس طاهره موهبتی در چهارمین همایش علمی کاربردی مدیران و کارشناسان حقوقی وزارت بهداشت، اظهار کرد: معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت به لحاظ ساختاری تغییراتی در آن حاصل شد و به حوزه‌های دانشجویی ـ فرهنگی، برنامه‌ریزی و هیأت امنا تفکیک شد که پیام آن افزایش تعامل نزدیک دفاتر حقوقی با بخش هیأت امنا، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها بود.

وی افزود: بحث مستندسازی اموال غیرمنقول وزارت بهداشت هدف کمی ما بوده و تلاش می‌کنیم که طی امسال و سال آینده زمین و ساختمان بدون سند نداشته باشیم، البته گاهی سستی‌هایی در برخی از حوزه‌ها دیده می‌شود که باید جدی گرفته شوند.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزیر بهداشت، عنوان کرد: بحث اختلافات با حوزه‌های دیگر هم‌چون هلال‌احمر از برنامه‌هایی بود که طی سال گذشته تاکنون مورد بررسی قرار گرفت و در سیستم آستان قدس رضوی کارگروهی تشکیل شد و برخی از توافقات با هلال‌احمر انجام گرفت تا شکایتی صورت نگیرد.

موهبتی اذعان کرد: دعاوی هلال‌احمر درمورد بهره‌برداری در ساختمان‌هایی بود که در اجرای اساسنامه هلال‌احمر بهره‌برداری آن به وزارت بهداشت واگذار شده بود.

وی ادامه داد: پیشگیری در مباحث حقوقی اولاء است و تا جایی که بشود باید طرح دعوا انجام نگیرد، و درصورتی که این موضوع محقق شود، ارزشمند است.

موهبتی با اشاره به اینکه بخشی از دعاوی ریشه در قراردادها، پیمان‌ها، مزایده‌ها و اتفاقات حقوقی دارد، گفت: در زمان شکل‌گیری این قراردادها باید به مسائل حقوقی آن توجه کنیم تا دچار مشکل نشویم.

موهبتی با اشاره به صحبت‌های وزیر نفت که گلایه داشت بسیاری از قراردادها سبب می‌شود در دادگاه‌ها علیه ما رأی صادر شود، اظهار کرد: رقم‌های نجومی که در سیستم وزارت نفت وجود دارد، می‌تواند برای ما نیز ایجاد شود و تبعات زیادی را به همراه داشته باشد، بنابراین دقت عمل در انعقاد قرارداد حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: ما به حقوق شهروندی باید توجه کنیم و جایی که حق با مردم است، نباید آنها را ارجاع دهیم که از دادگاه حق‌شان را بگیرند.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزیر بهداشت، اعلام کرد: در سال گذشته کاهش دعاوی حقوقی را شاهد بودیم و از سوی دیوان عدالت اداری، وزارت بهداشت جزو 4 دستگاه برگزیده کشوری معرفی شد.

موهبتی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از شکایات در وزارت بهداشت از کارکنان است، گفت: در بحث دعاوی نیز در بسیاری از دعاوی که رأی به نفع ما نبود، به‌علت این بوده که در مهلت مقرر لایحه ارسال نشده یا اعتراض انجام نگرفته است که این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر صیانت به موقع از حقوق دولت، تصریح کرد: به هیچ عنوان حق نداریم از حقوق دولت دفاع نکنیم.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال و سال گذشته بخشی از تفویض امور را به استان‌ها واگذار کردیم، گفت: این مسئله کار مردم را کم کرده و سبب می‌شود با رعایت حق مردم و دولت کارها با سهولت انجام شود، البته به میزانی که امور را تفویض می‌کنیم باید نظارت‌ها را افزایش دهیم.

موهبتی ادامه داد: بازدیدهای دوره‌ای از دانشگاه‌ها باید توسط مدیران و معاونین حقوقی جدی گرفته شده و براساس آن امتیاز ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش پرونده‌های حقوقی با عزم وزیر بهداشت میسر بود، گفت: امروز قرار بود سیستم سامانه اموال به بهره‌برداری برسد تا دیگر شاهد مستندسازی زمین و اموال غیرمنقول نباشیم.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بحث تنقیح لوایح کمی برای‌مان زمان برد، افزود: ما روشی را که می‌خواستیم تنقیح اجرا شود، آماده کردیم و پایگاه و سامانه‌هایی در این حوزه راه‌اندازی شده و در اختیار دوستان قرار گرفته است. همچنین 10 مجموعه برای چاپ آماده شده که 3 جلد آن مربوط به آراء دیوان عدالت اداری بوده است.

وی با بیان اینکه از مجموع 8 هزار رأی، 600 تا 700 رأی در هیأت دیوان عدالت اداری مربوط به حوزه سلامت بوده است، گفت: نخستین 3 جلدی در این زمینه به زودی منتشر می‌شود و در اختیار همکاران در این حوزه قرار می‌گیرد.

موهبتی افزود: کمیسیون استعلامات نیز تشکیل شده و فصلنامه حقوق سلامت زمینه آن فراهم و بحث صدور مجوز آن در دستورکار قرار دارد.

معاون برنامه‌ریزی، هماهنگی و امور حقوقی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ادبیات حقوقی قوی در حوزه سلامت نداریم، این درحالی است که ادبیات حقوق تأمین اجتماعی بیش‌تر از ما بوده است که ان‌شاءالله این مسئله نیز پیگیری می‌شود.