به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس در روزهای ایام عید قربان انجام بازی‌های محلی و تاب‌بازی در میان کودکان، نوجوانان و حتی جوانان از جمله آئین‌ جالب و سنتی مردم این کشور است که همه ساله در سطح دولتی و مردمی نیز به صورت گسترده در نقاط مختلف ترکمنستان برگزار می‌‏شود.

تاب‌بازی از گذشته‌های دور به عنوان یکی از بازی‌های مخصوص ایام عید قربان در بین اقوام ترکمن مرسوم بوده و آنان بر این باورند که با تاب‌خوردن گناهان افراد ریخته و به این ترتیب آنان از هرگونه آلودگی پاک و مبرا خواهند شد.

شهرداری هر شهر در کلیه شهرهای ترکمنستان از جمله در عشق‏‌آباد تاب‏‌های بلند به ارتفاع حدود 10 متر نصب کرده و این محل به شلوغترین محل در روزهای عید سعید قربان تبدیل می‏‌شوند.

همانگونه که در کشورهای مختلف دنیا جشن عید قربان مستلزم برپایی سنت‌ها و آداب و رسوم خاصی است که در فرهنگ آن کشور ریشه دارد، در کشور ترکمنستان نیز به مناسبت این عید مراسم خاصی برپا می‌شود.

در ترکمنستان به عید قربان «قربان بایرام» می‌گویند، آنان نماز «بایرام نامازی» را در روز اول عید سعید قربان در کلیه مساجد ترکمنستان اقامه و سپس مسلمانان این کشور گوسفند، بز، گوساله یا شتری را قربانی می‌کنند، عید قربان پس از عید سعید فطر بزرگ‌ترین عید ملی و مذهبی کشور ترکمنستان به شمار می‌رود.

مردم این کشور از چند روز قبل خود را برای استقبال از این عید بزرگ آماده می‌کنند، خانه‌تکانی، پختن شیرینی و غذاهای سنتی و همچنین چراغانی خیابان‌ها در روزهای قبل از عید از جمله کارهای است که با شور و شوق خاصی صورت می‌گیرد.

در روز اول عید مردان خانواده در نماز عید قربان شرکت کرده و پس از ادای مراسم قربانی به دید و بازدید یکدیگر می‌روند و در این روز هر فردی که به دیدن فرد دیگری می‌رود برای وی هدیه‌ای به همراه دارد زیرا آنان بر این باورند که این دید و بازدیدها می‌تواند نقش مهمی در استحکام روابط خانوادگی و همچنین رفع کدورت‌ها میان افراد باشد.

مردم کشور ترکمنستان یا به عبارت دیگر ترکمن‌ها از جمله اقوامی هستند که پایبندی آنان به سنت‌ها و رسومات کهن از گذشته‌های دور زبانزد همه بوده است.

ترکمن‌‌ها نیز همچون سایر کشورهای مسلمان از چند روز قبل از فرا رسیدن عید بزرگ قربان، همه چیز را برای برگزاری جشن عید قربان آماده می‌کنند و به این ترتیب به استقبال این عید بزرگ اسلامی می‌روند.

افرادی که در روز عید حیوانی را قربانی می‌کنند، مهمانی بزرگی برگزار کرده و از اقوام و خویشاوندان خود برای حضور در این مهمانی دعوت می‌کنند.

آنان همانند نوروز سفره‌های خاصی را برای عید قربان تدارک می‌بینند و شیرینی، گوشت قربانی، میوه، سبزیجات، میوه خشک، تنقلات از مهم‌ترین اقلامی است که باید سر این سفره گذاشته شود.

با صدور فرمان رئیس جمهور ترکمنستان 2 تا 5 مهرماه در این کشور به مناسبت عید سعید قربان تعطیل عمومی اعلام شده است.