~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته پیوند اولیاء و مربیان پیامی صادر کرد.

در این پیام آمده است: فرا رسیدن ماه محرم الحرام را به شما و همه‌ عاشقان حضرت سیدالشهداء، امام حسین(ع) تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. محرم، ماه ایثار و از جان‌گذشتگی، ماه عشق و شور و فریاد است. محرم ماه قیام و پیام است که دل‌های شیدای نیکان و مشتاقان را به سوى مراد و محبوب‌شان معطوف می‌سازد. با این امید که عزاداری رهروان راستین آن حضرت، مورد قبول درگاه حق تعالی واقع شود و با تأمل و تعمق در فرهنگ عاشورا از رهروان واقعی آن حضرت باشیم.

 همان‌طور که می‌دانید به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این دستاورد ارزشمند حاصل شد که حکومت و دولت برای حل مشکلات مهم کشور متکی به مردم باشد؛ حضور آگاهانه و داوطلبانه‌ مردم در همه‌ عرصه‌ها، ضمن تقویت بنیان‌ها و بهبود امور، موجب رفع مشکلات می‌شود.

در بخش دیگر این پیام آمده است: بدون تردید، مشارکت مردم و حضور آنان در عرصه‌های مختلف اداره‌ جامعه یکی از اساسی‏‌ترین پایه‏‌های ثبات و استواری هر نظام سیاسی بوده و در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز که مبتنی بر مردم سالاری دینی است بر پایه‌ اندیشه و تعالیم اسلامی، حق مشارکت مردم در اداره‌ امور از اصول مسلم و غیر قابل انکار است.

بر این اساس وزارت آموزش ‌و پرورش در دولت تدبیر و امید بر آن است تا با توسعه و تقویت زیرساخت‌های مشارکت مردم در آموزش‌ و پرورش و ایجاد وحدت و یگانگی میان اجزای اصلی و مؤثر نظام تعلیم و تربیت یعنی خانواده و مدرسه، تحول اساسی و متناسب با اصول حاکم بر انقلاب را با رویکرد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه‌ راه اجرای آن ایجاد کند.

این پیام می‌افزاید: بدیهی است حرکت بر اساس سند تحول و نقشه‌ راه آن با مشارکت، همدلی و همگرایی نهاد خانواده موجب تربیت نسلی متعهد و متخصص برای پیشرفت ایران سربلند خواهد بود.

 هفته‌ پیوند اولیا و مربیان ( 24 تا 30 مهرماه) همه ساله یادآور اهمیت مشارکت اولیا و مربیان بوده و فرصتی برای تجدید پیمان دو کانون تاثیرگذار بر تعلیم ‌و تربیت نسل آینده‌ کشور یعنی خانه و مدرسه است.

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اینجانب فرارسیدن این هفته را گرامی می‌دارم و انتظار دارم با بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله استفاده از امکانات رسانه‌ای و مشارکت والدین، نقش و جایگاه مهم و بزرگ انجمن‌های اولیا و مربیان به عنوان حلقه‌های ارتباط میان خانه و مدرسه مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نقش اولیا از آن‌روی در مشارکت با آموزش‌ و پرورش اهمیت می‌یابد که خانواده‌ها اولین کانون مؤثر در تربیت، رشد و تکوین شخصیت فرزندان هستند، همچنان که مدرسه نیز اولین و مهم‌ترین سازمان رسمی و مؤثر در تعلیم ‌و تربیت نسل آینده است.

در ادامه این پیام آمده است: گسترش  هماهنگی در اهداف، محتوا و روش‌های تربیتی این دو نهاد مهم، ضرورتی اجتناب ناپذیر و عقلانی است که باید از طریق انجمن‌های مدارس صورت پذیرد. بنابراین از والدین محترم تقاضا دارم مدرسه را خانه‌ دوم خود و فرزندان‌شان تلقی کنند و در اعتلا و پیشرفت آن بکوشند.

بدون ‌یاری و مشارکت والدین، آموزش ‌و پرورش در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان موفق نخواهد بود، بنابراین لازم است اولیای گرامی با انگیزه، حساسیت و دقت بسیار در انتخابات انجمن‏‌ها و جلسات مربوط به آن شرکت کنند و با مشارکت در برنامه‌ریزی و نظارت بر حسن انجام فعالیت‌های آموزشی ‌و پرورشی یاریگر مربیان باشند.

از همکاران خود در مدارس نیز می‌خواهم که شرایط و فضای مناسبی را فراهم آورند تا والدین به هنگام مراجعه به مدرسه، احساس واقعی حضور در خانه‌‌ دوم خویش را داشته باشند و داوطلبانه ‌و آگاهانه هر نقشی را که با اجرای آن موجب ارتقای کمی‌ و کیفی فعالیت‌های آموزشی ‌و پرورشی دانش‌آموزان می‌شوند به خوبی ایفا کنند.

فانی می‌افزاید : در این خصوص تشکیل کارگروه‌های تخصصی‌ و مهارتی که چندین سال است در مدارس تشکیل می‌شود، در ساماندهی اولیا برای ارائه‌ خدمات داوطلبانه مؤثر است.

یادآور می‌شوم هماهنگی بین دو نهاد خانه و مدرسه موجب تسهیل و ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی ‌و پرورشی و ایجاد رفتارهای متعالی در دانش‌آموزان می‌شود.

امیدوارم این تعامل و هماهنگی به عنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر بین خانواده‌ها و مدارس برقرار شود و علاوه بر آنکه آموزش و پرورش بستر و زمینه‌ آن‏‌ را فراهم می‌کند، اولیای دانش‌آموزان نیز به اهمیت آن واقف شوند و تمایل بیشتری نسبت به این همکاری و همراهی از خود نشان دهند.