~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس هادی حسینی، حقوقدان در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، در رابطه با فاجعه منا و تبعات حقوقی آن برای عربستان، گفت: دولت ایران به‌عنوان متولی حمایت از اتباع ایرانی می‌تواند به سبب کشته شدن اتباع خود در عربستان، از این کشور شکایت کند.

وی خاطرنشان کرد: خود مصدومان و بستگان جان‌باختگان این حادثه نیز می‌توانند از طریق مراجع قضایی از عربستان شکایت کنند؛ چراکه عربستان مسئول امنیت و حفظ جان این زائران بوده است.

حسینی افزود: بین دول اروپایی قانونی وجود دارد که اتباع کشور دیگر را تحت قانون تأمین اجتماعی قرار می‌دهد، یعنی اگر اتباع هر کدام از این کشورها در کشوری دیگر آسیب ببیند، کشور مقصد موظف به حمایت از وی و پرداخت خسارات و غرامت است.

این حقوق‌دان تصریح کرد: در فقه شیعه قاعده‌ای داریم که براساس آن دولت در قبال کسانی که در ازدحام کشته می‌شود، مسئول است که احراز این مسئولیت با مراجع قضایی است و در این جا مسئولیت خون‌بها به عده عربستان است.

وی تأکید کرد: دولت عربستان باید خسارت‌های جسمی و مصائب روحی رویداده از حادثه منا برای صدمه‌دیدگان و بستگان جان‌باختگان را به هر شکل جبران کند که این موضوع منطبق بر فقه شیعی و اهل سنت است.

حسینی گفت: به نظر می‌رسد عناد وهابیون با شیعیان باعث اهمال در رسیدگی به زائران و مصدومان شده است و باید تحت تعقیب قرار گیرند.

این حقوق‌دان تأکید کرد: وقتی اقدامی منتهی به جرح می‌شود، مسئولیت زمامدار برای جبران خسارت محرز است و در اینجا دولت قصور و اهمالی کرده باشد، مسئولیت تشدید می‌شود.