~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا حسین پاکدامن در حاشیه برگزاری هشتمین کنگره کشوری و دومین کنگره بین المللی سکته مغزی، در جمع خبرنگاران گفت: مبتلایان به میگرن و سردردهای میگرنی باید از استرس، بیخوابی، گرسنگی، مصرف قرص‌های ضدبارداری، شکلات، هوای آلوده، سیگار، الکل، صدا، نور و حتی ادکلن پرهیز کنند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده سن سکته مغزی در کشور 10 سال کمتر از استانداردهای جهانی است که علاوه بر عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی نیز در آن دخیل است.

پاکدامن با بیان اینکه پیشرفت‌های علمی در زمینه علم پزشکی و در تخصص مغز و اعصاب از دهه هشتاد در ایران آغاز شده و همچنان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد که این پیشرفت‌ها ایران را به‌ قله تعالی در این حوزه برساند.

وی گفت: سالانه 150 تا 160 هزار نفر در کشور به سکته مغزی دچار می‌شوند که بیش از 20 هزار نفر از آنها جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: حدود 15 درصد افرادی که دچار سکته می‌شوند، فوت می‌کنند و تقریبا 85 درصد بقیه از مرگ نجات می‌یابند، اما 70 درصد این افراد از کار محروم شده، 20 درصد در فعالیت‌های اولیه زندگی مانند غذا خوردن، لباس پوشیدن، استحمام و... دچار مشکل می‌شوند و 30 درصد هم بدون کمک دیگران قادر به راه رفتن نیستند.

پاکدامن با بیان اینکه طی سال‌های اخیر و با پیشرفت‌های پزشکی نوین و داروهای جدید می‌توان جان تعداد بیشتری از مبتلایان به سکته مغزی را نجات داد، گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده مبنی بر اختصاص یک بخش در بیمارستان‌ها به بیماران دچار سکته مغزی بویژه در بیمارستان‌های دولتی، اما همچنان نیاز است که بیمارستان ویژه‌ای مختص بیماران دچار سکته مغزی در کشور تاسیس شود.

وی گفت: متاسفانه به بیماری صرع کمتر از سایر بیماری‌ها توجه می‌شود، اما وظیفه ما به عنوان پزشک و مسئول آموزش این است که خدمات لازم را به بیمارانی که از صرع رنج می‌برند، ارائه دهیم و بی‌تردید این امر مستلزم هماهنگی و کارهای تشخیصی درمانی است.