پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمدعلی شاطری- حال و هوای محرم برای آنها که طعم این سفره بابرکت را چشیده باشند، حال و هوایی خاص و دوست داشتنی است اما کسانی هستند که به دلایل مختلف، از محیط تربیتی خانواده گرفته تا شبهه‌های فکری و عقیدتی، طعم این ضیافت و رحمت الهی را کمتر چشیده‌اند.

 اگر همسر شما هم از این دست افراد است و همیشه در دلتان آرزو دارید که او را با این فضا آشنا و همراه کنید، تا پایان این مطلب در کنار ما باشید.

دوپینگ محبت

انتقال یک فضای دینی و مذهبی و آشنا کردن همسرتان با چنین فضایی نیاز به برقراری ادبیات مشترک و راه افتادن خط ارتباطی بین شما و همسرتان دارد. هیچ‌چیز بیشتر از محبت و ابراز عاطفه نمی‌تواند به برقراری این خط ارتباطی و ادبیات مشترک کمک کند. اساسا در زندگی مشترک، هرجا که هدفی مطرح می‌شود، یکی از نزدیک‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای رسیدن به آن هدف محبت بیشتر است. سعی کنید رابطه‌تان را با همسرتان بهتر از قبل کنید. بیشتر هوای او را داشته باشید. آقایان می‌توانند راهکارهایی مثل خرید هدیه و گل و گردش رفتن‌های دونفره را امتحان کنند و خانم‌ها هم می‌توانند راهکارهایی مثل رسیدگی بیشتر به کارهای همسر را در اولویت‌های کار خود قرار بدهند؛ مثلا شما می‌توانید غذای ظهر همسرتان را، اگر در اداره غذا می‌خورد برای او تهیه کنید و این کار را با ظرافت و رسیدگی بیشتری انجام دهید یا می‌توانید لباس‌های او را که اغلب خودش اتو می‌کند برای او آماده کنید. حتی ادبیاتی که شما هنگام صدا کردن همسرتان به‌کار می‌برید می‌تواند تغییر کند. می‌توانید او را با واژه عزیزم، همسرم، عشقم و واژه‌هایی از این جنس صدا بزنید. در امور زناشویی فعال‌تر باشید و بیشتر از قبل به فکر خواسته‌های همسرتان باشید. با همین کارهای به‌ظاهر پیش‌پا‌افتاده شما می‌توانید محبت خود را به همسرتان نشان دهید و رابطه عاطفی بهتری با او برقرار کنید.

زمینه‌سازی‌ فرهنگی

خاصیت سفره محبت اباعبدالله(ع) این است که برکت و معجزه‌ای در آن وجود دارد که برای جذب انسان‌ها به آن معمولا مقاومتی وجود ندارد. اگر هم کسی از این سفره دور مانده، عموما از روی بی‌اطلاعی و غفلت بوده، نه لجاجت و عناد. بنابراین کاری که شما باید انجام دهید این است که موقعیت‌ها و زمینه‌هایی را ایجاد کنید که همسرتان در معرض اطلاعات و فضای مربوط به محرم و امام‌حسین(ع) قرار بگیرد. از روش‌های در دسترس و ساده شروع کنید. این روزها سریال مختارنامه هم به‌صورت الکترونیک در فروشگاه‌های فرهنگی وجود دارد و هم به مناسبت آغاز محرم احتمالا از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود. سعی کنید حتما به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در حضور همسرتان و در موقعیتی که او هم در کنار شماست این سریال را ببینید؛ مثلا می‌توانید ساعت خوردن شام را با زمان پخش یا دیدن این سریال هماهنگ کنید تا همسرتان ناخودآگاه در معرض صحنه‌های آن قرار بگیرد. تهیه کتاب‌هایی با موضوع عاشورا و قیام امام حسین و قرار دادن آنها در دسترس همسرتان هم از دیگر راه‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید روایت‌های زیبا و تأثیرگذار از حادثه عاشورا را با مطالعه آثار مربوطه پیدا کنید و در مواقعی که با همسرتان هم‌صحبت می‌شوید این داستان‌ها و روایت‌ها را تعریف کنید؛ مثلا هنگامی که شما و همسرتان در کنار هم هستید و کودک شما تشنه می‌شود، بعد از دادن آب و لذتی که کودکتان از سیراب شدن می‌برد، با اشاره‌ای به روز عاشورا بگویید:«ای جان، تشنه بودی عزیزم، چی کشید امام حسین(ع) با علی اصغرش». چند بیت شعر یا حدیث و روایت با موضوع امام حسین(ع) و عاشورا انتخاب کنید و آنها را روی مقوا بنویسید و به در و دیوار خانه بچسبانید.

انتخاب هیئتی مناسب

از همسرتان بخواهید همراه شما به هیئت بیاید. این درخواست را به‌صورت دستوری یا با اجبار بیان نکنید؛ مثلا می‌توانید به او بگویید: «همیشه جزو آرزوهای من بوده که با هم هیئت بریم، کاش می‌شد تو هم با من بیای» یا مثلا «دیشب که رفته بودم هیئت و زن و شوهرها را می‌دیدم که با هم اومدن، احساس تنهایی کردم و همش دلم‌ می‌خواست پیشم باشی».استفاده از چنین جملاتی باعث می‌شود که همسر شما حتی اگر علاقه‌ای به مباحث مطرح شده در هیئت ندارد به‌خاطر محبت به شما چند باری به مجلس بیاید و همین چندبار، برای نمک‌گیر شدن اغلب افراد کافی است. البته انتخاب مجلسی هم که همراه همسرتان به آن می‌روید دقت و سلیقه زیادی را می‌طلبد. سعی کنید از میان این انتخاب‌ها بهترین و نزدیک‌ترین آنها به سلیقه همسرتان را بیابید؛ مثلا ممکن است همسر شما به تئاتر و سینما علاقه زیادی داشته باشد، خب در اینصورت یک تعزیه مناسب را پیدا کنید و با هم به دیدن آن بروید یا مثلا با توجه به شناختی که از همسرتان دارید دقت کنید که مجالسی که سخنرانی پرمحتواتری دارند بیشتر برای او جذاب است یا مداحی و سینه‌زنی بیشتر توجه او را جلب می‌کند و این را در انتخاب خود درنظر بگیرید. در بعضی از مجالس هم در قسمت‌هایی مانند حیاط یا بیرون هیئت، امکان نشستن خانوادگی و دونفره وجود دارد. می‌توانید برای دفعات اول این مجالس را امتحان کنید.

بزرگ‌ترها را دریابید

در ایام عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) در کنار توجه به خانواده و همسرتان، توجه جدی هم به پدر و مادرتان و بزرگ‌ترهای فامیل داشته باشید. بسیاری از این عزیزان هستند که روزگاری تمام ایام محرم را در هیئات و مجالس می‌گذراندند و حالا دست روزگار حسرت یک شب شرکت در مجلس عزاداری را به دل آنها گذاشته. از این بزرگ‌ترها غافل نشوید. سراغ این عزیزان بروید و آنها را با خود به مجالس عزاداری ببرید. ممکن است این کار کمی سخت باشد، ممکن است مجبور شوید برای چند شب از دوستان و اطرافیان ویلچری را امانت بگیرید. یا حتی اگر وضعیت بعضی از این بزرگ‌ترها به‌گونه‌ای نیست که بتوانید آنها را با خود به مجالس ببرید، می‌توانید بعضی از ایام محرم، غذایی را که از هیئت گرفته‌اید برای آنها ببرید و در ثواب و لذت مهمانی این عاشقان اباعبدالله(ع) شریک شوید. قطعا ثواب این کار در محضر خاندان برکت و کرم محفوظ و بی‌شمار خواهد بود.