~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه همایش روز جهانی غذا در سالن اجلاس سران گفت: آنچه مردم احساس می‌کنند، تحول جدی در حوزه غذا اعم از خام و فراوری شده است، اما همچنان باید بر تعداد و منابع مجموعه دستگاه‌های نظارتی بازنگری شود. بهتر است به جای مطالبه‌گری در سازمان‌دهی و ایجاد ساختار از سوی سیاستگذاران بازنگری‌هایی ایجاد شود.

وی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر به علت عادات نادرست غذایی مردم، گفت: مردم باید بدانند اگر امروز به دلیل سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی آمار مرگ و میر بالا است، به دلیل نوع غذایی است که مصرف می‌کنند. مردم باید توجه کنند امروز اگر شایع‌ترین علت مرگ، سکته‌های قلبی و مغزی است به دلیل مصرف روغن‌هایی است که از 30 سال پیش شروع کرده‌ایم.

وی افزود: ‌این میزان اضافه وزن به دلیل مصرف شکر،‌ مواد قندی و همچنین کم تحرکی است که در میان مردم وجود دارد. نوع مصرف چربی گیاهی در بسیاری از شرکت‌ها رعایت شده است، اما نمی‌توان گفت که همه چیز خوب است بویژه در بخش غیر صنعتی.

هاشمی در پاسخ به این پرسش که چرا به شرکت‌های متخلف آبلیمو مجوز داده می‌شود، گفت: اگر مجوزی داده می‌شود در آن مقطع مورد تایید بوده است، اما باید نظارت کرد. در زمینه مواد غذایی و آشامیدنی گفته می‌شود این مواد بر اساس برخی استانداردهای خاص باید تولید شوند و باید نظارت‌ها ادامه داشته باشد تا در صورت تخلف، اقدامات لازم صورت گیرد. آنچه باعث شرمندگی است این است که چرا همه شرکت‌های متخلف شناسایی نمی‌شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: مجازات شرکت‌های متخلف باید بازدارنده باشد. ما واقعا مصمم هستیم بدون رجزخوانی با کسانی که با سلامت مردم بازی می‌کنند برخورد داشته باشیم و در این زمینه به حمایت‌های دولت و قوه قضاییه نیاز داریم.

وی همچنین در خصوص نتایج سفر یک روزه به فرانسه گفت: سفر خیلی خوبی بود و آنها بسیار علاقه‌مند هستند که در فضای جدید تعریف جدیدی برای ارتقای روابط دو کشور صورت گیرد. در این زمینه با شرکت‌های جدیدی نیز ملاقات داشتیم. یک سوم مبادلات تجاری ما در حوزه سلامت با فرانسه است. این ارتقای روابط باید از طریق سرمایه‌گذاری انجام شود.

دفن 29 حاجی ایرانی در مکه، قبل از سفر هیات ایرانی به عربستان بود

وزیر بهداشت در خصوص اطلاع ایران از دفن 29 حاجی حادثه منا در مکه، گفت: این اتفاق قبل از سفر ما به عربستان بود و بعد از آن تعهد کردند که دیگر هیچ موردی دفن نمی‌شود. ما از وزارت بهداشت عربستان تشکر می‌کنیم که در این دو هفته به ما کمک‌های زیادی کردند و هنوز هم به این کمک‌ها ادامه می‌دهند.