~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس ،رحمت الله حافظی، با بیان اینکه زنبورهای عسل به دلیل تغییراتی که در بافت زیست محیطی شهرهای غربی کشور ایجاد شده از چرخه طبیعت پایتخت نیز حذف شده اند، تصریح کرد: به کار بردن سم‌های کشاورزی بدون در نظر گرفتن بافت اکولوژی منطقه‌ای و با روش‌های غیراصولی سبب شده امروز در چرخه اکولوژی شهرهایی همچون تهران شاهد بروز اختلالات محیط زیستی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برخی گمانه زنی‌ها درخصوص اینکه ساخت برخی مجموعه‌های آبی همچون دریاچه خلیج فارس در بخش غربی تهران سبب شکل گیری پدیده سفید بالک ها شده است، خاطرنشان کرد: طرح چنین مسائلی بیشتر در حد گمانه زنی‌ها در شبکه‌های اجتماعی است و مبنای علمی و کارشناسانه ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهان با اشاره به اینکه بر اساس نظرات کارشناسان محیط زیستی، اکولوژی تهران دچار اختلال شده و ماحصل این رویداد نیز هجوم سفید بالک ها به فضای شهر است، افزود: زمانی که حشرات مفید همچون زنبورهای عسل از چرخه طبیعت حذف می‌شوند، فضا برای تکثیر و تشدید زایش حشرات غیر مفید فراهم می‌شود. از همین رو است که در تمام کشورهای توسعه یافته سم پاشی‌ها با در نظر گرفتن مجاورت های جغرافیایی شهرها انجام می‌شود تا محیط زیست شهرهای اطراف تحت الشعاع قرار نگیرد.

حافظی با اشاره به اینکه کارشناسان از سال گذشته پیش بینی کرده بودند که شهر تهران در سال جاری گرفتار تکثیر بی رویه سفید بالک ها خواهد شد، دلیل بروز این پدیده را تکثیر نجومی این حشرات به واسطه مرگ زنبورهای عسل پایتخت عنوان کرد و ادامه داد: پس از تکثیر بی رویه سفید بالک ها، جریان هوا این حشرات غیرمفید را به سمت تهران آورده و امروز هوای پایتخت مملو از سفیدبالک ها شده است.

به گفته رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر از هم اکنون این قابلیت است که شرایط اکولوژی کشور امکان مجدد تکثیر نجومی سفیدبالک‌ها در شهرهای مجاور پایتخت فراهم باشد و کارشناسان این حوزه به ویژه در وزارت کشاورزی از هم اکنون می‌توانند با مطالعات گسترده و میدانی، مانع از هجوم سفیدبالک ها به پایتخت در سال آینده شوند.