~~به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری ایسنا شاهرخ فاتح با اشاره به اینکه 27 استان کشور با کاهش بارندگی در سال آبی که گذشت روبه‌رو بودند، شروع سال آبی را از اول مهر تا آخر شهریور عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در اواخر سال آبی 94-93 قرار داریم. امسال نسبت به شرایط طبیعی بلند مدت در 27 استان کاهش بارندگی داشتیم، به طوریکه در این استان‌ها با کاهش بارندگی از 45 درصد در بوشهر تا 5 درصد درکرمان مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه در سال آبی جاری کل کشور نسبت به شرایط طبیعی بلند مدت با کاهش 16 درصدی بارندگی مواجه بوده است، اظهار کرد:

وقتی دامنه نگاه را گستره کرده و دو سال اخیر آبی را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در این دو سال از نقطه نظر دریافت بارش شرایط خوبی برای کشور رقم نخورده است و طی دو سال آبی پی در پی اخیر، در 18 استان در مقایسه بلند مدت با کمبود بارش روبه رو بوده‌ایم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی عهده‌دار صدور پیش‌بینی‌های فصلی است، گفت: این مرکز طبق روال همیشگی، پیش‌بینی فصلی مربوط به پاییز پیش‌رو را ارائه نموده است که براساس آن در پاییز پیش‌رو در بسیاری از مناطق کشور شرایط بارش در حد طبیعی خواهد بود و حتی در بعضی از مناطق حدود 10 یا 20 درصد بارش‌ها افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید پیش‌بینی بارندگی مناسب فصل پاییز ذهنیت ما را از شرایط کنونی و بدهی انباشته ذخایر آبی کشور منحرف کند، اظهار کرد: واقعیت این است که نه فقط در دوسال گذشته، بلکه به تناوب طی سال های اخیردر بسیاری از نقاط کشورکاهش بارندگی داشته‌ایم. بنابراین چنانچه حتی اگر بگوییم در سه ماهه پاییز شرایط طبیعی است نیز این موضوع نباید ما را از واقعیت وضع موجود منابع آبی کشور دور کند.

به گفته فاتح، پیش‌بینی‌های فصلی در خوش‌بینانه‌ترین حالت، 70 درصد صحت دارند؛ اگر این پیش بینی صد درصد هم درست باشد با توجه به اینکه در بسیاری از مناطق کشور بارش‌ها عمدتا زمستانی و بهاره است و نه لزوما پاییزه ، نمی توان با قاطعیت و صرفا با اتکای به بارش های پائیزه ( حتی اگر مناسب هم باشند) چنین عنوان کرد که مشکلات ما حل شده است.

وی گفت: مثال روشن این موضوع وضعیت بارشی سال آبی است که درآن قرارداریم . در سال آبی جاری که در حال اتمام است، اگرچه شاهد بارندگی خوبی در فصل پاییز93 بودیم (به طوری که درآن زمان کشور درمقایسه با شرایط طبیعی خودش 9 درصد افزایش بارندگی داشت)، اما در زمستان و بهار به قدری دچار کم بارشی شدیم که بارش سالانه کشور 16 درصد کاهش یافت.

فاتح تصریح کرد: همانگونه که نیاز داریم از آینده مطلع باشیم به همان نسبت هم باید گذشته را درنظر داشته باشیم و وقتی تا این اندازه بدهی تجمیع یافته دربارش داریم خبر احتمال افزایش 10 درصدی بارش در پاییز نباید ما را دچار خطا کند و تصور کنیم همه مسائل و محدودیت های منابع آب کشورجبران خواهد شد.

به گفته وی کمبود گسترده منابع آبی با یک بارش نرمال پاییزی جبران نمی‌شود، بنابراین حتی اگر بارش‌های پاییزه ما شکل طبیعی داشته باشد یاحتی 10 یا 20درصد بالای نرمال باشد مشکلات منابع آبی کشور همچنان پابرجا خواهد بود . وقتی بروز این کمبودها و مشکلات مربوط به یک فصل نیست و در دراز مدت اتفاق افتاده، نباید انتظار داشت تا جبران و حل آن نیز در کوتاه مدت و طی یک فصل اتفاق افتد.

وی در ادامه در مورد پدیده النینو، اظهار کرد: النینو جزو دورپیوندهایی است که در مقیاس جهانی شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. اگرچه این پدیده در تغییر الگوی بارشی بسیاری از مناطق دنیا تاثیرگذار است؛ اما بررسی‌ها نشان داده که برای کشور ما به ویژه برای نیمه جنوبی، با همراهی سایر دورپیوندهای مؤثردر این منطقه است که می‌تواند منجر به افزایش یا کاهش بارندگی گردد.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور همچنین در مورد افزایش دمای چهارماهه گذشته اظهارکرد: چهار ماه اول سال شرایط گرمتری نسبت به بلند مدت داشتند. به طوری که در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر بدون استثنا شرایط دمایی کشور به نحوی بوده که عمده مناطق کشور بخصوص در خرداد ماه شرایط گرم‌تری در قیاس با بلندمدت داشتند. در مرداد ماه نیز شرایط دمایی کشور به گونه‌ای بود که در نوار شمالی، کل شمال غرب و نوار غربی شرایط دمایی گرم‌تر از شرایط طبیعی بلند مدت بود. این در حالیست که هوا در استان‌های مرکزی کشور ازجمله اصفهان، یزد، شمال فارس و شمال کرمان خنک‌تر از شرایط طبیعی بوده است.