~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا مهدی علی اکبرزاده در نشست خبری هجدهمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی اظهار کرد: انتخابات شوراهای دانش آموزی در آموزش و پرورش تبدیل به یک رویداد ملی شده است و در هجدهمین دوره آن قصد داریم بار دیگر بر مسئله «دانش آموز محوری و دانش آموز باوری» در مدارس تاکید کنیم.

وی ادامه داد: این شوراها برای دانش آموزان یک تمرین اجتماعی در جهت حضور موثر در مشارکت‌های اجتماعی آینده آنان و تمرینی است برای حضور آنها در عرصه انتخابات واقعی و مهم کشور، زیرا همین دانش آموزان در آینده از اثرگذاران و مقامات کشوری خواهند شد و رویدادهایی چون انتخابات دانش آموزی مسئولیت پذیری آنها را افزایش می‌دهد.

علی اکبرزاده در ادامه ضمن تاکید بر آنکه این انتخابات همانند سالهای گذشته با تکیه بر مفاد قوانین آموزش و پرورش برگزار می‌شود، افزود: در مواد 18 و 20 آیین‌نامه اجرایی مدارس، انتخابات شوراهای دانش آموزی جزو وظایف مدیر در نظر گرفته شده است و مدیران باید در کنار سایر فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی به این امر اهتمام ورزند.

به گفته این مقام مسئول، تمامی دانش آموزان پایه سوم ابتدایی به بالا می‌توانند در این انتخابات کاندیدا شده و و یا به کاندیداهای خود رای دهند.

وی در خصوص تعداد اعضای شوراها در مدارس عنوان کرد: تعداد اعضای شوراها در مدارس وابسته به تعداد اعضای مدرسه است و تعداد آنها در مقاطع مختلف ابتدایی، متوسطه اول و دوم متفاوت خواهد بود.

مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش در ادامه در خصوص تعداد اعضای شوراهای دانش آموزی در مقاطع مختلف، عنوان کرد: در مقطع ابتدایی به ازای هر 100 دانش آموز پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل، به ازای 150 دانش آموز هفت عضو اصلی، دو عضو علی البدل و در ازای بیش از 150 دانش آموز 9 عضو اصلی و دو عضو علی البدل خواهیم داشت.

در مقاطع متوسطه اول و دوم نیز به ازای 250 دانش آموز پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل، بیش از 250 و تا 350 دانش آموز هفت عضو اصلی و دو عضو علی البدل، تا 550 دانش آموز 9 عضو اصلی و دو عضو علی البدل و بیش از 550 دانش آموز نیز 11 عضو اصلی و دو عضو علی البدل خواهیم داشت.

آغاز تبلیغات انتخابات شوراهای دانش آموزی از اول آبان

وی همچنین در خصوص نحوه تبلیغات کاندیداها نیز تصریح کرد: پنج روز قبل از برگزاری انتخابات یعنی از اول آبان ماه ، تبلیغات در مدارس با نظارت مدیر مدرسه آغاز و اجرا خواهد شد.

مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش در ادامه ضمن بیان اینکه نوع تبلیغات دانش آموزان بسیار جالب است، اظهار کرد: نکاتی که دانش آموزان در تبلیغات خود مطرح می‌کنند، قول‌هایی که به یکدیگر می‌دهند و تعهداتی که برای خود ایجاد می‌کنند، از مسائل قابل تامل در دوره تبلیغات شوراهای دانش آموزیست زیرا ما در این جریان شاهد آن هستیم که دانش آموزان وارد یک فضای مسئولیت پذیری و تعهد می‌شوند.

علی‌اکبرزاده در ادامه ضمن اشاره به آنکه این انتخابات در بیش از 90 هزار واحد آموزشی برگزار می‌شود، ادامه داد: انتظار داریم در سال جاری بیش از 9 میلیون نفر دانش آموز در این انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: پس از برگزاری انتخابات و شمارش آرا بیش از 650 هزار دانش آموز وارد شوراهای دانش آموزی سراسر کشور می‌شوند.

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش در خصوص وظایف و مسئولیت‌های اعضای این شوراها نیز اظهار کرد:‌ شرکت در شورای دبیران، انجمن اولیا مربیان، تصمیمات مدیر مدرسه، فعالیت‌های مهم اجرایی و اجتماعی مدرسه و غیره از وظایف تک تک اعضای انتخابی این شوراهاست.

علی اکبر زاده در ادامه عنوان کرد: نکته مهمی که مدیران مدرسه باید به آن توجه داشته باشند این است که به علت آنکه دانش آموزان تجربه لازم را در عرصه مشارکت ندارند مدیر باید بتواند فعالیت‌های این شوراها را به خوبی مدیریت کند.

وی ادامه داد: از تمام مدیران درخواست می‌کنیم تا جلسات شوراهای دانش آموزی را به نحو احسن مدیریت کنند زیرا این شوراها هم به نوعی کلاس درس برای دانش آموزان است تا آنها یاد بگیرند به نظرات یکدیگر احترام بگذارند، مشارکت کنند و به طور گروهی فعالیت‌هایی را به انجام برسانند که در این بین مدیر مدرسه باید نظرات دانش آموزان را حتی اگر اجرایی نباشد محترم بداند و به آن احترام بگذارد.

مدیر کل فرهنگی هنری اردوها و فضاهای پرورشی آموزش و پرورش در ادامه تاکید کرد: شوراها به عنوان بازوهای اصلی و عملیاتی مدیر مدرسه فعالیت خواهند کرد و آنها فرصت بسیار مغتنمی هستند تا مدیر مدرسه از این طریق بتواند دانش آموزان خود را وارد فعالیت‌های جمعی کند.

علی اکبرزاده همچنین اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم شوراها در مدت یک‌ساله خود به طور منظم در جلسات حضور فعال داشته باشند البته واحدهای استانی آموزش و پرورش نیز خصوصا امسال این حق را دارند که ارزیابی و ارزشیابی‌های لازم را از شوراهای دانش آموزی به عمل آورند.

وی ادامه داد: در سال جاری از واحدهای استانی و شهرستانی خود خواسته‌ایم تا در جریان انتخابات شوراهای دانش آموزی حضور داشته باشند تا شوراها فعالیتشان بیش از گذشته نمود پیدا کند.

مدیر کل فرهنگی آموزش و پرورش در ادامه از وزارت کشور، استانداری‌ها و بخشداری‌ها نیز درخواست کرد تا در جریان این شوراها آموزش و پرورش را همراهی کنند. در سالهای گذشته از طریق وزارت کشور و بخشداری‌ها صندوق‌های انتخاباتی در اختیار مدارس گذاشته می‌شد که این مسئله خود باعث افزایش انگیزه در میان دانش آموزان شده بود.

علی اکبرزاده در ادامه ضمن بیان آنکه اعضای مجلس دانش آموزی نیز از طریق همین شوراهای دانش آموزی انتخاب خواهند شد، تصریح کرد: شوراهای مدارس دارای شورای مرکزی در شهرستان هستند و شورای مرکزی شهرستان‌ها نیز دارای شورای مرکزی در استان است که در نهایت تمام این شوراها به صورت متمرکز تحت عنوان مجلس دانش آموزی فعالیت می‌کنند؛ که این مجلس جلساتی را به صورت سالانه برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: از تمامی نمایندگان مجلس تقاضا داریم تا در روز انتخابات شوراهای دانش آموزی در مدارس حضور پیدا کنند زیرا این اتفاق باعث افزایش انگیزه در بین دانش آموزان خواهد شد و همچنین اعتماد به نفس آنها را نیز افزایش خواهد داد.

علی اکبرزاده همچنین عنوان کرد: دانش آموزان به صورت کاملا اختیاری در این انتخابات شرکت می‌کنند و تمام فرایند انتخابات شوراهای دانش آموزی مانند انتخابات اصلی کشور است کما اینکه با مواردی همچون اعتراض دانش آموزان به نتایج آرا نیز مواجه شده‌ایم که خواهان بازشماری آرا بوده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: آموزش و پرورش این ادعا را دارد که دانش آموزان در مدارس به عنوان اعضای شورای دانش آموزی انتخاب می‌شوند و در جریان فعالیت‌های مدرسه قرار می‌گیرند اما می‌دانیم مدارسی هستند که طبق انتظار ما عمل نمی‌کنند اما امسال در تلاشیم تا مشارکت دانش آموزان و همچنین نقش شوراهای دانش آموزی را در مدارس افزایش دهیم.