~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس حجت‌الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسگر پس از ورود به کشور در پاویون فرودگاه امام خمینی (ره) ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های عزیزان از دست رفته در فاجعه منا گفت: این عزیزان در حال احرام و بعد از حضور در عرفات و مشعر و در حال انجام مناسک حج به لقا علی الله پیوستند و روح آن‌ها در بهشت به پرواز در آمد. فردای قیامت در حال احرام و لبیک گویان در محشر حضور خواهند یافت.

سرپرست حجاج ایران در ارزیابی کلی حج امسال گفت: تقریبا تمام برنامه‌ها برای حج سال جاری در نظر داشتیم محقق شد. تاکنون 3 هفته دعای کمیل برگزار شده است و دعای کمیل هم امشب در مدینه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد همایش‌های بین‌المللی ما بهتر از سال‌های گذشته برگزار شد همچنین مراسم دعای عرفه، مراسم انس و معرفت، مراسم برائت از مشرکان و مجموعه برنامه‌های سیاسی و عبادی حج تمتع به خوبی و با کیفیت برگزار شد.

قاضی عسگر درباره دیپلماسی حج اظهار کرد: در حج تمتع امسال با سفرا، وزاری اوقات و حج و مسئولین بعثه‌های کشورهای دیگر دیدار کردیم و برنامه‌هایی تنظیم شد که بعد از پایان مراسم حج به آن‌ها رسیدگی می‌کنیم.

نماینده ولی فقیه در مراسم حج با بیان اینکه توصیه‌های مقام معظم رهبری به مردم امسال بسیار جدی گرفته شد گفت: در زمینه بازارگردی کاهش بسیاری داشتیم و بسیاری از زوار به توصیه های مقام معظم رهبری توجه کردند.

وی با بیان اینکه شعار حج امسال معنویت، بصیرت و همدلی اسلامی بود گفت: همه جا حضور معنوی زائران را مشاهده کردیم و مردم با فضیلت ما توانستند بر این بحران فائق بیایند و اعمال خود را به پایان برسانند.

قاضی عسگر با بیان اینکه توصیه‌ها و خواسته های مقام معظم رهبری و مردم را به مقامات سعودی منتقل کردیم گفت: در این حادثه 5 قاری بین‌المللی افرادی از صدا و سیما و وزارت خارجه، حدود 10 نفر از روحانیون کاروان، 17 نفر از مدیران و عوامل خدماتی را از دست دادیم و فقدان هر کدام برای ما یک ثلمه بزرگ بود.

سرپرست حجاج ایرانی افزود: دو جانباز عزیز که بعداز سالها حج نصیبشان شد فرزند خود را آورده بودند تا به آن‌ها کمک کند و فرزندانشان در این حادثه فوت شدند. همچنین خواهری داشتیم که سه برادر خود را در این فاجعه از دست داد.

وی با بیان اینکه در روز حادثه از ساعت 9 صبح تا یک شب هنوز جنازه‌ها در خیابان 204 مانده بود گفت: امداد رسانی بسیار کند انجام شد و بیمارستان‌ها آمادگی نداشتند همچنین مقامات سعودی مانع از امدادرسانی ما شدند.

قاضی عسگر با بیان اینکه هم اکنون سیر کارهای حج با موفقیت ادامه دارد گفت: از لحظات اول وقوع حادثه ستاد بحران را تشکیل دادیم و سعی کردیم با مردم صادقانه و شفاف صحبت و اطلاع رسانی کنید.

سرپرست حجاج ایرانی تاکید کرد: اخباری که روزهای گذشته مبنی بر دستگیری تعدادی از زوار ایرانی مطرح شده است صحت ندارد و هم اکنون تمام بیمارستان‌های سعودی و مکان‌هایی که احتمال داده می‌شود اجساد در آن نگهداری شوند جستجو شده است.

وی به فعالیت گسترده سازمان حج و بعثه برای شناسایی جان باختگان انجام دادند اشاره کرد و گفت: افراد ما در شرایط نامناسب نگهداری اجساد 7 تا 8 ساعت زمان برای شناسایی جان باختگان ایرانی صرف می‌کردند و حمدلله تاکنون بیش از 300 پیکر جان باخته ایرانی به کشور بازگشته است و 69 نفر دیگر نیز مفقود هستند.

قاضی عسگر درباره شایعه بیشتر بودن آمار تعداد کشته‌ها گفت: اطلاعات کاملا دقیق است و امارهایی که از کاروان‌ها گرفته‌ایم کاملا با دقت است و قطعا تعداد کشته‌های ما 464 نفر است.

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر تشکیل کمیته حقیقت یاب گفت: تشکیل کمیته حقیقت‌یاب خواسته جدی ما و مقام معظم رهبری است زیرا باید مشخص شود چرا پلیس سعودی جمعیت کشور ما را به خیابان 204 هدایت کرد در صورتی که در سال‌های گذشته مسیر زائران ما از خیابان‌های دیگر بود. و یا چرا راه حجاج بسته شد و با وجود آن همه امکانات امدادی چرا امدادرسانی درستی صورت نگرفت.

وی افزود: علی رغم تمام فتنه هایی که علیه ایران و نظام مقدس ما در جهان است هنوز افکار عمومی جهان متوجه جمهوری اسلامی و رهبری ایران است و ایران را پناه فلسطین و حامی مقاومت در منطقه می‌دانند.

قاضی عسگر ادامه داد: هنوز تمام مسئولان سعودی معترف اند که حج ایران با برنامه‌ترین و منظم‌ترین حج است و شبهاتی که دشمنان ما منتشر می‌کنند روی افکار عمومی نتیجه‌ای ندارد.

سرپرست حجاج ایرانی تصریح کرد: احتمال می‌رود برای شناسایی برخی اجساد نیاز به آزمایش‌های DNA باشد و این امر هماهنگ شده تا در کشور ما پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه تنها کشوری که توانست به صورت منظم کار شناسایی و انتقال پیکرهای جان باختگان را پیگیری کند جمهوری اسلامی ایران بود و برخی از کشورها نیز تلاش می‌کردند تا مانند ما شناسایی جان باختگانشان به سرعت  انجام شود ولی موفق نشدند.

قاضی عسگر در خصوص اعزام زائران گفت: تصمیم داشتیم بخشی از زائران را زودتر به کشور منتقل کنیم که خودشان مخالفت کردند اما برخی از خانواده های داغدار با پیکر عزیزانشان به کشور بازگشتند.

سرپرست حجاج ایرانی در خصوص مدیرت حج توسط کشورهای اسلامی گفت: این پیشنهاد باید کارشناسی شود و ما پیشنهادات دیگر را داریم که پس از پایان موسم حج آن‌ها را ارائه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: از همان لحظه اول افراد بعثه و سازمان حج حقیقت یابی را آغاز کردند. از شاهدان عینی پرس و جو شد و اطلاعات با ارزشی نیز جمع آوری شد. و گزارش اولیه هم آماده شده است و از مردم می‌خواهیم به شایعات توجه نکنند.

قاضی عسگر از اعلام شیوع ویروس کرونا توسط برخی افراد ابراز گلایه کرد و گفت: چند سال است در زمان فرا رسیدن موسم حج برخی افراد شایعاتی را مبنی بر شیوع ویروس کرونا مطرح می‌کنند و می‌گویند به استقبال حجاج نروید یا با آن‌ها روبوسی نکنید و یا ولیمه‌ها را عقب بیاندازید و باعث می‌شوند تا موج ترسی میان مردم و دوری از حجاج ایجاد شود. سوال اینجاست سالانه میلیون نفر به کشورهای خارجی می‌روند و برمیگردند و درباره هیچ کدام این گونه جوسازی نمی‌شود. چرا باید روی حج آنقدر فشار بیاورند.