به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس مهشید ناصحی در رابطه با وضعیت بیماری سل در کشور و جهان اظهارداشت: اگرچه سل در جهان یک بیماری با عامل شناخته شده واپیدمیولوژی مشخص است و اصول درمان آن از حدود 60 سال قبل شناخته شده و بیش از یک ربع قرن است که رژیم درمان کوتاه مدت برای آن به کار می رود، ولی بخشی از بیماران مبتلا به سل هنوز در بسیاری از نقاط جهان و از جمله کشور ما تشخیص داده نشده ویا تحت درمان مناسب قرار نمی گیرند.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر در نتیجه همین کاستی ها و همزمان با افزایش موارد مبتلا به ویروس ایدز، زمینه پیدایش و انتشار باسیل های سل مقاوم به چند دارو فراهم آمده است.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت ادامه داد: به رغم آنکه مهم ترین علل شکست جهانی در کنترل بیماری سل را عدم حمایت دولت ها و نواقص موجود در سیستم های بهداشتی درمانی کشورها می دانند، ولی در بسیاری از موارد این پزشکان هستند که به دلایلی همچون تکیه بیش از حد بر رادیولوژی در تشخیص و عدم استفاده از آزمایش میکروسکوپی خلط و نقصان در پایش بیماران در طی درمان دارویی سبب تاخیر در تشخیص و اشتباه در درمان بیماران شده و بنابر این در شکل گیری این شکست جهانی نقش بارزی بازی می کنند.

ناصحی بیان داشت: به هر حال، حاصل این اشتباه‌ها و غفلت‌ها در جهان از جانب هرکس و هر دولتی که باشد چیزی نیست جز به هدر رفتن سرمایه‌ها، انتشار بیماری و پیدایش مرضی بس مهلک بنام سل مقاوم به چند دارو که اگر درمانش غیر ممکن نباشد بسیار مشکل و پر هزینه خواهد بود.

وی در مورد وضعیت سل در ایران گفت: سال گذشته میزان بروز گزارش شده سل ریوی با اسمیر خلط مثبت 6.4 مورد در یکصد هزار نفر جمعیت بوده است و از تعداد 10 هزار و 44 مورد مبتلا به سل گزارش شده کشور ، 49 درصد موارد را زنان بیمار و 12.81 درصد موارد را بیماران غیر ایرانی (اغلب افغانی) تشکیل می دهند و بیشترین میزان بروز سل مربوط به گروه سنی 65 سال به بالا بوده که این حاکی از موفقیت چشمگیر کشور در کنترل این بیماری است.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت با بیان اینکه درمیان استان‌ها سیستان و بلوچستان و گلستان بیشترین میزان بروز و شیوع سل در کشور را دارند، گفت: همسایگی ایران با دو کشور افغانستان و پاکستان همچنین عراق (با بحران های چند ساله اخیر آن) ضرورت توجه بیش از پیش ما را به این بیماری متذکر می‌کند.

ناصحی با اشاره به دستاوردهای مهم برنامه کنترل سل در کشور اظهارداشت: کاهش میزان بروز گزارش شده سل از 140 به 14 نفر در یکصد هزار نفر، کاهش 33 درصدی میزان بروز سل و کاهش 36 درصدی میزان شیوع آن همچنین کاهش 38 درصدی میزان مرگ و میر ناشی از سل در طول 22 سال مهم‌ترین برنامه کنترل سل در کشور است.