~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا  در این مراسم ضمن اهتزاز پرچم سیدالشهدا، به مناسبت روز عرفه دعای این روز زمزمه شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: مسائل سیاسی و جناحی، برای دانش‌آموزان مسائل حاشیه‌ای است.

همچنین به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، سیدحسن هاشمی در آئین بازگشایی مدارس که در دبیرستان شاهد فردوسی برگزار شد، با بیان این که مهمترین وظیفه دانش‌آموزان در کنار سایر وظایف روزمره درس خواندن است، اظهار کرد: سایر مسائل به خصوص مسائل سیاسی و جناحی مسائل حاشیه‌ای برای دانش‌آموزان محسوب می‌شود، جریانات و گروه‌های سیاسی باید دل‌های پاک این دانش آموزان را به سمتی رهنمون کنند که آینده کشور را بسازند.

وی با اشاره به اینکه نیاکان ما و شهدا، دینی را بر گردن ما گذاشته‌اند، ادامه داد: ساختن آینده کشور از هیچ طریقی به جز تجهیز به دانش و فناوری و اتحاد میسر نمی‌شود و همه ما با پشتیبانی از هم باید مسیر اعتدال را طی کنیم و از تندروی و کندروی پرهیز کنیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در دوران تحصیل ما وسایلی مانند تبلت و کامپیوتر در اختیار ما نبود و متاسفم که امروز همه این وسایل در اختیار دانش‌آموزان است زیرا این وسیله‌ها در جهت ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان نیست.

هاشمی با بیان اینکه تربیت دانش‌آموزان در این دوران در حال حاضر سخت‌تر از دوران گذشته است، عنوان کرد: دانش‌آموزان ما با اینکه در ایران زندگی می‌کنند اما تمام عوارض مدرنیته شدن در اختیار آن‌ها قرار دارد که می‌توانند از آنها در جهت شقاوت یا سعادت خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل بشر در حال حاضر جهل است، تصریح کرد: دانایی به معنای انبار شدن بسیاری از دانش‌ها در ذهن نیست بلکه دانایی تشخیص راه درست برای خدمت به بشریت است.

هاشمی با اشاره به قیام امام حسین(ع) که به دلیل مقابله با جهل اتفاق افتاده است، ادامه داد: آنچه در منطقه ما به عنوان داعش، طالبان و القاعده حضور دارند، چیزی به جز جهل و نادانی نیست؛ بزرگترین مصیبت یک خانواده و یک جامعه جهل است. دین ما نیز سرلوحه همه چیز را قلم و دانش شناخته و آن را ترویج کرده است.

وی با اشاره به آیه قرآن که گفته شده «هل یستوی الذین یعلمون و لا یعلمون» گفت: تفاوت بسیاری بین کسی که می‌داند و نمی‌داند وجود دارد، فردی که می‌داند تواناست و اندوختن دانش نیز سن و سال نمی‌شناسد؛ حتی دل فرد پیر هم با دانش و اندوختن دانش برنا است. در دین اسلام نیز به دانش و دانش آموزی توجه شده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز خوشحالی از اینکه بعد از چند دهه به مدرسه خودش که در آن درس خوانده است حضور یافته، ادامه داد: این مدرسه نسبت به آن دوران بسیار فرق کرده اما سر در آن باقی مانده است؛ تحصیلم در این مدرسه برای من بسیار ارزشمند بود چرا که در فاصله رسیدن از خانه به مدرسه در طی روز چهار بار به امام رضا(ع) سلام می‌دادم و با مسجد امام حسن(ع) که در آن زمان مقام معظم رهبری به عنوان یک طلبه در آنجا درس می‌خواندند 500 متر بیشتر فاصله نداشت و همچنین منزل پدر دکتر علی شریعتی نیز در کوچه‌های بالاتر از مدرسه ما قرار داشت.

وی تصریح کرد: در آستانه دفاع مقدس یاد همه شهدا به ویژه شهدای دانش آموز و معلم و شهدای این دبیرستان را گرامی می‌داریم .

هاشمی خطاب به دانش‌آموزان با بیان اینکه دوران شما دوران بسیار مهم و با ارزشی است و شخصیت شما از هر جهت در این دوران شکل می‌گیرد، ‌ادامه داد: ما در علم پزشکی معتقدیم که شخصیت دانش‌آموزان در دوران دبستان شکل می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، مراسم بازگشایی مدارس در ابتدا قرار بود در مدرسه المهدی که در حاشیه شهر مشهد است برگزار شود اما به دلیل حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دبیرستان شاهد فردوسی که ایشان در آن درس خوانده‌اند برگزار شد و قاضی زاده هاشمی به مناسبت حضور خود در این مدرسه قول داد هدایایی را به دانش‌آموزان و معلمان این مدرسه اهدا کند.

افزایش سخت‌گیری‌ در خصوص بوفه‌های مدارس

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در سال جاری سخت‌گیری‌ها در خصوص بوفه‌های مدارس افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا، سیدحسن هاشمی همچنین در حاشیه مراسم بازگشایی مدارس که در دبیرستان شاهد فردوسی برگزار شد و در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: علاوه بر کارهای معمولی که هر ساله در حوزه سلامت در مدارس انجام می‌شده است، در سال جاری سخت‌گیری‌ها درباره بوفه‌های مدارس و غذای سالم افزایش می‌یابد در رابطه با مساله تحرک، معاونت‌های مربوطه در وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را خواهند داشت.

وی ادامه داد: برنامه پیشگیری از پوسیدگی دندان را در مقطع ابتدایی سال جاری نیز ادامه می‌دهیم، سعی خواهیم کرد در یک سال آینده این برنامه را در تمام مقاطع دوره ابتدایی انجام دهیم، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان برنامه‌هایی را نیز در استفاده از داروهای خاص و درمان‌هایی برای پر کردن شیارها انجام خواهیم داد؛ این کار علاوه بر مکتوباتی است که در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.