~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با عرض تبریک به مناسبت عید سعید غدیرخم و گرامیداشت یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب و شهدا به خصوص شهدای نیروی انتظامی به حادثه منا پرداخت و اظهار داشت: به دلیل بی‌کفایتی و غرور جاهلانه مسئولان سعودی تعدادی از هموطنان به صورت غریبانه جان خود را از دست دادند و بنده ضمن عرض تسلیت با خانواده‌های این عزیزان جان‌باخته اعلام همدردی می‌کنم.

فرمانده نیروی انتظامی به آغاز هفته ناجا پرداخت و گفت: هفته ناجا با شعار اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی و امنیت و آرامش کار خود را شروع خواهد کرد.

وی افزود: اقتداری که در سایه عدالت و رفعت و توأم با مشارکت مردم و در سایه همدلی و همزبانی در راه رسیدن به یک امنیت و آرامش است.

اشتری به همدلی و همزبانی بین ناجا و مردم و ناجا و مسئولان پرداخت و گفت:‌نتیجه آن امنیت و آرامش است.

فرمانده نیروی انتظامی در مقام تبیین کارکردهای کلان ناجا و انتظارات موجود در راستای نظم و استقرار امنیت پایدار در ایران به موضوع امنیت در تعالیم دین اسلام و همچنین سخنان نبی اکرم و دیگر بزرگان پرداخت و گفت:  در اندیشه امام راحل فراتر از مسئولیت ذاتی نهادهای حاکمیتی در تأمین نظم، قاطبه مردم دارای مسئولیت شرعی‌اند و راهبرد تشکیل ارتش 20 میلیونی در راستای همین است.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و بیان داشت:‌ ایشان امنیت را واقعی، ملموس و بسیار گسترده می‌دانند و به مثابه چتری می‌دانند که باید در بر افراد جامعه و حتی مخالفان نیز افراشته باشد؛ همچنین فلسفه وجودی نیروی عظیم انتظامی را برقراری نظم برای استقرار آسایش و آرامش می‌دانند و برای توسعه امنیت نیروی انتظامی را نیازمند همکاری مردم می‌دانند.

سردار اشتری در ادامه گفت: می‌توان اذعان داشت نظم و امنیت دو مقوله وسیع و با ابعاد گسترده و فرابخشی است.

وی به نظم و امنیت پرداخت و افزود: پایدارترین شاخصه نظم و امنیت زمانی محقق می‌شود که این مهم با باورسازی صحیح در بین آحاد جامعه درونی شده باشد.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سازمانی وسیع، با مأموریت‌های متنوع، نیروهای مؤمن، متعهد و کارکرده و با وجود برخی کاستی‌ها و با عنایت به وسعت جغرافیا در این منطقه با پیرامونی پرالتهاب توانسته به لطف خدا نظم و امنیت شایسته‌ای را برقرار کند.

وی گفت: استقرار نظم و امنیت و آسایش عمومی، مبارزه قاطع با تروریست‌ها و مخلان امنیت، حراست از اماکن، تأسیسات و تجیهزات مهم کشور و حفاظت از مسئولان داخلی و خارجی از جمله وظایف ناجا است.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور به دیگر وظایف نیروی انتظامی پرداخت و بیان داشت:‌ حفاظت از 8 هزار و 700 کیلومتر مرز آبی و خاکی، اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی، تأمین نظم و امنیت جاده‌ها در 220 هزار کیلومتر، نظارت بر اماکن، همکاری با اینترپل و وزارتخانه‌ها و انجام امور اقدامی و مردم‌یاری از جمله این موارد است.

سردار اشتری ادامه داد:‌ مبارزه با قاچاق، مواد مخدر و منکرات و فساد؛ همچنین پیشگیری اجتماعی از وقوع جرم، کشف جرایم و دستگیری‌ها از جمله وظایف نیروی انتظامی است که فرزندان غیور و خدوم ناجا در سازمان نیروی انتظامی برای انجام آن تلاش می‌کنند.

وی تأکید کرد: نیروی عظیم انتظامی با الهام از اسناد بالادستی مکتبی و سازمانی با دکترین جامعه‌محور و رویکرد پیشگیرانه ضمن تعامل با دستگاه‌های مذکور مجموعه اقدامات کلان اجتماعی، انتظامی و امنیتی را برنامه‌ریزی و طراحی کرده است که از دورترین نقاط صفری تا مرزها را با تلاش مجدانه مأموران خود اجرایی نموده است.

فرمانده نیروی انتظامی به برخی اقدامات کلان و کارکردهای محوری ناجا در یک سال اخیر پرداخت و گفت: تلاش برای تبدیل ناجا به سازمانی متدین و انقلابی که حاصل زحمات همه فرماندهان گذشته تاکنون است از جمله این اقدامات است.

سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی به ارائه کارنامه خدمات انتظامی، اجتماعی و امنیتی نیروی انتظامی در یک سال گذشته پرداخت و اظهار داشت:‌ ارائه بالغ بر 89 میلیون خدمت گوناگون اجتماعی از جمله صدور گذرنامه، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت و همچنین استعلاماتی از جمله عدم سو‌ءپیشینه از دفاتر پلیس +10 از جمله این خدمات است.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: پاسخگویی 13 میلیون تماس از طریق سامانه 110 در حوزه‌های انتظامی،‌اجتماعی و امنیتی از دیگر خدمات ناجا است.

سردار اشتری به کشف و استرداد اموال مسروقه به ارزش هزار و 952 میلیارد تومان اشاره و بیان داشت: 762 میلیارد تومان کالا و ارز قاچاق نیز در این مدت کشف و توقیف شده است.

وی ادامه داد: انهدام 2 هزار و 575 باند قاچاق مواد مخدر و کشف 537 تن مواد مخدر که 80 درصد آن در شرق کشور به وقوع پیوسته و افزایش 20 درصدی کشفیات مواد مخدر ظرف مدت مشابه از جمله دیگر اقدامات ناجا در سال گذشته است.

فرمانده نیروی انتظامی به ارائه خدمات مشاوره‌ای به 398 هزار نفر پرداخت و گفت: در مراکز مشاوره‌ای کلانتری‌ها به واسطه ارائه خدمات مشاوره‌ای بیش از 75 درصد پرونده‌ها به مصالحه منجر شده است.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور افزود: کارشناسان مشاوره نیروی انتظامی در سراسر کشور در 85 هزار مدرسه، مسجد و کانون فرهنگی، آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها و دانش‌آموزان ارائه داده‌اند.

اشتری تصریح کرد: پاسخگویی به 780 هزار تماس، شکایت، انتقاد و تقدیر مردم از ناجا در سامانه نظارتی 197 و جلب رضایت‌مندی بیش از 66 درصد مردم در دریافت خدمات اجتماعی - انتظامی طبق آخرین نظرسنجی‌ها از دیگر موارد موجود در کارنامه ناجا است.

وی به تشکیل قرارگاه اربعین پرداخت و اشاره داشت: ساماندهی جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی از جمله دیگر کارکردهای ناجا است.

سردار اشتری به ناامنی در کشورهای همسایه در غرب و شرق پرداخت و گفت:‌در ایران به مرکز فرماندهی کل قوا و هماهنگی و تلاش تمامی دستگاه‌های انتظامی، نظامی، امنیتی و مشارکت مردم شاهد امنیت قابل قبولی هستیم.

فرمانده نیروی انتظامی با توجه به افزایش فعالیت‌های پلیس از نهادهای مذکور، فرهنگی و همچنین مردم درخواست کرد که در گسترش امر به معروف و نهی از منکر  همکاری کنند.

سردار اشتری ادامه داد: از تمام سازمان‌های مذکور در عرصه نظم و امنیت به دلیل مسئولیت قانونی خود مثل مبارزه با مواد مخدر، امر ترافیک و حوزه حجاب و عفاف برای ایجاد امنیتی پایدار درخواست می‌کنم که همه با هم با توجه به شعار سال که همدلی و همزبانی است عمل کنند.

وی از خانواده‌ها درخواست کرد: برای ترویج ارزش‌های مکتبی و ملی نقش خود را حفظ کنند و از مردم نیز خواست با بسیج عمومی برای مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب به ارزش‌های اخلاقی اقدام کنند.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور تأکید کرد: نیروی انتظامی با تمام توان، تمام قدرت به یاری خدا و دعای خیر مردم و حمایت بی‌دریغ رهبر معظم انقلاب و عزم و اراده همکاران که با روحیه جهادی در حال خدمت‌اند ان‌شاءالله پاسدار ارزش‌های انقلاب اسلامی و پاسدار حقوق مردم شریف میهن اسلامی خواهد بود.