به گزارش پارس، یدالله سهرابی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر تلاش همه سازمان‌ها و نهادها در جهت سلامت جامعه اظهار کرد: باید به غذای سالم از مزرعه تا سفره‌های ایرانی از جمله استفاده اصولی از کودهای شیمیایی و سموم به صورت جدی توجه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در استان مازندران سطح آب سفره‌های زیرزمینی بالا است این امر می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که اداره آب و فاضلاب باید به صورت مداوم میزان نیترات آب‌ها را کنترل کرده تا مردم آب سالم استفاده کنند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور با ابراز تاسف از افزایش و روند رو به رشد سرطان در کشور و استان، گفت: علل برخی از سرطان‌ها از راه هوا و دهان است که بریدن درختان به عنوان شش‌های زمین می‌تواند یکی از علل اصلی باشد که باید در این خصوص محیط زیست اقدامات موثرتری انجام دهد.

سهرابی با تاکید بر توجه ویژه به اقدامات پیشگیرانه تصریح کرد: اگر همه امکانات درمانی را جمع کنیم، ولی در پیشگیری سرمایه‌گذاری نشود موفق نخواهیم بود. بنابراین برای اینکه هزینه‌های درمانی هم کاهش یابد، نیاز است به مباحث پیشگیرانه نگاه ویژه‌تری شود.

وی یادآور شد: اقدامات پیشگیرانه و تغییر نگرش باید با کمک همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، در سطح مدارس از ابتدایی تا راهنمایی، انجمن‌ها وNGOهای مردم نهاد به صورت جدی دنبال شود.

رئیس نظام پزشکی نوشهر با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه باید در حوزه‌های مختلف انجام شود، خاطرنشان کرد: اگر کشور بخواهد پیشرفت کند و در آینده هزینه‌اش در بخش درمان کمتر شود باید از امروز هزینه کند.

سهرابی با اشاره به اینکه پیشگیری در کشور مقهور مانده است، گفت: پیشگیری باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب برجسته شود و تبدیل به فرهنگ شود.

وی از پایین آمدن سن استعمال سیگار و قلیان در کشور خبر داد و یادآور شد: بیش از 200 نوع عامل سرطان‌زا در اسانس‌های تنباکوی قلیان شناسایی شده است که عامل ایجاد سرطان گوارش است.

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان کشور تصریح کرد: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه کار کند و نیاز است همه دستگاه‌ها و از جمله دستگاه‌های فرهنگی در جلوگیری از استفاده از قلیان و مضرات آن همکاری کنند تا جوانان به سمت آن نروند و نگرش مردم نیز نسبت به استعمال قلیان تغییر کند.