~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مد حسن کیانی، رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس تصریح کرد: اگر ما محصولات خود را در قلمرو ملی و بین‌المللی ثبت کنیم راه را بر رقبا می‌بندیم تا نتوانند نشان جغرافیایی فرش قم، اصفهان یا نظایر این محصولات ایرانی را که در بازارهای جهانی بارز هستند به نام خود ثبت کنند.

کیانی سرعت عمل در ثبت را بسیار مهم دانست و گفت: اگر ما محصولات را ثبت کنیم راه را بسته‌ایم و هرچه دیر اقدام کنیم امکانات و منابع زیادی را از دست می‌دهیم چرا که ممکن است کس دیگری حقوق ما را کسب کند.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت خاطرنشان کرد: هرجا بازار مصرف داشته باشید قطعاً باید ثبت جغرافیایی شکل گیرد چرا که اگر این کار صورت نگیرد ممکن است رقیب شما برند شما را ثبت کند چرا که امروزه عصر عصر رقابت است و اگر از مالکیت فکری استفاده نشود، بازاری را که شما برایش تلاش کرده‌اید از دست شما خارج می‌کند.

وی افزود: در صنایع دستی باید موج ایجاد شود چرا که تنوع بسیاری در این نوع محصولات داریم که همگی دارای شهرت جهانی‌اند همچون منبت آباده که اکنون ثبت شده است.

کیانی خاطرنشان کرد: برای ثبت نشان برخی کالاها مثل زعفران و پسته باید هماهنگی‌هایی با مراجع متولی صورت گیرد که در این راستا تفاهم‌نامه‌ای در حال ارسال است چرا که از نظر فنی باید خصوصیات این محصولات احصاء شده و سپس ثبت شود.

وی تصریح کرد: برخی آثار همچون منبت آباده و گبّه ثبت شده‌اند و برای ثبت سایر محصولات نیز باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد و صاحبان حقوق، انجمن‌ها، تشکل‌ها، صاحبان حرف و تعاونی‌ها که باید از حقوق و مزایای این کالاها استفاده کنند پای کار بیایند.

کیانی در ارتباط با ثبت زعفران خراسان نیز گفت: در رابطه با این محصول و پسته نیز باید تشکلی که متولی پرورش این محصول است خصوصیات فنی را احصاء کنند که موجب شهرت شده است و در ادامه وزارت خانه‌های کشاورزی یا صنعت و معدن و تجارت با عنوان متولی خصوصیات فنی را تعیین کنند تا ثبت مالکیت در بعد ملی صورت پذیرد.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت خاطرنشان کرد: در بعد بین‌المللی از آنجا که ما عضو معاهدات لیسبون و مادرید هستیم می‌توانیم با ثبت بین‌المللی نشان و حمایت از نشان در کشورهای هدف از این نشانه‌های جغرافیایی در کشورهای هدف و قلمرو خاک خودمان حمایت کنیم.

وی گفت: متأسفانه در مورد بسیاری محصولات این کارها صورت نگرفته است و اکنون در حال اطلاع‌رسانی در این مورد هستیم.

کیانی افزود: در رابطه با اهمیت استفاده از ظرفیت‌های قانون نشان مصوب سال 83 و آئین‌نامه سال 84 باید اطلاع‌رسانی شود که ظرفیت حقوقی بسیار خوبی است و صنعت‌گران و تجار ما و صاحبان حقوق می‌توانند از آن استفاده کنند چرا که ظرفیت قانونی آن در کشور فراهم است و در مواردی استفاده شده است.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت تصریح کرد: قانون نشان هنجاری است که مطابق آن اگر محصولی در چارچوب این هنجار حمایتی قرار گیرد و به ثبت رسید مزایا و حقوق مترتب از این جنس متعلق به صاحب آن است که جنس را ثبت کرده است.

وی خاطرنشان کرد: فرش اصفهان یا زعفران قائم خصوصیاتی در بافت یا رنگ دارند که می‌تواند ناشی از دانش فرش‌بافان، مواد اولیه، گره یا نقشه یا خصوصیت آب و هوایی باشد و در مورد زعفران نیز خصوصیات آب و هوایی و شرایط اقلیمی قائن یا دانش بومیان آن منطقه در بحث کشاورزی و یا نوع برداشت و فرآوری است که عامل شهرت شده است.

کیانی تاکید کرد: اگر زعفران قائن را بخواهند به شما 10 هزار تومان بفروشند که دارای بالاترین کیفیت است، شما برای جنس دیگری این رقم را پرداخت نمی‌کنید بنابراین عواید حاصل از این رقم مربوط به شما خواهد بود چرا که شما پول بیشتری برای این نوع محصول می‌پردازید و این پول باید متعلق به کسی باشد که شهرت را ایجاد کرده است.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت گفت: ثبت نشان جغرافیایی این ظرفیت را ایجاد می‌کند که اگر زعفرانی در قائن تولید می‌شود و گواهینامه ثبت نشان داشته باشد مشتری پس از رویت نشان ثبت پول آن را می‌پردازد و این پول به صاحب حق می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی فرش نائین نیز برای خود خصوصیاتی دارد که مانند فرش اصفهان نیست ولی این فرش را بارز کرده است و باید آن خصوصیت در نظام مالکیت صنعتی در قالب قانون نشان ثبت شود تا این شهرت و سود به صاحبان حق باز گردد.

کیانی افزود: نظام مالکیت خرید در پی این کار است که ظرفیت حقوقی در بعد ملی و بین‌المللی ایجاد کند برای مثال فرش اصفهان در بازار اروپا شهرت دارد و ما اینجا این نشان را ثبت می‌کنیم و از تمام منافع آن در بازار اروپا بهره‌مند می‌شویم.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت تاکید کرد: اگر فردی در کشوری دیگر همچون کشورهای اروپایی فرشی پاکستانی را با عنوان فرش اصفهان بفروشد و 10 برابر سود کند صاحب این سود نیست و ایران می‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند و از فرد خسارت بگیرد و حتی مجازات کیفری برای فرد در پس داشته باشد.

وی افزود: برای حمایت از تولیدات فکری، راه‌های مختلفی مانند علامت تجاری یا (TRADE MARK) که در این روش شما کالای خود را از کالاهای رقیب تمیز می‌دهید و در راستای بازاریابی آن تلاش می‌کنید و مشتری این مارک را در بازار داخلی و خارجی می‌شناسد و شما سود محصول خود را دریافت می‌کنید.

کیانی روش دیگر را طرح صنعتی دانست و گفت: اگر تولید فکری، خصوصیت طرح صنعتی داشته باشد در قالب نظام طرح صنعتی و اگر اختراعی باشد در نظام (PATENT) حمایت می‌شود.

رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت تاکید کرد: حتی ممکن است یک محصول در قالب 4 نظام یا کمتر حمایت شود ولی در نهایت هرچه نظام‌های بیشتری از کالا حمایت کنند حقوق صاحب محصول بیش از پیش رعایت می‌شود.