به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام علیزاده رئیس پژوهشکده حج و زیارت در بعثه مقام معظم رهبری در نشست بررسی راهکارهای حقوقی پیگیری فاجعه منا گفت: کسانی که از راه دور فاجعه منا را پیگیری می‌کردند احساس افرادی را که از نزدیک شاهد حادثه بودند را درک نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: من در هنگام وقوع فاجعه منا در عربستان بودم و به جرأت می‌گویم کاروانی نبود که در هنگام ورود به آنجا صدای گریه و شیون از آن نیاید چرا که زمانی که فردی در جنگ یا کارزار کشته می‌شود افراد آمادگی آن را دارند اما کسی که با لباس احرام از تشنگی و گرما جان می‌دهد قابل پذیرش نیست.

علیزاده افزود: در اینجا باید به موضع امنیت در مکه و خانه خدا پرداخت چرا که بر اساس روایات تنها جایی که خداوند امنیت آنجا را تأمین کرده است حرم کعبه و مکه است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت در بعثه رهبری امنیت را به دو نوع تکوینی و تشریعی تقسیم کرد و گفت: بر اساس امنیت تکوینی کسی که به کعبه تعرض کند نتیجه‌ای جز هلاکت را در پی نخواهد داشت اما در امنیت تشریعی خداوند این امنیت را وضع کرده و افراد باید این امنیت را محترم بشمارند.

وی تصریح کرد: حتی اگر موجودی از وحوش و درندگان وارد حرم شود کسی حق تعرض به آن را ندارد تا اینکه از آنجا خارج شود یا خطری برای افراد ایجاد کند.

علیزاده تأکید کرد: اتفاق ممکن است در هر جایی روی دهد ولی گاهی اتفاق به سبب سهل‌انگاری روی می‌دهد و 300 دوربین در آنجا این سهل انگاری را که باعث نقض امنیت حرم شده است را ثبت کرده است. بنابراین این فاجعه از نگاه شرع مذموم و قابل پیگیری است.