به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس جشنواره مطبوعات، بیست سال بدون وقفه و بدون مشکل برگزار شد تا رسید به دو سال پیش. در سال 93 حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره جشنواره مطبوعات به ذکر یک جمله اکتفا کرد و بدون آنکه دلیل آن را بگوید، گفت: «امسال جشنواره مطبوعات برگزار نمی‌شود» و سپس از متغیر بحرانی در فضای رسانه‌ای گرفته تا شعار زدگی در مقوله خانواده سخن به میان آورد.

سال 93 در میان انبوهی از وعده و وعیدهای مسئولان دولت تدبیر و امید مبنی بر واگذاری مدیریت جشنواره مطبوعات به انجمن‌ها گذشت و اصحاب رسانه به امید بهتر شدن اوضاع این جشنواره سکوت اختیار کردند.

یک سال از وعده مسئولان ارشاد گذشت. امروز خبردار شدیم که جشنواره مطبوعات امسال نیز برگزار نمی‌شود. آیا واگذاری یک جشنواره به انجمن‌های تخصصی آنقدر سخت است که از خیر جشنواره‌ای مفید با آنهمه اقبال رسانه‌ای بگذریم؟ اگر اینگونه است پس وظیفه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد چیست؟ برگزاری نمایشگاه مطبوعات که فقط وظیفه ثبت نام، دریافت مبالغ و تعیین متراژ غرفه‌ها به عهده معاونت مطبوعاتی است کار بزرگی نیست که این معاونت عریض و طویل بتواند کاستی‌های خود را پشت آن پنهان کند؛ هرچند که یک پیمانکار هم می‌تواند به خوبی نمایشگاهی را برگزار کند.

آخرین جشنواره مطبوعات، سال 92 برگزار شد. جشنواره‌ای که با سخنرانی رئیس جمهور و بیان مطالب مهمی درباره منتقدین دولت، در جمع بزرگان رسانه‌ای کشور برگزار شد. این نشان از اهمیت و جایگاه چنین جشنواره‌ای دارد.

هرچند که این جشنواره در آخرین دوره خود هم به خوبی برگزار نشد و زمان برگزاری آن سه ماه به تعویق افتاد و دست آخر نیز از شخصی تقدیر شد که از گردانندگان نشریه مبتذل زن روز در قبل از انقلاب و از همکاران شبکه دولتی انگلیس (بی‌بی‌سی) و همچنین همکار اصلی مجید دوامی (از عوامل سازمان سیا) بود.

اما با وجود تمام کاستی‌ها تمام رسانه‌ها اعم از رسانه‌های سراسری و استانی از این جشنواره استقبال خوبی کردند.

برخی از کارشناسان رسانه معتقدند که «جشنواره مطبوعات، ویترین رسانه‌ها است» و همه صاحب‌نظران این حوزه بر اهمیت این جشنواره اتفاق نظر دارند.

بیش از 4100 نفر از اهالی مطبوعات و رسانه‌ها در آخرین دوره این جشنواره شرکت و دوازده رسانه برتر کشور بیش از 3100 اثر از شاخص‌ترین آثار خود را به این جشنواره ارائه کردند.

هم‌اکنون وقتی پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره مطبوعات را باز می‌کنیم با سه تیتر «دومین جشنواره مطبوعات و رسانه‌های استان البرز»، «چهارمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استان کرمان» و «جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی استان زنجان» مواجه می‌شویم.

آن جشنواره بزرگ که استقبال کشوری را به دنبال داشت هم‌اکنون به چند جشنواره کوچک استانی تبدیل شده که البته در تمام استان‌ها نیز برگزار نمی‌شود. این یعنی پسرفت.

جشنواره‌ای که بیست سال متوالی با وجود تمام محدودیت‌ها برگزار شد و دارای چارچوب خاص خود بود با یک تصمیم مدیریتی نابود شد و ظاهرا قرار هم نیست به این زودی دوباره از سرگرفته شود.