به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری فارس در این برنامه که با حضور رئیس سازمان، مدیر کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران، شهردار منطقه 18، معاونان و مدیران سازمان ها، دبیران مدیریت بحران مناطق 22 گانه و کارشناسان برگزار شد، دکتر احمد صادقی رئیس سازمان از راه اندازی پایگاه های مدیریت بحران به جای خانه های دوام و ایمنی در محلات شهر تهران خبر داد و افزود: با تشکیل شورایی متشکل از نمایندگان مدیریت بحران،آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس و دیگر فعالان جامعه محور درباره راه اندازی این پایگاه ها با مدیریت ستاد مدیریت بحران تصمیم گیری می شود.

وی افزود: با راه اندازی این پایگاه ها می توان بسیاری از موضوعات اجتماعی همچون طرح مشکات را در محلات تهران پیش برد.

صادقی از مقاومت و ایمنی و روی آوردن به موضوع تاب آوری به عنوان بخشی از مهمترین مولفه های لازم در چشم انداز آینده شهر نام برد و یاد آور شد:تاب آوری، توانایی یک سیستم یا جامعه محلی در معرض مخاطره برای مقاومت و کنار آمدن با آن و کاهش آثار مخاطره است.

وی افزود: بر اساس سند کنفرانس جهانی سندای جامعه محلی باید بتواند در صورت رخ دادن هر اتفاقی سریع به حالت اول خود بازگردد.

جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران از اقدامات شهرداری در راه اندازی ساختارهایی چون سرای محله به عنوان بخشی از اقدامات پایه ای شهرداری در موضوع جوامع محلی نام برد و گفت: در موضوع توسعه جوامع محلی به این نتیجه رسیده ایم که خانواده به عنوان مهمترین رکن مد نظر است و یکی از راه های موثر برای ارتباط با خانواده نیز از طریق مدرسه و دانش آموزان است.

وی از تمرکز بر اجرای طرح مدرسه آماده به عنوان یکی از اقدامات زیر بنایی برای توجه به تاب آوری شهری و ایمنی نام برد.

در ادامه این برنامه دکتر ابوالفضل رفیع مدیر کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به این که مدیریت بحران در دنیای امروز یکی از مولفه های اقتدار حاکمیت هاست، لازمه اجرای درست این مدیریت را آموزش و مهارت آموزی عنوان کرد و گفت: با مهارت آموزی می توان از وقوع بسیاری از سوانح پیشگیری کرد.

وی از ارتباط درون سازمانی به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم در اجرای درست برنامه های آموزشی نام برد و گفت: با مشارکت درون سازمانی ، هم افزایی شکل می گیرد و می توان در سطح جامعه به موفقیت رسید.

وی یادآور شد: آمار نشان می دهد که هر چه مشارکت درون سازمانی تقویت شده، مشارکت شهروندان نیز افزایش پیدا کرده است.

در ادامه دکتر نوروزی شهردار منطقه 18 نیز از اجرای طرح مدرسه آماده و محور قرار دادن موضوع آموزش مدارس در طرح مشکات به عنوان یک اقدام بسیار مهم برای ایجاد آمادگی در شهروندان نام برد و افزود: در برنامه های آموزشی علاوه بر شهروندان ، مدیران نیز باید شرکت کنند تا در مواجهه با خطر تصمیم گیری درستی داشته باشند.

وی با اشاره به این که شهر موجودی زنده است که در صورت اخلال در یک بخش آن، دیگر قسمت ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند از آمادگی شهرداری منطقه برای مشارکت در اجرای طرح های مقابله با خشکسالی خبر داد.

در ادامه این نشست ، حیدر کلهری معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان از اجرای طرح مدرسه آماده به عنوان یک طرح ملی و جامع نام برد که می تواند منجر به افزایش ایمنی شهری و مشارکت شهروندان شود.

احمد علوی دبیر جشنواره مشکات نیز در این برنامه با ارائه گزارشی از روند اجرای چهارمین دوره جشنواره در بخش ایمنی شهری، از کاهش مخاطرات در مدرسه و کاهش آثار خشکسالی بر شهر تهران به عنوان موضوعات مربوط به مدیریت بحران و نقش شهروندان در کاهش حریق و پیشگیری از حوادث به عنوان موضوعات مربوط به حوزه آتش نشانی در این جشنواره نام برد.

همچنین احسان امامی مدیر آموزش معاونت آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این جلسه با ارائه توضیحاتی در خصوص تاریخچه فعالیت های مدیریت بحران در بخش ایمنی شهری جشنواره مشکات ، گزارشی از نحوه اجرای طرح مدرسه نیز ارائه داد.